Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sarah
Om jag bara ska ut med hundarna och bär i sjal så är det ju bara att ha på innekläder, mössa och tossor (på bebisen) och så min egen jacka. Men jag åker ju ofta bil och då ska bebis bäras ut till bilbarnstolen, sitta i stolen under resa och sen i sjalen. Jag hade ett evigt dilemma med mathilda när hon var bebis med vad jag skulle ha på henne. Jag tyckte det blev för kallt att bara ha innekläder på henne även om bilen står vid huset och även om man kan lägga över en filt över. Och sen står man ju utomhus när barnet ska lyftas ur stolen och i sjalen...

hur gör ni?
Användarens profilbild
Av Kristina
I bilen: Innekläder och kanske en varmare tröja/tunn jacka. Vira in bebis i filt, stoppa i ringsjal, gå till bilen (den står inte precis utanför dörren eftersom vi bor i lgh), sätta sig bredvid bilstolen och flytta över bebis. Då är filten runt hela bebisen och är varm och gosig.

Edit: Detta har funkat ner till typ -10 grader, i bil utan motorvärmare. Freja har inte frusit ihjäl hittills och inte heller blivit sjuk eller klagat. :)
Senast redigerad av Kristina den ons dec 14, 2005 20:10, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Ja du... det där :roll: Jag gör lite olika. Hittills har det ju inte varit smällkallt här hos oss, mest runt nollan med dragning åt plussidan.

Jag har alltid: body, byxa, tröja, sockar, mössa, halsduk/fuskolle

Ganska ofta har jag en liten täckjacka till detta, eller vindjacka om det är mildare. Ibland har jag vindbyxor utanpå eller strumpbyxor under vanliga byxor ... och så en fleecefilt i bilen. Ska han sitta i långsjal tar jag oftast av hans jacka samtidigt som jag sätter honom i sjalen. I ringsjal (om vi åker och handlar) får han ha jackan på tills vi kommer in i affären.

Är det kallt och jag inte ska sjala alt bara ringsjala (typ dagislämning) får han ha någon av sina 2 overaller (en fleece och en tjock manchester). Någon gång har han haft overall i bilen som jag sen tagit av när jag knutit in honom i sjalen.

Ja, så gör vi när bil och sjal ska kombineras... som sagt, lite si och lite så :lol:
Användarens profilbild
Av sarah
Tack för era svar! Blev lite klokare nu :-)

På Babyheaven hittade jag en åkpåse som man kan ha i babyskyddet verkar ju smidigt, då kan man kanske ha babyskyddet inomhus, packa ner bebis, bära ut i bilen och sen bara plocka ut bebisen och stoppa i sjal.

Någon som har en sån????

När jag bar Mathilda hade jag en stor jacka. Men jag tyckte den var lite osmidig. Är ponchon alt. bärjackor mkt smidigare?
Användarens profilbild
Av marcy
Jag har sett dom live och jag tycker dom är jättemysiga. Själv använder jag vår vanliga åkpåse till vagnen (modell typ sovsäck) till babyskyddet. Funkar hur bra som helst.
Användarens profilbild
Av sus
Förra vintern när Majken var bebis så bar jag henne ut till bilen i trikåsjalen under jackan. Satte mig i bilen och tog ur henne ur sjalen inne i bilen. Satte henne i barnstolen och la över en filt vikt i flera lager. Allt eftersom bilen blev varmare så vek jag undan lite filt så hon inte blev för varm. När vi kom fram satte jag i henne i sjalen igne sittande i bilen gick ur bilen och drog igen jackan.
Användarens profilbild
Av jag71
sarah skrev:På Babyheaven hittade jag en åkpåse som man kan ha i babyskyddet verkar ju smidigt, då kan man kanske ha babyskyddet inomhus, packa ner bebis, bära ut i bilen och sen bara plocka ut bebisen och stoppa i sjal.

