Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har reserverat en choklad-gås som blir min om en vecka, ska bli så kul!! Har sedan tidigare en ringsjal, en mei tai och ergo, så jag är helt novis på långsjalsområdet... :roll: Har suttit och kikat lite på olika knytningar nu, ser mer eller mindre avancerade ut!
Undrar nu om ni har något tips på en bra knytning att börja med när man är nybörjare? Sjalen är 4,6 m, sonen är nästan 1 år och väger 11 kg ca...

Tacksam för tips!!
Användarens profilbild
Av diddeldi
börja med x-omslut på mage, sen när du känner dig trygg med det kan du prova omslutet på ryggen :D . de tycker jag är bekvämast.
Användarens profilbild
Av verre
diddeldi skrev:börja med x-omslut på mage, sen när du känner dig trygg med det kan du prova omslutet på ryggen :D . de tycker jag är bekvämast.
:iagree:
Användarens profilbild
Av sanna73
verre skrev:
diddeldi skrev:börja med x-omslut på mage, sen när du känner dig trygg med det kan du prova omslutet på ryggen :D . de tycker jag är bekvämast.
Användarens profilbild
Av Kallesmamma
sanna73 skrev:
verre skrev:
Det verkar vara knytningen att satsa på med andra ord! :mrgreen: Ska kolla lite på instruktionsbilder, sen blir det till att ÖVA när den anländer... Tar det lång tid att lära sig få till det (eller det är säkert väldigt olika...)?

Tack för tipsen i alla fall!! :tumsup:
Användarens profilbild
Av annalys
Kallesmamma skrev:
sanna73 skrev:
verre skrev:
Det verkar vara knytningen att satsa på med andra ord! :mrgreen: Ska kolla lite på instruktionsbilder, sen blir det till att ÖVA när den anländer... Tar det lång tid att lära sig få till det (eller det är säkert väldigt olika...)?

Tack för tipsen i alla fall!! :tumsup:
Jag tyckte inte det var så svårt, delvis (tror jag nu) för att jag hade en stadig bebis (7-8 månader sådär). Jag tänker då på den omslutet-X med smokingbältet innerst. Tycker det är en fördel att man börjar med sjalen och sedan sätter i barnet innan man knyter ihop, för mig är det lättare att få lagom hårt då jämfört med när man knyter färdigt först (som man gör med trikåsjalen och har smokingbältet ytterst) och måste få det lagom hårt.

Lycka till! :tumup:
Användarens profilbild
Av Kallesmamma
Nu har jag kikat runt lite på olika "knyt-instruktions-sidor", bl.a. här på sjalbarn. Ni menar alltså omslutet X där man sätter i barnet innanför smokingbältet innan man knyter klart? Känns spontant svårare än om man knyter klart först innan (som vid dubbelt X eller dubbelt omslutet X), men det är det alltså inte?... :roll: Som sagt så är jag ju helt novis och litar blint på era expertråd! :urule: Ska bli spännande att prova i alla fall när sjalen kommer!! *längtar* :lol:
Användarens profilbild
Av annalys
Det är nog lite olika om man tycker det är lättare att knyta klart först, eller att sätta i barnet mitt i liksom. Jag tycker det till stor del är lättare att få lagom hårt om man sätter i barnet och sedan knyter färdigt, därför tycker jag omslutet-X med smokingbältet innerst är lättare. Men samtidigt är ju båda delarna en vanesak, jag har knutit (dvs övat :wink: ) så mycket fler gånger.
Användarens profilbild
Av Kallesmamma
Nu har sjalen kommit och hr är resultaten av första provknytningen! Gjorde ett omslutet X som ni rekommenderade, och det var inte så bökigt med bebis och tyg och allt detta som jag hade trott! :lol: Tyckte däremot att det var lite svårt att få det tillräckligt tight... Men det kommer väl antar jag! Ser på bilden nu att sjalen kasat upp lite på axeln me...
Tack för hjälpen!

Bild
Användarens profilbild
Av sanna73
Snygg första knytning :vågen:

Jag tycker det är lättast att tajta till knytningen genom att dra varje snodd för sig precis innan man knyter - ibland hoppar jag en aning för att verkligen tajta den :D
Användarens profilbild
Av Kallesmamma
sanna73 skrev:Snygg första knytning :vågen:

Jag tycker det är lättast att tajta till knytningen genom att dra varje snodd för sig precis innan man knyter - ibland hoppar jag en aning för att verkligen tajta den
Tack!! :P Ska prova nästa gång att hoppa lite me och dra en stump i taget! :tumsup:
Användarens profilbild
Av annalys
Det känns ofta att en aning tightare skulle vara bra. Ända tills man måste andas i takt med barnet, då vet man att man kan ta en aning lösare nästa gång. :D

Det ser fint ut! :tumup:
Användarens profilbild
Av glis
Jag fick min vävda långsjal idag, har bara använt tikåsjal tidigare, och jag blev väldigt lättad över att det fungerade så bra med "omslutet X" med barnet utanför. Det kan jag rekomendera, men det kanske beror på att jag dels övat med trikåsjal, dels har en halvstadig unge på 3 månader.
Användarens profilbild
Av frida
Dubbelt kryss är ett tips! Perfekt att knyta klart och bara stoppa i barnet/ta ur när man är på stan etc.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?