Wickz skrev:Får jag fråga varför du bestämmer att en bb inte kommer över eran tröskel? Är det inte ert gemensamma beslut?
Att jag undrar är just för att jag upplevt den attityden här på SB rätt ofta och blir rätt förvånad över den
Jag har för mig att vi hade en tråd om BB-selen och liknande selar förut, alltså om man hade haft en sån själv och väldigt många av medlemmarna här på Sjalbarn har faktiskt haft eller lånat en sån sele. När man sedan hittar alternativ till den så blir det för de flesta en AHA-upplevelse att det faktiskt går att bära på ett enklare sätt och att man faktiskt orkar bära barn som väger mer än 6 kg utan att själv få ont i kroppen.
Sedan är själva sittställningen helt annorlunda för ett litet barn i en BB-sele jämfört med en sjal eller så kallad ergonomisk sele. I en BB-sele hänger barnet på en smal del av selen (en kompromiss för att barnet ska kunna sitta framåtvänt i selen) vilket gör att barnets höfter rätas ut liksom barnets ryggrad. Ett nyfött barn har ingen svank, den utvecklas när barnet reser sig upp och börjar att gå. Om man sätter barnet i en sele där ryggen rätas ut så innebär det troligen att ryggens stötdämpande förmåga minskar eftersom ryggen är uträtad, dvs närmare ett ytterläge. Om barnet sitter i en sele med betydligt bredare sittyta så fördelas tyngden äver större del av barnets lår och barnet kan sitta med lätt rundad rygg.
Sedan är det väl så att man inte behöver "se ner på" dem som använder BB-selar, synd om tongångarna blir så i diskussionerna här på forumet, det finns ingen som vinner på, vi får hjälpas åt med det.
Jag har tyvärr inget svar på själva grundfrågan, vilken BECO som är bäst men det finns säkert någon annan som kan svara på det.