Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av malinka
Lillkillen och jag övar i förtvivlan på att få till omslutet X på ryggen och nu funderar jag på om problemem helt enkelt sitter i sjalen :hmm:

Jag tycker inte att jag kan spänna tyget när jag gör krysset liksom. Det verkar som att det hakar fast och jag får inte bak armarna tillräckligt långt för att lyfta tyget helt från barnets rygg.

Är det någon som fattar hur jag menar och som kan ge mig lite goda råd här. VIIIILLLLLL lära mig det här snart.

Sjalen är en BB-slen
Användarens profilbild
Av zingo
Det fanns en jättebra film från youtube i en tråd innan ska se om jag hittar den! Det var tack vare den å övning som jag får till det.Trägen vinner!
Av malinka
zingo skrev:Det fanns en jättebra film från youtube i en tråd innan ska se om jag hittar den! Det var tack vare den å övning som jag får till det.Trägen vinner!
Jag tror jag vet vilken film du menar. Tyvärr hjälper det inte ändå. Jag vet HUR man gör, men lyckas inte spänna sjalen.
Användarens profilbild
Av zingo
http://s3.photobucket.com/albums/y73/ju ... I_5342.flv
Det var inte youtube men här ä länken .
Å tycker du att du kan själva knytningen så är det bara övningen som ska till. Det är ju inte alltid man får till knytningen iallafall
är ju inte proffs än! :)
Av malinka
zingo skrev:http://s3.photobucket.com/albums/y73/ju ... I_5342.flv
Det var inte youtube men här ä länken .
Å tycker du att du kan själva knytningen så är det bara övningen som ska till. Det är ju inte alltid man får till knytningen iallafall
är ju inte proffs än! :)
Trodde det var den filmen ja!
Har kollat den igen och igen, men får inte till momentet när man ska lämna över sjalen från ena handen till den andra och sen spänna. Min sjal vill inte glida över barnets rygg som hennes ser ut att göra i filmen. Min sitter fast.
Användarens profilbild
Av zingo
Brukar lyfta sjalen lite innan jag drar det under benet på barnet å börjar spänna åt håller fast änden med knäna(mina) å gör lika på andra sidan. Det brukar funka.
Av malinka
Jag tycker att jag lyfter, fast jag kanske inte lyfter tillräckligt högt.
Ska prova igen.
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Jag tror inte att problemen sitter i sjalen, utan att det nog snarast är en fråga om teknik och att öva. :wink:
malinka skrev:Jag tycker inte att jag kan spänna tyget när jag gör krysset liksom. Det verkar som att det hakar fast och jag får inte bak armarna tillräckligt långt för att lyfta tyget helt från barnets rygg.
Mina ryggknytartips som jag brukar dela med mig av när jag instruerat andra i ryggknyt (omslutet X på ryggen):
1. Ta ut mitten på sjalen och lägg den över ryggen på barnet, ända upp i nacken. Är det ett barn med mycket armviftande så kan man lägga överkanten på sjalen så att man viker ner överkanten ett varv runt armarna.

2. Svinga upp barn och sjal samtidigt på ryggen - ddå är sjalen redan på plats och det känns mindre osäkert om man har ett sprattligt barn istället för att först upp med barn och sen försöka få till sjalen över ett sprattlande barn.

3. Gör en knut övar bröstet och dra åt - nu sitter barnet hyfsat fast så att man inte behöver ha en hand på barnet hela tiden. Kläm fast den sjaländen som du inte arbetar med mellan benen/knäna.

4. Leta rätt på den över kanten på (tex) den högra sjaländen och lägg denna över höger axel så att överkanten ligger närmast din hals. Ta tag med högerhanden i sjaländen som hänger över axeln och lämna över den till vänsterhanden. Håll i överkanten på höger sjalände med vänsterhanden och sträck vänsterhanden rakt ut åt sidan i axelhöjd och sträck & dra åt den ordentligt, då sträcks sjalen automatiskt över hela barnets rygg så att man får till ett stadigt kryss. Fixa till så att sjalen ligger bekvämt över högeraxeln.

