Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av KerstinH
Hej,
Jag letar efter Knytte&Ks beskrivning på hur man syr en MT men länken är bara död. :-( Är det nån som vet var jag kan hitta beskrivningen eller en liknanade?
/Kerstin
Användarens profilbild
Av KerstinH
Åh, tack! :-) :-)

Vad är förresten bättre, tjockt och stadigt tyg eller tunnt så att det är lätt att knyta? Tänkte sy panelen i Åhléns Randi, men måste fortfarande hitta ett svart tyg till alla andra delar...
Användarens profilbild
Av Nira
Jag har använt Ikeas Lenda och tycker jättemycket om det. Det är ju inte så tunt precis men har perfekt "töj" för mig. Men det finns ju inte svart förstås, men den kvaliten skulle jag leta efter. Hellre lite tjockare med skön diagonalstretch än tunt och stumt. :D

Jag har en med tunnare tyg i axel och midjeband också och den är inte alls lika skön. Och vadderingen är viktig, den gör massor!

Knyttet & K:s mönster är toppen, den är lätt att sy och blir jätteskön att bära i!
Användarens profilbild
Av KerstinH
Jag vet att många syr i IKEAs Lenda men tyvärr har jag aldrig känt på det. :-( Det känns som om det du menar med diagonalstretch kan vara om det är lite grövre tyger jämfört med tunna som är vävda jättetäta för då blir de ju stumma. Har jag fattat rätt?
Jag tänkte använda Knyttet&Ks beskrivning. Den verkar lätt och bra.

En sista fråga (förhoppningsvist): Vilka delar är det man vadderar? Jag tänkte vaddera en del av midjebältet med fleece (1 eller 2 lager?). Borde man vaddera andra delar också? Själva fyrkanten kanske? Och är fleece bra eller är det bättre med något annat som skumplast eller så?
Användarens profilbild
Av Nira
Ja du har fattat rätt :wink: , jag tycker att det är så att tunna tyger blir för stumma, det är ingen "giv, töj, stretch" alls, svårt att beskriva, lättare att visa... :? :D Om man drar i tyget på snedden ska det ge med sig lite lagom.

Jag vadderade midjebandet bara, med ett qvilttyg som jag hade hemma, annars hade jag valt fleece, två lager tror jag.
Och både jag och sonen är rätt varma av oss så jag skulle inte vaddera ryggdelen. Däremot sy ryggdelen i två olika tyger=vändbar :D

Jag syr normalt sett bara gardiner=raksöm raksöm och raksöm och jag tyckte att det var lätt att sy efter det mönstret. Fast jag satte axelbanden fel först (kortslutning i trötta mammahjärnan) när jag skulle vända ryggdelen till räta så satt banden på insidan :shock: :hmm: :duh:
Men om man tänker till lite först så är det inga problem :D
Användarens profilbild
Av sofiutane
Åhlens Hanna är vad jag använt till mina MTs. Det funkar jättebra, enligt mig.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag syr också oftast i tyget Hanna från Åhlens. Det är en mjuk och skön canvas. Tyget Lenda är ungefär som Indisk bomull som brukar finnas på de flesta tygaffärer. Iaf om det fortfarande är samma kvalitét som när jag köpte tyget den första MT'n (i beskrivningen) är sydd av.

Jag vadderar bara midjebandet. Använde fleece från början, men nu använder jag oftast bordsfilt. Den bör man dock tvätta innan man syr för den krymper rätt mycket.
Användarens profilbild
Av KerstinH
Tack för alla era tipps! :-) Jag hann köpa tyget innan jag såg alla inlägg, men såg precis på kvittot att det faktiskt är Hanna som jag valde. :-)
Vad är bordsfilt? Jag tänkte vaddera med fleece eller kanske vadd. Får se vad som verkar trevligast. Just nu måste jag mest vänta på vår tvättid ikväll så att jag kan tvätta sakerna innan jag kan börja att sy...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?