Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av VitaVera
Känner ni till om det finns några sjalar som är Rättvisemärkta?
En bekant till mig ska ha barn i februari och hon är intresserad av att börja sjala. Men det får gärna vara Rättvisemärkt eller rättvis handel. Några förslag?
Annars är ekologiska sjalar också intressanta om det finns tips på det.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Av Nova
På Babyboden finns det en trikåsjal som heter MaM Eco och MaM Earth.

Så här står det om den:
MaM Earth är en lång knytbar trikåsjal av 100% SKAL-certifierad ekobomull. Passar från nyfödd till ca 1år. Overlockade kanter och avsmalnande ändar.
http://babyboden.jetshop.se/
Användarens profilbild
Av melon
Babydesigns egna sjal Eco-wrap är också ekologisk?

Och ellaroos mei hip som finns på Edvina är det också.

Men någon rättvisemärkt sjal har jag inte hört om faktiskt...
Användarens profilbild
Av Nova
Vill du ha en vävd sjal har du denna på Babydesign:
Babydesigns Eco-wrap finns nu i lager.
Vi ville skapa en vävd bärsjal som är lite smidigare och nättare än de som finns på marknaden idag. Också en som är mer anpassad till det svenska modet och designen. Samt förstås också en som är framställd på ett bra sätt i bra material, därför är den tillverkad i 100% ekologisk bomull. Något annat vi också har saknat är bra instruktioner för hur man ammar i bärsjal. Det kommer förstås också med.
http://www.babydesign.se/
Användarens profilbild
Av melon
Nova skrev:Vill du ha en vävd sjal har du denna på Babydesign:
Babydesigns Eco-wrap finns nu i lager.
Vi ville skapa en vävd bärsjal som är lite smidigare och nättare än de som finns på marknaden idag. Också en som är mer anpassad till det svenska modet och designen. Samt förstås också en som är framställd på ett bra sätt i bra material, därför är den tillverkad i 100% ekologisk bomull. Något annat vi också har saknat är bra instruktioner för hur man ammar i bärsjal. Det kommer förstås också med.
http://www.babydesign.se/
Det är samma Eco-wrap som jag pratade om :wink:
Användarens profilbild
Av Nova
Jo, jag såg det. :lol:

Men jag var så seg att när jag började skriva så fanns inte ditt inlägg, men när jag publicerade det så hade du hunnit emellan. :wink:

Den är säkert värd att nämnas flera gånger, tror du inte det? :D
Användarens profilbild
Av Scharlott
Molle skrev:Känner ni till om det finns några sjalar som är Rättvisemärkta?
En bekant till mig ska ha barn i februari och hon är intresserad av att börja sjala. Men det får gärna vara Rättvisemärkt eller rättvis handel. Några förslag?
Annars är ekologiska sjalar också intressanta om det finns tips på det.

Tack på förhand!
Vet att några av bärsjalarna nedan är nämnda, gör dock en liten sammanfattning :wink:

Några ekologiska trikåsjalar:
MaM ECO
MaM Earth
CuddlyWrap

Några ekologiska vävda:
Babydesign Eco-Wrap
Hoppediz ekologiska

Samtliga är himla bra (även om jag nu anses vara partisk för flera av dem :wink:) De är också tillverkade under bra förhållanden.
Användarens profilbild
Av melon
Nova skrev:Jo, jag såg det. :lol:

Men jag var så seg att när jag började skriva så fanns inte ditt inlägg, men när jag publicerade det så hade du hunnit emellan. :wink:

Jojomen! Jag äger själv just en ecowrap och jag är jättenöjd!!! :wink:
Användarens profilbild
Av miom
Nyfiken. Hur vet du att det är tillverkade under bra förhållanden? Finns några krav kontrakt på tillverkare/vävare?

jobbar i svängen och märker att om man kollar lite på djupet så har ingen koll ändå.....
Av MammaTess
Man kan även gå in till sin världsbutik och fråga!
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
melon skrev:
Nova skrev:Jo, jag såg det. :lol:

Jojomen! Jag äger själv just en ecowrap och jag är jättenöjd!!! :wink:
Hur tycker du att den funkar till ett lite större barn? Och för ryggknyt?
Jag såg den igår och blev lite sugen, den gröna var ju så himla fin :love: Men jag funderar på om den är i smalaste laget :hmm:
Användarens profilbild
Av VitaVera
Tack för hjälpen!
Det finns alltså en hel del ekologiska men inga Rättvisemärkta, då vet jag :D
Världsbutiken är redan kollad tror jag. Ska vidarebefodra uppgifterna och om någon annan har något att tillägga så säg ifrån!
Användarens profilbild
Av O
Jag har en BB-sling och såhär står det om den:

"BB-sling är handvävd i Indien inom ramen för Fair Trade. Det innebär att arbetarna betalas rättvisa löner, har ett bra arbetsklimat, omsorg om miljö och mycket mer."

Den verkar ju vara rättvist producerad iallafall, men det var kanske en trikåsjal du var ute efter?

/Olga
Användarens profilbild
Av VitaVera
Oooh, tack Olga!
Det var faktiskt ringsjal hon ville testa med först, men jag tänkte att om det fanns en Rättvisemärkt långsjal så skulle det kanske gå att sälja in lika bra :wink:
Men BB-sling låter jättebra till att börja med!
Användarens profilbild
Av Scharlott
miom skrev:Nyfiken. Hur vet du att det är tillverkade under bra förhållanden? Finns några krav kontrakt på tillverkare/vävare?
Mitt tips är väl att gå in och kolla på respektive tillverkare och vad de skriver om sina bärsjalar på sina hemsidor :wink: Finns en del miljömärkningar just för ekologiskt. Fair trade kan man läs mer om på www.ifat.org (International Federation for Fair Trade, IFAT).
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?