5. Ta hjälp av högerhanden i sidan på din kropp och ta tag i nederkanten av sjalen och sträck den neråt och dra sjalen under barnets vänstra ben.

6. Kläm fast den färdigkorsade sjaländen mellan knäna. Upprepa sen steg 4 & 5 fast spegelvänt med den andra sjaländen.

7. Avsluta med att knyta ihop sjaländarna. Klart!
Hoppas att du kan få lite hjälp av mina tips. Lycka till med övandet.
Av malinka
Delfinen_78 skrev:Jag tror inte att problemen sitter i sjalen, utan att det nog snarast är en fråga om teknik och att öva. :wink:
malinka skrev:Jag tycker inte att jag kan spänna tyget när jag gör krysset liksom. Det verkar som att det hakar fast och jag får inte bak armarna tillräckligt långt för att lyfta tyget helt från barnets rygg.
Mina ryggknytartips som jag brukar dela med mig av när jag instruerat andra i ryggknyt (omslutet X på ryggen):
1. Ta ut mitten på sjalen och lägg den över ryggen på barnet, ända upp i nacken. Är det ett barn med mycket armviftande så kan man lägga överkanten på sjalen så att man viker ner överkanten ett varv runt armarna.

2. Svinga upp barn och sjal samtidigt på ryggen - ddå är sjalen redan på plats och det känns mindre osäkert om man har ett sprattligt barn istället för att först upp med barn och sen försöka få till sjalen över ett sprattlande barn.

3. Gör en knut övar bröstet och dra åt - nu sitter barnet hyfsat fast så att man inte behöver ha en hand på barnet hela tiden. Kläm fast den sjaländen som du inte arbetar med mellan benen/knäna.

4. Leta rätt på den över kanten på (tex) den högra sjaländen och lägg denna över höger axel så att överkanten ligger närmast din hals. Ta tag med högerhanden i sjaländen som hänger över axeln och lämna över den till vänsterhanden. Håll i överkanten på höger sjalände med vänsterhanden och sträck vänsterhanden rakt ut åt sidan i axelhöjd och sträck & dra åt den ordentligt, då sträcks sjalen automatiskt över hela barnets rygg så att man får till ett stadigt kryss. Fixa till så att sjalen ligger bekvämt över högeraxeln.

5. Ta hjälp av högerhanden i sidan på din kropp och ta tag i nederkanten av sjalen och sträck den neråt och dra sjalen under barnets vänstra ben.

6. Kläm fast den färdigkorsade sjaländen mellan knäna. Upprepa sen steg 4 & 5 fast spegelvänt med den andra sjaländen.

7. Avsluta med att knyta ihop sjaländarna. Klart!
Hoppas att du kan få lite hjälp av mina tips. Lycka till med övandet.
Tack för den utförliga förklaringen. Felet verkar vara att jag inte sträckt armen tillräckligt långt framåt. Ska prova igen så fort lillkillen är med på noterna.
Av malinka
JAAAA! Nu börjar det likna nåt.
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
malinka skrev:JAAAA! Nu börjar det likna nåt.
Kul att du börjar få till det :D
Av Emmiez
kan du inte gå på sjalträff o få hjälp?
det brukar vara jättemånga som kan visa o då går det lättare :-)

hoppas du får till det på ett ellet annat sätt :-)
Användarens profilbild
Av zingo
malinka skrev:JAAAA! Nu börjar det likna nåt.
Kul att det funkar bättre!
Av malinka
Emmiez skrev:kan du inte gå på sjalträff o få hjälp?

Det kryllar inte direkt av sjalare i mina trakter och tyvärr är det ingen av dem som är vana vid att knyta omslutet. Inte vad jag vet iaf.
Av Emmiez
malinka skrev:
Emmiez skrev:kan du inte gå på sjalträff o få hjälp?

Det kryllar inte direkt av sjalare i mina trakter och tyvärr är det ingen av dem som är vana vid att knyta omslutet. Inte vad jag vet iaf.
Kom till borås nångång, här finns endel som kan knyta rygg ;) fast kanske lite långt från jönköping till borås :roll: för den saken skull altså..

skriv en tråd i sjalträffarna o fråga om nån kan :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?