Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Annabelle
Hej alla :)

Första inlägget här på sjalbarn (trots att jag läst här en längre tid). :)

Jag har tänkt börja sy lite smått och har förstått att det inte är så jättesvårt att sy egna tygblöjor.
Har sett länkar och beskrivningar här som iaf nämns som enkla.

Jag har aldrig sytt tidigare, förutom i skolan på syslöjden då det mest var ett nödvändigt ont, men nu när jag har fått min Dante (juni-07) så har jag läst så mycket om just tygblöjor och bindor m.m.

Min fråga är nu om det spelar någon roll om det är en symaskin av modell äldre eller om det funkar lika bra som en ny?

Har läst här på forumet vilka märken som gäller, men inget om årtal (vad jag har hittat).

Finns ju en hel del relativt billiga på blocket, men känns dumt att köpa om de nu inte "gäller" längre pga ålder...

Ett par till frågor förresten, är det dumt/onödigt att börja sy blöjor nu när sonen är sju månader gammal? Och tror ni jag klarar av det fast jag inte är van att sy?

Tack för ett jätteroligt forum med massa roligt folk och intressant läsning! :D
Av tumbler
Välkommen!! :D

Jag tror nog att tygblöjor är relativt lätt att sy även för en nybörjare, men det är ju lätt för mig att skriva, jag syr lite, men inte tygblöjor. Har sytt lite bindor, dock.
Det knepiga är om man vill ha tryckknappar - dom som är bra till detta kräver specialverktyg som är dyrt. Men vill du använda kardborre då är det ju inget problem.
En gammal symaskin kan vara lika bra som en ny, egentligen. Det beror ju på vilka krav du har på den. Vad ska den kunna?
Köper du begagnat är det bra att köpa ett bra märke så det går att få reservdelar till den ifall den ska repareras nån gång.
Jag känner till vissa som syr mycket i svåra material som ullfäll, tjocka ulltyger, segelduk och annat som har en urgammal Singer eller Husqvarna till exempel. En stadig, gammal maskin som då inte kan så mycket annat än att sy en rak söm.
Många designers syr på gamla maskiner som dessa också. Så visst kan en gammal duga - det som är viktigt är som sagt vad DU vill att den ska kunna.
Jag tycker personligen att det värsta man kan göra är att köpa en dårlig maskin när man är nybörjare ("bara för att prova"). Det gör att man förlorar intresset pga att symaskinen krånglar, och det är synd.
Lycka till i letandet!!! :D
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag har en gammal maskin som inte ens är av känt märke. Den syr genom allt, flera lager jeans till exempel. Om du tror att du någon gång kommer att sy i trikåtyg, så köp en maskin som har någon elastisk söm också. Jag tycker nämligen att det är svårt att få det bra i trikå, även med tvillingnål eller smal sicksack.
Användarens profilbild
Av Kaja
En gammal maskin kan vara klart bättre än en ny, i synnerhet om man jämför en rejäl gammal maskin med en ny billig. Underhållet på dedär gamla gröna Husqvarnorna verkar inte vara något problem och det är inte ofta något som går sönder, skulle det göra det så funkar det ändå.

Största fördelen med nyare maskiner är att de KAN ha fler elastiska sömmar som funkar bra för stretchtyger. Fast, å andra sidan så måste jag säga att jag aldrig har fått stretchsömmarna att funka 100-100 på en vanlig maskin, hellre då en overlock. Desssutom har jag en kompis som brukar tipsa om att använda en supersmal zick-zack på en gammal maskin (har raksöm och zick-zack) för elastiska sömmar. Funkar faktiskt riktigt bra. Och hon är ändå syslöjdslärare...

//Kaja
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Jag håller med i allt vad ovanstående skriver.

Det är bättre att satsa på en rejäl (begagnad) maskin av "erkänt märke" än en ny billighetsmaskin. Dessa nya "stormarknadssymaskiner" är ofta plastiga & har ganska svag motor, sen dessutom så är det faktiskt en skillnad på själva sömkvaliteten mellan maskinerna. Många av de jättebilliga begagnade Husqvarna eller Singermaskinerna som ligger ute på Blocket är såna som bara har raksöm. Du bör satsa på en maskin som minst har både raksöm & zickzack, men om du tar första bästa är det stor risk för att du ganska snart känner dig begränsad av symaskinen när du väl börjat sy lite och sen vill ge dig på andra saker.

En kanonbra begagnad symaskin som om du kan få tag på, verkligen är värd sitt pris, är Husqvarna 2000. Den var väldigt vanlig som skolsymaskin för sådär en 15-20 år sedan, men är avancerad för sin ålder. Den är lätthanterlig, bra kvalitet, stark motor & mekanisk (dvs lätt & billig att serva). Den är inte så jättevanlig på Blocket eftersom jag antar att många som har såna maskiner håller hårt i dem, men man brukar kunna hitta dem som inbytesmaskiner i symaskinsaffärer ibland. Priset jag sett på denna maskin både på Blocket & i affärer brukar ligga strax under 2000:-, men det är den helt klart värd, men ibland kan det dyka upp billigare om man har tur. (Själv smygtrånar jag efter min mammas 2000-maskin även om jag för tillfället har 5 (!) andra symaskiner här hemma.)
Av Annabelle
TACK Snälla ni för era svar!

Jag känner mig mycket klokare och tryggare i vad jag ska titta efter nu när jag är på jakt efter den perfekta symaskinen (för mig) ;)

Jag har verkligen inte haft en susning av vad det är jag behöver, men nu vet jag att det faktiskt inte är en jättedum idé att leta på blocket.

Känner att det finns en liten chans att t.o.m. jag kommer kunna sy ordentligt så småningom.

Tack igen :)
Av tumbler
Annabelle skrev:TACK Snälla ni för era svar!

Jag känner mig mycket klokare och tryggare i vad jag ska titta efter nu när jag är på jakt efter den perfekta symaskinen (för mig) ;)

Jag har verkligen inte haft en susning av vad det är jag behöver, men nu vet jag att det faktiskt inte är en jättedum idé att leta på blocket.

Känner att det finns en liten chans att t.o.m. jag kommer kunna sy ordentligt så småningom.

Tack igen :)

:D Lycka till - återkom med info om vad du valte!!! :eld:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?