Någon som har en sån????
Jag har ingen sån men tänkte ändå på den så fort jag läste om ditt problem. :lol: Har ju inte ens körkort ännu (känner paniken komma - snart 5 barn varav tre små och körkortet är inte fixat ännu!!!)
Användarens profilbild
Av sarah
Man kanske ska ha en sån. Någon som har den och kan rekommendera?
Tar den upp mkt plats i skyddet?
Är det okej rent säkerhetsmässigt att ha såna?

Vill gärna även ha lite råd om bärjackor/poncho är de värda pengarna?
Användarens profilbild
Av Scharlott
Jag har faktiskt sytt en sådan åkpåse själv, i bävernylon med teddyfoder. Givetvis med hål för 3-punktsbälte, så Jesper kan sitta fastspänd på vanligt sätt. :wink: Fungerar toppenbra då det är kallare! Då räcker det med en kofta, elefanthuva och ullsockor. Smidigt, direkt från bilen till sjalen! :)

Ha även en s.k. multiåkpåse i fleece, som är toppen i babyskyddet/bilstolen. Funkar lika smidigt med den! :wink:

Bild
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Lottie skrev:Jag har faktiskt sytt en sådan åkpåse själv, i bävernylon med teddyfoder. Givetvis med hål för 3-punktsbälte, så Jesper kan sitta fastspänd på vanligt sätt. :wink: Fungerar toppenbra då det är kallare! Då räcker det med en kofta, elefanthuva och ullsockor. Smidigt, direkt från bilen till sjalen! :)
Jag har funderingar kring det där med hål för bälte... Jag har satt Gabriel i bilstol redan. (Han avskydde ju bilåkandet, men det visade sig vara babyskyddet som var boven. Nu går det mkt bättre :))

Hur får man till hålen till 5-punktsbälte? Jag lyckas inget bra :oops:
Användarens profilbild
Av Scharlott
Sara med 98+02+05 skrev:Hur får man till hålen till 5-punktsbälte? Jag lyckas inget bra :oops:
Hålen för 5-punktsbälte är främst till om man skall ha multiåkpåsen på plats i bilstolen eller vagnen. Då trär man bältet genom hålen.
Bild

Annars räcker det med hålet i ryggen på multipåsen för att det skall passa både babyskydd och bilstol. Resten an bilstolsspännena sätter jag fast utanpå precis som med vanliga kläder.
BildBild

Åkpåsen för bärskyddet (som jag sytt själv) har jag dock bara gjort hål för 3-punktsbälte, dvs den passar bara för babyskyddet :wink: Men vill man kan man ju klippa upp och sy dit två till hål i sidorna. Eller ett hål bara i åkpåsens ovansida så räcker det med att delen med spännet träs igenom (på samma sätt som andra bilden med multipåsen i oliv färg).
Användarens profilbild
Av Scharlott
Åkpåsen till babyskyddet kan du läsa mer om här. Den finns hos Babyboden och en del av återförsäljarna. :wink:
Av Signatur
Jag har på pluttis en vindoverall och en fuskolle. Det är lagom både i bilen och selen (för jag har en ERGO, ingen sjal, vet inte om den är svalare kanske).
Användarens profilbild
Av marlene
sarah skrev:På Babyheaven hittade jag en åkpåse som man kan ha i babyskyddet verkar ju smidigt, då kan man kanske ha babyskyddet inomhus, packa ner bebis, bära ut i bilen och sen bara plocka ut bebisen och stoppa i sjal.
Jag har sett dom, dom är jätte mysiga och får jag en vinter bebis nästa gång blir det en sån :lol:
Av Najs
Jag har precis införskaffat mig en Ergo Carrier... jag har ingen stor jacka som jag kan täcka över min skatt. Ska jag ha på han fleece overallen då och långärmad body, byxa under? Eller ska jag ha en tunnare filt runt Ergo'n?

Hjälp!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?