Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Dansaren
Hej!

Jag skulle vilja ha något superenkelt (=omöjligt att misslyckas med och snabbt att få på) bärhjälpmedel för att kunna bära min dotter i. Hon är nu sex veckor gammal och jag vill kunna använda det nu så snart som möjligt. (Skrev 2 månader i rubriken för det tar säkert lite tid att skaffa sjalen/selen eller vad det nu är som är bäst.)

Vi har en trikåsjal som är jättemysig men jag har verkligen tummen mitt i handen och tycker att den är krånglig att ta på sig ordentligt. Det jag söker nu är något enklare och det är helt OK om den bara fungerar för kortare stunder när jag inte ids trassla med en massa meter tyg.

Vad rekommenderar ni? Tusen tack på förhand för alla tips jag kan få!
Användarens profilbild
Av a-k
Moby Wrap! :tumup:
Av Dansaren
a-k skrev:Moby Wrap! :tumup:
Tack för snabbt svar! Men är inte Moby Wrap också en lång trikåsjal? Den vi har är en Tricotslen och det är väl samma typ som Moby Wrap, eller? Annars, vad är skillnaden?
Av Tyche
En bärpåse eller en sele? Tex en ergo med infantinlägg eller kanske som ni syr in själva??
Användarens profilbild
Av AnKa
Jag skulle nog föreslå att du åker på sjalträff och träffar andra som använder sjal där du kan få tips och råd :D Titta under sjalträffar här längre ner och se om det inte irdnas något där du bor. Annars finns också bärsjalsambassadörer som ställer upp och hjälper till.

Jag tycker att trikåsjal är det bästa alternativet till en så liten bebis men det är klart att man måste knyta på sig den några gånger innan det sitter. Det är som att lära sig knyta skorna, det var också svårt i början :wink:
Fördelen med trikåsjal är att den är lättknuten, bekväm för barn och bärare och att man lätt kan plocka ut barnet för blöjbyte el amning och sedan stoppa ner det i sjalen igen utan att behöva ta av sjalen och knyta om.

Alternativ till trikåsjal för små barn är dubbla bärpåsar tex tricotti, easy hug eller möjligen en Mei Tai. Så finns det väl en del bra selar till små barn men jag är ingen selmänniska och har dålig koll på den marknaden.
Ringsjal verkar ju enkelt vid första anblicken men jag tycker att det var gansak svårt att komma överrens med/lära mig ringsjalen. Bärpåse är något lättare men jag tror/tycker att brnet bör vara lite större än ditt.
Användarens profilbild
Av a-k
Dansaren skrev:
a-k skrev:Moby Wrap! :tumup:
Tack för snabbt svar! Men är inte Moby Wrap också en lång trikåsjal? Den vi har är en Tricotslen och det är väl samma typ som Moby Wrap, eller? Annars, vad är skillnaden?

Eh jo det har du nog rätt i... :D

Jo himla lång är den, den tog upp stor plats i torkrummet :D
Användarens profilbild
Av a-k
Men trikåsjalarna ska ju vara "omöjliga" att göra fel med *sägs det*
Men jag tyckte det var svårt att dra åt den tillräckligt hårt, efter ett tag blev det väldigt mkt "gung". Fast man lärde sej efter hand som tiden gick :D
Av Aelia
Jag skulle säga Mei Tai eller sele då. Inte trikå, man kan knta fel och då är den lika "dålig" som Baby Björn
Användarens profilbild
Av ernamalin
Började med en Tri-cotti eftersom jag var skraj för allt tyg, den var käck för man fick in känslan för bärandet och då gick det bättre med långsjalarna
Lycka till!
Användarens profilbild
Av milimani
Dansaren skrev:Hej!

Jag skulle vilja ha något superenkelt (=omöjligt att misslyckas med och snabbt att få på) bärhjälpmedel för att kunna bära min dotter i. Hon är nu sex veckor gammal och jag vill kunna använda det nu så snart som möjligt. (Skrev 2 månader i rubriken för det tar säkert lite tid att skaffa sjalen/selen eller vad det nu är som är bäst.)

Vi har en trikåsjal som är jättemysig men jag har verkligen tummen mitt i handen och tycker att den är krånglig att ta på sig ordentligt. Det jag söker nu är något enklare och det är helt OK om den bara fungerar för kortare stunder när jag inte ids trassla med en massa meter tyg.

Vad rekommenderar ni? Tusen tack på förhand för alla tips jag kan få!
Det låter som om det är jag som skrivit ditt inlägg. Fast för 1 drygt år sen ungefär...

Jag lyckades aldrig få till mobyn (som jag hyrde). Började leta efter något enklare som också var omöjligt att göra fel med. Hittade Easy Hug (se bland annonserna till höger). Beställde en och var helnöjd! Bara att trä på sig och det gick inte att stoppa i barnet fel. Jag lärde mig direkt hur jag skulle sprida ut tyget till knävecken och Elin älskade den också! För ett så litet barn avlastar den bra, kunde bära långa stunder. Om jag inte hade testat Easy Hug hade jag nog aldrig vågat mig på långsjal. Men eftersom Easy Hugen gjorde att jag fattade hur barnet ska sitta när det sitter rätt så vågade jag långsjal nån månad senare. Och är fast...

Samtidigt som jag köpte easy hugen köpte jag även en ergonomisk sele (Ergo) men Elin var lite för liten för den då, och hon gillade inte baby-inlägget som medföljde. Men när hon var runt 5 månader satt hon bra även i ergon och gör fortfarande.
Av Dansaren
Tack så mycket alla som har svarat!

Jag kommer nog att satsa på en EasyHug eller Tricotti, har dock inte bestämt vilken ännu. De verkar ha ungefär samma konstruktion men vara av olika slags tyg om jag har förstått rätt.

En sjalträff låter som en bra idé men ett projekt som ligger lite längre fram i tiden för mig som precis håller på att försöka få vardagen att fungera med en liten bebis. Vem vet, jag kanske lär mig knyta långa sjalar också någon gång, jag kan ju faktiskt knyta skorna. :wink:
Användarens profilbild
Av milimani
Dansaren skrev:Tack så mycket alla som har svarat!

Jag kommer nog att satsa på en EasyHug eller Tricotti, har dock inte bestämt vilken ännu. De verkar ha ungefär samma konstruktion men vara av olika slags tyg om jag har förstått rätt.

En sjalträff låter som en bra idé men ett projekt som ligger lite längre fram i tiden för mig som precis håller på att försöka få vardagen att fungera med en liten bebis. Vem vet, jag kanske lär mig knyta långa sjalar också någon gång, jag kan ju faktiskt knyta skorna. :wink:
Ja de har samma konstruktion men Tricottin är ju i trikå och såklart lite gosigare till en liten plutt. Å andra sidan kanske din bebis snart blir för tung för den och då är ju Easy Hugen bättre. Fast då kanske du vågar dig på en vävd långsjal istället!
Användarens profilbild
Av Lydia
En Obi kanske? ( www.tinytots.se )
Bild
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?