Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mamma2
Hej! nu tänkte jag be er om hjälp o hoppas att någon vill hjälpa till :P
Har en dotter på 6 mån, väger ca 7,5 kg nu kan jag tänka mig, o har funderat på att köpa sjal jätte länge nu (bättre sent än aldrig)..
Hon kräver enormt mycket närhet o bärande då hon hade kolik i 4 mån o vant sig vid att bli buren. Hon hatar vagn så några vagnprommenader blir inte ofta av :( ska man handla, shoppa o så brukar vi ha henne i babybjörns bärsele, det funkar ju, men antar att det blir mycket mysigare med sjal både för oss o för dottern! o bättre avlastning.
Så nu till min fråga, vilken sjal ska vi köpa? verkar ju finnas en del att välja bland.
Har även en son på 2 år, som man ska springa efter hit o dit så vore bra om man är väldigt rörlig i sjalen.

en fråga till, kan man sitta bekvämt med barnet i sjal? för i bärselen går det ju knappt att sitta, böja sig frammåt o sånt, det är så klumpigt!

Hoppas på svar!
mvh/Therese
Av Abunai
Fler som är uppe med tuppen. ;)

Såklart rekommenderar jag en vävd sjal, och då ska du välja det märke som du tycker är snyggast. Rörligare blir du ju till exempel om du har flickan på ryggen, då kan man böja sig och lyfta annat samtidigt mm. Att sitta tycker jag inte är några problem i sjal, har man barnet på ryggen får man kanske se till att stolen är utan ryggstöd, eller sitta lite på snedden. Men på magen så går det bra att sitta hur man vill. 8)
Av mamma2
hej o tack för svaret! ja dessvärre har jag inte gått o lagt mig än, vänt en del på dygnet då sonen är magsjuk + att sambon är pappaledig så jag kan sova en stund på dagen..en vävd sjal, det ska jag ta o läsa mer om då :)
Av Abunai
Usch, magsjuka är inget kul :ill: hoppas han kryar på sig snart!

Ja, det finns ju en del märken att välja på som sagt, många verkar dock börja med en hoppediz. De är relativt billiga, finns i många, snygga färger och säljs ofta begagnat här på forumet.
Av mamma2
nej usch o fy, man är ju inte annat än sjuka med 2 små barn!men han verkar vara på bättringsvägen nu :)

ja jag läste en tråd om hoppediz, verkar som att den är populär, så kanske ska satsa på en sån! vad kostar dom ungefär? nypris o begagnad? får nog bli en begagnad då det är första sjalen!

frågan är hur jag ska få sambon att "gå med på att köpa sjal" han satte knappt på sig babybjörn från början ens men nu gör han det, han tycker det ser så kul ut med sjal, själv tycker jag att det ser sååå mysigt ut :D jag bara SKA ha en sjal så mycket bra jag läst om det :)

nej nu är det nog dax att gå o sova lite!
Av mamma2
Förresten, en fråga till, hur vet man vilken längd på sjalen man ska köpa? beror det på hur stor man är o så?
Användarens profilbild
Av Luna
mamma2 skrev:frågan är hur jag ska få sambon att "gå med på att köpa sjal" han satte knappt på sig babybjörn från början ens men nu gör han det, han tycker det ser så kul ut med sjal, själv tycker jag att det ser sååå mysigt ut :D jag bara SKA ha en sjal så mycket bra jag läst om det :)

nej nu är det nog dax att gå o sova lite!
Vill du ha ha en sjal så ska du ha en sjal. För att få bättre grepp på olika sorter så är ett bra sätt att gå på BärsjalsTräff. Om du bor så till att det är träffar där du bor. Skriv i träfftråden vad du vill se.
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewforum.php?f=6

Jag har inte sjalat så mycket utan tyckte det var smidigt med en ergonomisk sele. Köpte en Ergo när min dotter var i din ålder och den blev både min och sambons favorit. Det funkar utmärkt att bära en tvååring i en Ergo så jag skulle rekommendera dig att kika på en ergonomisk sele - åt din sambo. :wink:

Längden på sjal handlar delvis på hur stor man är men mest på vad hur man vill knyta den. Gå på BärsjalsTräff om du har möjlighet. :D Då går det snabbare för dig att få grepp på sjalvärlden.

Krya på er och sov så gott!
Av Abunai
Som Luna säger så är det ju allra bäst om man kan gå på en sjalträff där man bor för att titta på sjalar och kolla vilken längd man vill ha/behöver.

Jag är inte alls något fan av sele, funkar inte alls för mig, men det är ju så olika! Appropå längd så är det som sagt olika, jag behöver 4,6m för att kunna göra alla knytningar som jag vill - en del behöver mer och vissa mindre. För ryggknyt kan det vara skönt att ha en lite kortare för att slippa överblivet tyg osv.

En hoppediz kostar väl ca 700 ny tror jag, man kan få dem för ca 500 begagnat, ibland lite billigare till och med!

Men åk på sjalträff om du har möjlighet!
Användarens profilbild
Av marlene
amazonas carry sling tror jag är en bra sjal att börja med, den är billig (billigaste vävda) mjuk, tunn och gosig. Den längsta kostar 520kr ny. Den finns dock sällan begagnat och dom som finns brukar gå rätt snabbt.
Användarens profilbild
Av sanna73
Vi har använt både sjal och ergonomiskaselar och tycker båda varianterna är mysig :heart:

Jag tycker sele är enklare om man vill bära på ryggen, men sjalen är mysigare om man bär på magen (så vilken stor hjälp jag är då :wink: ).

Jag säger annars som de andra att försök hitta en sjalträff eller en sjalambassadör i din närhet och prova lite vad du tycker känns bäst :D
Användarens profilbild
Av anna_eh
Jag kan rekommendera både vävd sjal o ergonomisk sele, beco är tex både snygg o skön att bära i. Man kan få prova sig fram o se vad man trivs bäst med. Men en liten på 7,5 kg kan du nog utan problem bära på magen i sjal/ergonomisk sele ett tag till o sen kan man ju testa ryggbärning, vilket jag själv tycker ger mkt frihet.

Lycka till!
Av mamma2
Tack för alla tips o råd :) har lagt ut annons på köpes nu o hoppas kunna hitta en sjal som passar :D
Användarens profilbild
Av Sarai
Låter bra! Kika lite under säljes då och då också, så får du en uppfattning om priser och hur de olika sjalarna ser ut.
Jag tror också att en Hoppediz kunde funka bra, relativt billig, stadig och oftast är de jättemysiga om de är begagnade! Se om du kan få med deras knythäfte också om du köper begagnat. Det är de tydligaste instruktionerna jag har sett! Om säljaren inte vill skiljas från häftet kan du nog klara dig med beskrivningarna på förstasidan och tips och råd härifrån.
Om sambon är tveksam till sjal skulle nog en sele passa bra, vi använder fortfarande vår Ergo ibland till stora pojken, 2,5 år.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?