Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Hello
Ni som har helfodrat en hängselklänning - har ni vändsytt runt hela vägen då? Även fållen? Tanken är att den ska vara vändbar, nämligen...
Användarens profilbild
Av Kaja
Antingen så kan man vändsy den helt. Annars så brukar jag göra så att jag fållar upp den, fast det blir ju inte så snyggt från fel sida.

Däremot så kan man alltid sätta en bred snedslå längst ner på klänningen, då blir den vändbar.

Jag har sytt några fullt vändbara klänningar, men jag tycker faktiskt inte att det blir 100-100. För att det ska vara enkelt att knäppa så behöver man ha stora knappar och ska den vara vändbar så blir det dubbla knappar = väldigt knöligt på små barnaxlar.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Hello
Kaja skrev: Däremot så kan man alltid sätta en bred snedslå längst ner på klänningen, då blir den vändbar.
Men sätter du en på vardera tyget då, eller?
Kaja skrev: Jag har sytt några fullt vändbara klänningar, men jag tycker faktiskt inte att det blir 100-100. För att det ska vara enkelt att knäppa så behöver man ha stora knappar och ska den vara vändbar så blir det dubbla knappar = väldigt knöligt på små barnaxlar.
//Kaja
Fast nu ska jag inte ha knäppning på axlarna, utan i ryggen, och jag tänkte ha silverringstryckknappar (snyggt ord;) ) för de ser ju lika ut på fram- och baksida, så knäppningsfrågan är nog löst - det är fållen som är det kvistiga...
Användarens profilbild
Av marcy
Hello skrev:
Kaja skrev: Däremot så kan man alltid sätta en bred snedslå längst ner på klänningen, då blir den vändbar.
Men sätter du en på vardera tyget då, eller?
Kaja skrev: Jag har sytt några fullt vändbara klänningar, men jag tycker faktiskt inte att det blir 100-100. För att det ska vara enkelt att knäppa så behöver man ha stora knappar och ska den vara vändbar så blir det dubbla knappar = väldigt knöligt på små barnaxlar.
//Kaja
Fast nu ska jag inte ha knäppning på axlarna, utan i ryggen, och jag tänkte ha silverringstryckknappar (snyggt ord;) ) för de ser ju lika ut på fram- och baksida, så knäppningsfrågan är nog löst - det är fållen som är det kvistiga...
Näe, bara en såklart. :)
Användarens profilbild
Av Hello
marcy skrev:Näe, bara en såklart. :)
:hmm:
Så problemet med att det inte blir snyggt att vändsy är alltså _inte_ för att fållarna sitter ihop, utan för att det blir fult att vändsy?
Användarens profilbild
Av marcy
Hello skrev:
Så problemet med att det inte blir snyggt att vändsy är alltså _inte_ för att fållarna sitter ihop, utan för att det blir fult att vändsy?
Men fattade jag rätt så menar Kaja att man antingen:

1. Vändsyr hela.

2. Vändsyr allt utom linningen längst ner och fållar upp den, här kommer problemet att det inte alltid blir snyggt från "fel" håll"

3. Vändsyr allt utomlinningen och använder snedslå/kantband för att fästa ihop det/bli snyggt från bägge hållen.
Användarens profilbild
Av Kaja
När man vändsyr så måste man ha något ställe att vända på. Oftast så verkar folk ha vrängningen i sidsömmen, men eftersom det är så plåttrigt att vända på så små ytor som storlek 56 så har jag ibland "fuskat" och satt en snedslå längst ner. Den ger ju en fin detalj också om man tar det i avvikande färg.

Det går ju inte riktigt att vända saker som har sydda ärmhål heller...

Man kan ju sy vika upp lagom långt längst ner och lägga ihop sidorna och så sy från rätsidan, men då får man en söm som inte är så snygg (tycker jag i alla fall).

Jag kom på ytterligare en lösning som jag har gjort på ett ställe. Ska se om jag kan förklara den.

Man tänker sig utsidan som en enhet och fodret som en enhet. Sedan lägger man upp utsidan som vanligt. Fodret ser man till att göra superlångt och lägger upp typ 10 cm fåll, se till att fållen hamnar inne i klänningen så att fodret ser snyggt ut om det skulle vara utsidan. Tanken är att fodret ska vara 2-3-4 cm längre än utsidan. Det gör att om man har klänningen från rätsidan på sig så har man en färg, med 2-3 cm kant längst ner i avvikande färg. Vränger man klänningen så har man en hel enfärgad klänning. Fattar du??

//Kaja
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Kaja skrev: Det går ju inte riktigt att vända saker som har sydda ärmhål heller...

//Kaja
Jomen visst kan man väl. Det är lite klurigt bara.

http://www.sysidan.se/forum/showthread. ... adid=10265

En till variant på nederkant är ju att sy nästan hela runt. Sen viker man in där det inte är hopsytt och syr en stickning runt hela. Raksöm eller mönstersöm.
Användarens profilbild
Av Hello
marcy skrev:
Hello skrev:

1. Vändsyr hela.

2. Vändsyr allt utom linningen längst ner och fållar upp den, här kommer problemet att det inte alltid blir snyggt från "fel" håll"

3. Vändsyr allt utomlinningen och använder snedslå/kantband för att fästa ihop det/bli snyggt från bägge hållen.
Ja, så fattade jag det också till slut, men då blir ändå min nästa fråga: Är det alltså själva vändsyningen som blir ful? Sätter man ihop dem på annat sätt (tex m snedslå) så blir det bättre?
Användarens profilbild
Av marcy
Hello skrev:
marcy skrev:
Hello skrev:

1. Vändsyr hela.

Ja, så fattade jag det också till slut, men då blir ändå min nästa fråga: Är det alltså själva vändsyningen som blir ful? Sätter man ihop dem på annat sätt (tex m snedslå) så blir det bättre?
Näe det blir nog inte fult om man är väldigt nogrann, men det är rätt pilligt på mindre storlekar tex,. :)
Användarens profilbild
Av Hello
Kaja skrev:När man vändsyr så måste man ha något ställe att vända på. Oftast så verkar folk ha vrängningen i sidsömmen, men eftersom det är så plåttrigt att vända på så små ytor som storlek 56 så har jag ibland "fuskat" och satt en snedslå längst ner. Den ger ju en fin detalj också om man tar det i avvikande färg.
OK, då är jag med! På just den här klänningen skulle det faktiskt funka att vända vid mitt bak, eftersom jag ska ha en knappslå där. Och så är den i storlek 92 också :)
Kaja skrev: Man tänker sig utsidan som en enhet och fodret som en enhet. Sedan lägger man upp utsidan som vanligt. Fodret ser man till att göra superlångt och lägger upp typ 10 cm fåll, se till att fållen hamnar inne i klänningen så att fodret ser snyggt ut om det skulle vara utsidan. Tanken är att fodret ska vara 2-3-4 cm längre än utsidan. Det gör att om man har klänningen från rätsidan på sig så har man en färg, med 2-3 cm kant längst ner i avvikande färg. Vränger man klänningen så har man en hel enfärgad klänning. Fattar du??

//Kaja
Det är ju genialiskt!! Hade jag inte redan klippt till bitarna hade jag gjort så! Så blir det nästa gång!
Användarens profilbild
Av Hello
Tack för alla engagerade svar! Nu ska här sys klänning!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?