Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Wilda77
*nyfiken i en strut*

Tja, eftersom jag är galen i vagnar har jag haft en hel del till mina två pojkar... och nu när tredje barnet är på planerar stadiet så funderar jag mycket kring detta med vagn vs sjal.
(Jag hade tänkt "bli med sjal" från och med ny bebis ankomst)
Men hur ska man tänka kring vagn?

Därför undrar jag nu vad ni har för vagn, hur ni tänkte när ni köpte den (det kostar ju en hel del med ny vagn). Visste ni då att ni ville bli "sjalare" eller upptäckte ni det efteråt?

Hur mycket använder ni vagnen respektive sjalen och i vilka lägen är det "bättre" med sjal vs vagn?

Jag har två coola retrovagnar - stoora liggvagnar (Emmaljunga) från tidigt 70-tal, som är häftiga, lättkörda, men tunga och inga vagnar man stuvar in lätt i bilen. Sedan har jag två liggvagnar från Emmalunga, år 2000 och Brio, mitten av 90-talet. (tur att man har stort garage och vind). Dessa är fräscha och helt ok skick.

Jag kommer gå ca 3-4 km varje dag (lämna och hämta stora barnen på skola/förskola eftersom vi inte har mer än en bil - och den har maken till jobbet.)

Sedan gillar jag att vara på köpcentrum (inomhus) och även "gå på stan" (mindre stad). Åker då bil till shoppingcentrum och "stan", kanske någon gång buss. Är där några timmar + oftast fika/lunchpaus.

Eftersom det är drygt fyra år sedan min minste kille föddes har det ju hänt mycket med vagnutvecklingen (även sjalutvecklingen) så jag är ju sugen på en ny, cool, fräsch vagn - kanske en liten, smidig buggabo?! Men å andra sidan är man ju inte gjord av pengar (då hade det ju varit lättare...) och maken vill väl inte ha heeela huset fullt av vagnar heller. Men å andra sidan vill han inte köra mina "fula" 70-tals vagnar heller...

Så ge mig era bästa tips, tankar, råd och idéer kring detta med barnvagn vs sjal!!!

Tack så länge!!!

Wilda77 - snart i bebisverkstad!
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
jag har haft massor av vagnar, nu har jag bara de jag gilalr bäst. en liggvagn, brio från 86 i blå plysch, en brio nova med mjuklift, en brio sitty (sulky) en brio duett (tvillingsittvagn) en urban jungle syskonvagn. jag har hittills bara använt liggvagnen till min lilla myra, hon väger inte så mycket ännu att hon behöver åka vagn. hon åker sjal och storasyster åker sulky. men jag gillar mina vagnar och vet att de snart kommer behövas (stora barn :lol: )
Användarens profilbild
Av bellisbella
Vi har en KRONAN o är jättenöjda med den, främst för att den är så snygg!!
Bestämde oss för den innan vi visste om sjal, o maken undrade bekymrat om vi hade köpt en dyr vagn i onödan...
Då plutten var liten användes den inte så mycket, då bar jag mycket i sjalen, men nu när han börjar vara tung så har jag alltid vagnen när jag är ute o går... Andänder mest selen hemma i ibland när vi är på stan eller o handlar..
Senast redigerad av bellisbella den ons jan 09, 2008 13:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Asia
hr en supersnygg Brio 70-talare med orange manchester kläsdel å brunt froté inne i vagnen. Men den har bara blivit använd 2 ggr. Lovis gillar den inte så värst.
Användarens profilbild
Av Lydia
jag är KÄÄR i min bugaboo! enda minuset är väl att varukorgen är lite krångligare att stuva i/nå än tex min emmaljunga etc.
har en Phil & ted också, den fyller sin funktion den också..
Användarens profilbild
Av zingo
Emmaljungasulky-99( med liggläge) den har jag haft till alla tre !
Kom på ett jag har eg två till :oops: (ammningshjärna) en i Hällefors hos svärisarna Brio sittvagn-88 i vit skai och en hos mina föräldrar i Storfors Brio sittvagn-89 i ljusblå skai båda har vi fått :) .
Det är så skönt att inte behöva släpa på vagn när vi ska dit.
Senast redigerad av zingo den tor jan 10, 2008 21:52, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av Bina
Har haft drösvis 8)

Dessa har jag fastnat för och bor kvar:

Bugaboo cameleon
Urban Jungle syskonvagn
Quinny Zapp
Användarens profilbild
Av Sarai
Har en begagnad Bugaboo frog. Hade tidigare en Brio duo som jag väldigt sällan använder.

