Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jenny152
Jag går i köpa sjalfunderingar men har ingen aning om vad man ska ha! Min dotter är 5 veckor gammal och jag tänkte mest använda sjalen här hemma så jag kan bära henne medans man plockar och städar och sånt!Vilken är bäst?
Användarens profilbild
Av April
Nu vet jag inte hur mycket din dotter väger, men om hon är 5 veckor, hade jag satsat på en lite stadigare trikåsjal som t.ex. BabyBundler.

Jag vet inte vilka mer som är stadiga... Någon som vet?

Lycka till med din lilla skatt!

Kram
Användarens profilbild
Av Nova
Med en sådan liten bebis tycker jag att det är absolut mysigast att använda en trikåsjal.
Du knyter på dig sjalen på morgonen och kan sedan lyfta i och ur barnet tex för blöjbyten,
utan att behöva knyta om.
Det går även att amma i sjalen om man vill.

Finns många olika märken av trikåsjalar.
Min första sjal var en trikåsjal av märket Moby Wrap.
Den var både billig och bra!
Av Jenny152
Vad är skillnaden på bärsjal och bärsele? Moby Wrap verkar ju billig och jättebra då den belastar rygg och axlar jämt men det gör ju bärsele också men jag brukar få ont i ryggen av det. Det var därför jag funderade på bärsele istället men om jag får ont i ryggen av det också så är det ju ingen ide att köpa en!
Är det nån skillnad för ryggen att ha bärsjal istället?
Användarens profilbild
Av diddeldi
Jenny152 skrev:Vad är skillnaden på bärsjal och bärsele? Moby Wrap verkar ju billig och jättebra då den belastar rygg och axlar jämt men det gör ju bärsele också men jag brukar få ont i ryggen av det. Det var därför jag funderade på bärsele istället men om jag får ont i ryggen av det också så är det ju ingen ide att köpa en!
Är det nån skillnad för ryggen att ha bärsjal istället?
det beror på vad du har för sele :wink: . det finns bra, ergonomiska selar, men det finns också de som är obekväma både för bärare och barn.

en trikåsjal är dessutom väldigt mysig till en liten bebis, och avlastar bra. jag har lite ryggproblem sen innan men kan utan problem bära atlas i sjal i fem-sex timmar. han väger drygt 9 kg. (fast nu använder vi vävd sjal, trikåsjal hade vi när han var liten).
Användarens profilbild
Av Nova
Bissa skrev:
Nova skrev:...
:oops: Var har du hittat din lilla tultegubbe som ramlar runt sjallistan?
Underbar!

emoticons4u.com :wink:
Användarens profilbild
Av April
När du bär i trikåsjal får du avlastning över hela axlarna, samt som ett avbärarbälte runt midjan. Det är stor skillnad att bära i sjal om man jämför med t.ex. BabyBjörn sele och liknande. Den sortens sele har ju inget avbärarbälte och belastningen ligger endast på axlar, istället för på ryggen och höfterna.

Kram
Användarens profilbild
Av Scharlott
Jag skulle också, precis som April, rekommendera en lite stadigare trikåsjal till en sådan liten bebis. Mjukt, nära och mysigt! :) Sjalen avlastar dessutom bättre än en bärsele :wink:
Av Jenny152
Tack för era tips! Hittade en Moby Wrap på Tradera för 360:- , den blir jag nog nöjd med!
Av Petra
Jag älskade min trikåsjal. Den blev som en del av mig. :lol: Klädde på mig den på morgonen för att läggas vid sängen på kvällen. Josefin tyckte den var en jättegosig filt. Jag hade en babybundler.
Användarens profilbild
Av Alven
Jenny152 skrev:Tack för era tips! Hittade en Moby Wrap på Tradera för 360:- , den blir jag nog nöjd med!
Det blir du alldeles säkert, jag köpte min första sjal, en Moby, när David var 4 månader och den användes så gott som dagligen. Mycket bra sjal!
Användarens profilbild
Av diddeldi
Jenny152 skrev:Tack för era tips! Hittade en Moby Wrap på Tradera för 360:- , den blir jag nog nöjd med!
det blir du säkert :D

fast den var inte mycket billigare än en ny :wink:
Av Lina
Intressant att läsa, själv har jag funderat på sjal sedan vi konstaterat att BB selen inte är det optimala hemma, men utmärkt i skogen när jag motioner mina hundar. Vi är aktiva och behöver något som fungerar utan många olika moment, den måste vara smidig när jag ensam ska ut och rasta hundarna (vilken tid på dygnet som helst och vid vilken temperatur som helst...) och den ska vara enkel när min man ska använda den då han har svårt med små knappar och knutar. Min man har problem med axel och rygg.

Vår son är 1 mån i dag och jag försker komma ikontakt med ngn i näheten här (vilket jag säkert gör snart!) för att få prova sjalar. Jag har funderat på Tri-cotti men är fundersam på hur länge jag kan anväda den. Vad tycker ni?
Användarens profilbild
Av diddeldi
Lina skrev:Intressant att läsa, själv har jag funderat på sjal sedan vi konstaterat att BB selen inte är det optimala hemma, men utmärkt i skogen när jag motioner mina hundar. Vi är aktiva och behöver något som fungerar utan många olika moment, den måste vara smidig när jag ensam ska ut och rasta hundarna (vilken tid på dygnet som helst och vid vilken temperatur som helst...) och den ska vara enkel när min man ska använda den då han har svårt med små knappar och knutar. Min man har problem med axel och rygg.

Vår son är 1 mån i dag och jag försker komma ikontakt med ngn i näheten här (vilket jag säkert gör snart!) för att få prova sjalar. Jag har funderat på Tri-cotti men är fundersam på hur länge jag kan anväda den. Vad tycker ni?
var är i närheten? :wink:

jo, tricottin är ju enklare men avlastar inte lika bra som en lång trikåsjal. fast om ni är vana vid bb så är det nog inget problem :wink: . som sagt så är det nog bäst att prova lite innan - här brukar finnas många som vill hjälpa till.
Av Lina
kunde ju skrivit att jag bor i Norrköping, är så ny på forumet att jag inte lärt mig vad som visas automatiskt...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?