Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jinxan
Hej!
Går just nu i väntans tider, och funderar starkt på att ha en bärsjal denna gång. Jag har tittat runt på olika sidor och den som ser ut att vara bäst för mig är EasyHug.

Nu undrar jag är det någon som har sytt en sån? Som vet en sida med beskrivning. Vilket tyg är bäst och vad för sömmar ska man ha?
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Man vill nog helst ha ett tyg med lite diagonalstretch, men jag har iofs aldrig provat en Easy Hug men jag har enkla bärpåsar.

En Easy Hug är ju en dubbel bärpåse, och mönster (och mycket annat matnyttigt, bla hur man syr en vändsöm) till bärpåse finns hos tinaw, på www.baranara.se
Användarens profilbild
Av mari_tres
Men easyhugen har inte samma "ficka" som en vanlig bärpåse har, det är raka sömmar. Har skrivit upp måtten på min medium någonstans... återkommer om det om jag minns, annars får nån hojta (eller PM:a)
Användarens profilbild
Av mari_tres
Slingorna är 68*27 cm i färdigt tillstånd, dvs tyget måste vara 132*54 + sömsmån. Skarven kan man sy i vändsöm
( http://web.bitnet.net/baranara/sidor/vandsom.html ).

När man har sytt ihop kortändarna så viker man den dubbel så att den bara blir hälften så bred, därav måtten. 68*27 är alltså färdiga slingor plant utlagda bara. Är nåt av det jag skriver begripligt? :roll:
Användarens profilbild
Av AnKa
mari_tres skrev:Slingorna är 68*27 cm i färdigt tillstånd, dvs tyget måste vara 132*54 + sömsmån. Skarven kan man sy i vändsöm
( http://web.bitnet.net/baranara/sidor/vandsom.html ).

När man har sytt ihop kortändarna så viker man den dubbel så att den bara blir hälften så bred, därav måtten. 68*27 är alltså färdiga slingor plant utlagda bara. Är nåt av det jag skriver begripligt? :roll:
Ehhh :hmm: delarna är altså kvadratiska och saknar "böjen" som på en vanlig bärpåse. Men sitter barnet lika bra då?

Vilken tygkvalitet är easyhug av?
Av Jinxan
Oj tack för alla svaren :)

Jag får gå till någon tygaffär och be dom om råd gällande tyger så får jag se sen hur mycket det skulle kosta att göra en själv :)
Vissa grejer tjänar man ju på att köpa nytt, konstigt nog :)

Men tack tack. Måste sätta mig o inspektera länkarna ni skrev också :)
Användarens profilbild
Av mari_tres
Det här tjänar du inte på att köpa nytt, jag lovar! Om du inte måste köpa ny symaskin, vill säga.... :wink:
Jag köpte en bagagnad easyhug och det var under halva begagnatpriset att sy en själv... vilket jag också har gjort 8)
Av Jinxan
Oj! Det var lite skillnad på priset :)

Jag hade turen att få en symaskin i julklapp *överlycklig*. Har velat sy saker i flera år, men nu när jag väl är stolt ägare till en egen symaskin står det still i huvudet. Försöker dock komma på sånt jag vill ha sen när bäbisen har kommit, och det jag saknade när Nikolai var liten, var just en bärsjal :)
Av Jinxan
Satt och tittade på bärpåsar hur man gör dom och så. Men där är ju nackdelen att det bara är över en axel, och då fungerar det inte längre för mig. Men jag kan inte heller hitta några bilder på hur det ser ut när man bär barnen i kryss (har dubbla bärpåsar).

Jag tror jag komplicerar till allt mer och mer för mig själv.

Men om jag nu gör en EasyHug, då är det bara (ungefär) att följa mönster till rak bärpåse? Det borde ju vara ungefär lika, i alla fall som ni beskriver. :)
Användarens profilbild
Av Lindiwe
Jag skickade en beskrivning till någon här på forumet över hur jag gjorde min Easy Hug liknande sjal. Jag kan se om jag hittar den beskrivningen. PMa mig din epostadress om du är intresserad.
Av Emmiez
Lindiwe skrev:Jag skickade en beskrivning till någon här på forumet över hur jag gjorde min Easy Hug liknande sjal. Jag kan se om jag hittar den beskrivningen. PMa mig din epostadress om du är intresserad.
Får jag också det då om jag pmar dig? :)
Användarens profilbild
Av tweed
Hej, är ny här och jag är också intresserad av att veta hur man gör en easyhug. Har tittat på den och det verkar smidigt att inte behöva knyta så mycket. Har bf i början på maj och har väl börjat hamna i "boa"-stadiet för jag är jättesugen på att sy...
Användarens profilbild
Av April
Det bästa till en liten nyfödd, hade ju varit trikåtyg.
Det finns en dubbel bärpåse i trikå (att köpa): Tricotti.

Bild
(bilden kommer från Stellaris)

Annars är en lång trikåsjal så underbart att bära i, både för barn och den som bär. Det är inte så krångligt som det verkar. Om man tar sig till en träff, eller får hjälp av en bärsjalsambassadör - så fixar man det lätt sen. En lång trikåsjal, är verkligen underbart mysigt, den första tiden.

Kram
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?