Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jazoo
Jag har nu börjat sticka mina sockor, men behöver hjälp att tolka beskrivningen.

Jag har kommit till hälen och då står det så här:
Heel
Heel flap: k19 (21) sts on needle #1, turn. Sl1, P37 (41), turn. These 38 (42) sts form the heel flap. The remaining 38 (42) sts form the instep and are unused for the moment. Work heel back and forth, turning after every row.
Row 1: *sl1, k1; repeat from *.
Row 2: sl1, p37 (41).
Repeat the last 2 rows 15 (17) more times.
I "row 1" skall jag "slip" (vad heter det på svenska) varannan och sticka varannan? Hur blir det då en minskning?

Kommer säkert med fler frågor så småningon. Tusen tack på förhand!
Användarens profilbild
Av melon
Jag är snordålig på engelska men så mycket fattar jag att det inte är min favorithäl du stickar :wink: Väldans informativ och lättförståelig beskrivning på just denna favorit hittar du här. Också på engelska men det funkar att bara titta på bilderna.
Av Ponyo
Kan det inte vara så att du ska hoppa över en, sticka en maska, trä över den som du hoppade över den stickade maskan?
Användarens profilbild
Av jazoo
Ah, jag tror att jag fattar. Kanske. Tack, melon.

Det som förvirrar mig är att jag har ett par sockor som Kaffemoster stickat åt mig enl samma mönster, och där ser det ut som att man minskar i varje varv på hälen, men på bilderna ser det ut som att man stickar en "rak" flärp först och sen så formar man till den så småningom?

Äh, jag får väl följa mösntret bara, och hoppas att det ger sig så småningom... :roll:
Användarens profilbild
Av jazoo
Bubbi skrev:Kan det inte vara så att du ska hoppa över en, sticka en maska, trä över den som du hoppade över den stickade maskan?
Nja, jag tror inte det. Eller? Någon annan som är proffs?
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
jazoo skrev:I "row 1" skall jag "slip" (vad heter det på svenska) varannan och sticka varannan? Hur blir det då en minskning?

Det blir ingen minskning! Bara för att förvirra så stickade jag en annan sorts häl på de strumpor jag stickade till dig... :oops:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
jazoo skrev:Ah, jag tror att jag fattar. Kanske. Tack, melon.

Det som förvirrar mig är att jag har ett par sockor som Kaffemoster stickat åt mig enl samma mönster, och där ser det ut som att man minskar i varje varv på hälen, men på bilderna ser det ut som att man stickar en "rak" flärp först och sen så formar man till den så småningom?

Äh, jag får väl följa mösntret bara, och hoppas att det ger sig så småningom... :roll:
Precis... enligt mönstret ska man sticka en hällapp, och sen forma hälen och så sticka upp maskor på sidan om lappen. Men jag fick lite blodad tand när jag lärt mig göra häl på ett annat sätt (med korta varv. Short rows, ifall du vill googla på instruktioner efter det) så då gjorde jag det istället.
Användarens profilbild
Av jazoo
Kaffemoster skrev:
jazoo skrev:I "row 1" skall jag "slip" (vad heter det på svenska) varannan och sticka varannan? Hur blir det då en minskning?

Det blir ingen minskning! Bara för att förvirra så stickade jag en annan sorts häl på de strumpor jag stickade till dig... :oops:
:lol: :lol: :lol:
Det förklarar ju saken! Jag som tänkte att jag var helt korkad...

Jag får väl sätta mig och surfa på short rows alltså.
Användarens profilbild
Av jazoo
Men hallå, jag har alltid vetat att amrisar är lite galna, men hur tusan gör de egentligen när de stickar?

Omöjligt att förstå några instruktioner när de envisas med att hålla garnet i HÖGER hand... Urk...

:lol: :wink: :roll:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
jazoo skrev:Men hallå, jag har alltid vetat att amrisar är lite galna, men hur tusan gör de egentligen när de stickar?

Omöjligt att förstå några instruktioner när de envisas med att hålla garnet i HÖGER hand... Urk...

Den här instruktionen följde jag när jag genomskådade korta varv.
http://mary4169.tripod.com/id87.html

... och ja, det ser ju helt koko ut när jänkare stickar!
Användarens profilbild
Av Fryle
För att göra hällappen starkare ska man i vissa mönster just sticka en maska, hoppa över en och så vidare. På detta vis blir den tjockare och mer slitstark. Jag tror inte många har stickat så sedan kriget.
Användarens profilbild
Av jazoo
Kaffemoster skrev:
jazoo skrev:Men hallå, jag har alltid vetat att amrisar är lite galna, men hur tusan gör de egentligen när de stickar?

Det verkar finnas ungefär en miljon versioner på hur man gör korta varv... Vi får väl se hur det blir.

Gjorde du tå med korta varv också eller är den enl instruktionen?

(Jag som valde att följa just det mönstret eftersom jag hade något att titta på för att se att jag gjorde rätt... typiskt... :wink: )
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
jazoo skrev:
Kaffemoster skrev:

Det verkar finnas ungefär en miljon versioner på hur man gör korta varv... Vi får väl se hur det blir.

(Jag som valde att följa just det mönstret eftersom jag hade något att titta på för att se att jag gjorde rätt... typiskt... :wink: )
Tån är stickad enligt mönster!

Så typiskt... :oops: Men du ska se att du får till hälen ändå!
Användarens profilbild
Av jazoo
Kaffemoster skrev:
jazoo skrev:
Kaffemoster skrev:

Tån är stickad enligt mönster!

Så typiskt... :oops: Men du ska se att du får till hälen ändå!
Jodå. Jag har gått och blivit sjuk och sitter hemma och stickar. Hälen blev helt ok, men jag har ett stort hål vid sidan av hälen där den liksom skall jobbas ihop med resten av sockan igen. Inte för att jag bryr mig så mycket på just denna sockan, men det vore ju smutt att veta hur man ska undvika det framöver. Tips?
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
jazoo skrev: Jodå. Jag har gått och blivit sjuk och sitter hemma och stickar. Hälen blev helt ok, men jag har ett stort hål vid sidan av hälen där den liksom skall jobbas ihop med resten av sockan igen. Inte för att jag bryr mig så mycket på just denna sockan, men det vore ju smutt att veta hur man ska undvika det framöver. Tips?
Det lät ju inget vidare, även om du är tillräckligt pigg för att sticka...

Jag har nog inte helt lyckats bli av med de där hålen, men att dra, dra och dra i garnet just där är väl en sak. Men sen kan man (om man orkar) snörpa ihop det i efterhand.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?