Varför?
Begagnad- billigare..
Bugaboo- Går in i vår lilla bil. Lättkörd men ändå terränggående. Lätt att vända handtaget. Bebis kan sitta i sittdelen även när den är liten om det behövs om man lutar sitsen.
Frog- lätt och smidig.

Jag räknar med att ha bebis i sjal och storebror i vagnen om det behövs. När (om) det blir aktuellt för bebis att åka vagn funderar vi på att införskaffa ståbräda, eller göra som vanligt, slänga upp storebror i Ergon när han tröttnar på att gå.
Av Tyche
Vi har en bugaboo cameleon.
Första barnen åkte bara sjal, han gillade inte alls vagn.
Andra barnet åker ungefär lika mycket sjal som vagn, även om det blir mer och mer vagn nu (hon väger över 12 kg redan) men hon har inget emot det.

Det finns gånger då vagnen är bra, andra gånger då sjalen är oslagbar. Jag har alltid en "bärmojj" under vagnen för sjal funkar alltid, det gör inte vagnen.
Användarens profilbild
Av Sarai
Tyche skrev: Det finns gånger då vagnen är bra, andra gånger då sjalen är oslagbar. Jag har alltid en "bärmojj" under vagnen för sjal funkar alltid, det gör inte vagnen.
Jag med!

En fördel med Bugaboo till.. (Ja, egentligen med alla vagnar med svängbara hjul.) Man kan svänga dem med en hand vilket underlättar när man har andra handen om barnet i rinsjalen..
Användarens profilbild
Av Scharlott
Har en Teutonia Timmy - en suverän vagn, smal och smidig, med fullt liggläge. Den är dock framåtvänd så det är ingen vagn för de allra minsta bebisarna :wink: Vi har väl framförallt använt den sedan J blev 1 1/2 år och innan dess till P. Perfekt vagn till små barn som går lite själv, men ibland blir trött i benen om man skall gå längre sträckor.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Vi har två vagnar, en sittvagn med helt liggläge från 80-talet och en 70-talssulky. När vi fick vårat första barn fick vi en Kronan av mina föräldrar. När den stått oanvänd i ett år sålde vi den och köpte sittvagnen. Albert vägrade åka vagn så vi blev sjalare på "heltid". Inför Agnes födsel hade vi bestämt oss för att bära henne eftersom jag inte vill ha någon tvillingvagn. Storebror åker mest sulkyn. Om jag behöver vagn till lilla A någon gång har vi en hårdlift till sittvagnen.
Användarens profilbild
Av emelie
Vi har haft en Emmaljunga Combi, först med edgechassi (sport heter det nu flr tiden tror jag) och sen med classicchassi (samma insatser).
Jag älskade liggsatsen, stor o rymlig. Som sittvagn var den mest klumpig.

Till barn 2 hade jag både sjal o vagn.
När vi hade liggvagnen använde jag lika delar vagn o sjal, men sen när vi bytte till sittvagn använde jag nästan bara sjalen.

Nu har vi en Brio Race (blä) och en defekt paraplysulky.
Användarens profilbild
Av Suskiv
Vi har:

* brio sittvagn från 80-talet
* Emmaljunga Softy från slutet av 90-talet
* brio duette syskonvagn från vem vet när.

Det är för många vagnar för oss (har alla stående i hallen) så nu är jag på jakt efter en billig Urban jungle eller annan smidig lättkörd vagn. Och ska då sälja de andra vagnarna (ev ha kvar sulkyn)
Användarens profilbild
Av annalys
Vi började med -bugaboo för 5 år sedan, har inte sett någon anledning att byta ut den, vi är väldigt nöjda och även om den inte var billig har det ju inte blivit så mycket per år.

Fördelar, som andra skriver, lättstyrd, lätt möjlig att vända framåt eller bakåt. Framdäcken har nötts såpass att vi behövt köpa nya, behöver nog igen. Nackdelar, kramsnö fastnar, det är hopplöst då. Liten varukorg, eftersom vi inte var vana vid något annat störde det inte då.

Har även haft en UJ syskonvagn, bra, lättstyrd, större varukorg. Nackdel med liten liggkorg och enbart framåtvänd sittdel, men det visade sig vara helt ok för bebisen i fråga (hans personlighet). Tack vare bärsjalar och bärselar kunde vi sälja den redan efter ett år och få ett bra pris för den.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?