Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag undrar hur gamla barn måste vara för att man ska kunna bära dem på ryggen? Jag börjar tycka att det är lite jobbigt med tjejen i vägen när hon är på min mage och jag ska diska eller göra annat hemma... ;-)
Användarens profilbild
Av Kristina
F började jag bära på ryggen just vid diskning och matlagning och sånt när hon var 2 månader.
Användarens profilbild
Av KerstinH
Åh, funkar det när de är så små? :-) Maja är 3 månader. Kan du rekommendera nån särskild knytning (eller finns det kanske bara en)?
Användarens profilbild
Av Kristina
KerstinH skrev:Åh, funkar det när de är så små? :-) Maja är 3 månader. Kan du rekommendera nån särskild knytning (eller finns det kanske bara en)?
jadå, det funkar bra. men jag hade ju vana att knyta på ryggen sen innan, det underlättade nog lite. men man lär sig snabbt. omslutet är nog stadigast och för vår del det enda som funkade i början eftersom hon hade för korta ben för ryggsäck, så prova den.
Av anna m
Jag testade första gången när mina barn var små bebisar. Bara någon månad. Men det kändes lite läskigt. Runt fem, sex månader var mer ok. Började bära uteslutande på ryggen vid ca ett år.
Av anna m
Vill bara tillägga att du har en supersnygg sjal i din avatar!! :heart:
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag testade första gången runt mån, och började väl "på riktigt" vid 6 mån. Kan tänka mig att många börjar tidigare med andra barnet när man har lite mer knytvana, och inte är så skrajsen av sig....
Användarens profilbild
Av jazoo
Å andra sidan tyckte jag nog inte att det var jobbigt att bära Alice på magen innan dess heller, så jag hade ingen riktig anledning att börja bära på ryggen tidigare.

Testa du, så länge barnet är någorlunda stadig i nacken, och du känner dig trygg med barnet på ryggen så är det ju lugnt.
Användarens profilbild
Av KerstinH
Tack för alla era svar. :-) Jag ska nog börja och testa. Det är ju lite läskigt, men andra klarar det ju, så någon gång lär jag väl lyckas lära mig. ;-) Och så länge man är två så att man lätt kan få upp bebisen på ryggen känns det nog rätt ok antar jag. Får se om jag kan lyckas övertala sambon (och Maja) att testa ikväll. :-)
Användarens profilbild
Av KerstinH
Ni som har burit bebisar som var några månader på rygg, hur gör ni? Jag har surfat runt lite här och på YouTube och det verkar finnas flera sätt. Nån som sätter dem i dubbelt kryss och sedan flyttar dem till rygg, någon som först lägger sjalen på rygg och sedan på barnet (det är nog den härifrån SB), nån som lägger sjalen på golvet, lägger i barnet,... Vilken skulle ni rekommendera att börja med?
Användarens profilbild
Av dagdrömmare
jag tycker det är enklast att lägga sjalen om barnet och lyfta uop den och barnet samtidigt men det är nog lättast när barnet står själv. Prova sätta/lägga barnet på sjalen i soffan/sängen och sätt dig framför på golvet och lutar dig bak medans du för upp barnet.
Användarens profilbild
Av KerstinH
Hittade den här: http://www.youtube.com/watch?v=vw1Q1HWNhcU (förlåt för tyskan) ;-)
Den verkar bra för små barn tycker jag men är det verkligen meningen att benen ska spreta av SÅ mycket???

Testade dubbla krysset som man flyttar bak på ryggen innen idag, men den var lite jobbig för att jag hade knytit sjalen för tajt runt mig så det var svårt att snurra. Och så sitter hon ju jätteostabil i krysset när hon är så liten, så jag vill nog hellre ha ett omslutet kryss och det får jag ju om jag virar in henne i sjalen först som du säger. Blir bara lite förvirrad när jag tittar på filmen ovan för det där med benen... :-(
Användarens profilbild
Av Kristina
Det var därför jag hellre gjorde omslutet på ryggen, det blev mindre spretigt för benen då. Ryggsäck funkar bra däremot när dom vuxit till sig lite. :)
Användarens profilbild
Av Erica74
Kollade filmen på you tube och undrar om det e en korrekt knytning när man bär på ryggen? (är ju ny på detta)
Annars undrar jag var man kan hitta sånna filmer om alternativa knytningar, både till spädbarn o större barn, och både på min mage o rygg?

(oj kapade jag tråden nu Kerstin H :oops: )
Av Sofie
KerstinH skrev:Hittade den här: http://www.youtube.com/watch?v=vw1Q1HWNhcU (förlåt för tyskan) ;-)
Den verkar bra för små barn tycker jag men är det verkligen meningen att benen ska spreta av SÅ mycket???

Testade dubbla krysset som man flyttar bak på ryggen innen idag, men den var lite jobbig för att jag hade knytit sjalen för tajt runt mig så det var svårt att snurra. Och så sitter hon ju jätteostabil i krysset när hon är så liten, så jag vill nog hellre ha ett omslutet kryss och det får jag ju om jag virar in henne i sjalen först som du säger. Blir bara lite förvirrad när jag tittar på filmen ovan för det där med benen... :-(
Jag tycker benspretet var helt ok i filmen, lite extremt men det är ju en docka. Jag tycker man kan tänka att barnet ska krama om en med benen.

Däremot är det ju ryggsäcksknytning, så ska du inte knyta om du vill knyta omslutet på ryggen. (Jag gillar omslutet bäst)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?