Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tabby
Ni som inte ahr friarm på era overlockar, hur syr ni te x muddar vid byxbenen?
Jag fattar inte hur man får till det om inget friarm finns.
Användarens profilbild
Av florin
Jag har ingen friarm och saknar det inte heller.

Svårt att förklara med ord hur jag gör men det går jätte bra, skulle nog inte använda friarm om jag hade det faktiskt... Å så tror jag ändå inte att den är tillräckligt smal när man syr barnkläder...
Användarens profilbild
Av Tabby
Friarm, hmm hur ska jag förklara. Men man ska kunna stoppa byxben runt som du nog tänker på.

Nu när jag syr på min vanliga symaskin så brukar jag plocka bort den del som tyget vilar på och trä runt byxben och mudd. Har inte sytt som du skrev Florin, därför tycker jag nog det känns konstigt att inte ha den möjligheten :wink: .

Tack för era svar.
Användarens profilbild
Av Kristina
Byxan ska vara avig, sen stoppar man mudden inuti byxbenet, nålar mitt emot innerbenssömmen (så mudden blir någorlunda jämnt sträckt runtom), börjar sy mitt på innerbenssömmen, sträcker utav bara h*vete och gör så tills man är klar. Du har alltså byxan underst och mudden ovanpå och syr liksom inifrån.
Användarens profilbild
Av Summer
Efter att ha sytt med friarm förstår jag inte heller hur man gör utan. I alla fall så funkar benmuddarna jättebra att sy med friam (på min mammas maskin) för Ms storlek i alla fall. Jag skulle nog inte överleva utan friarm...
Användarens profilbild
Av Kristina
Summer skrev:Efter att ha sytt med friarm förstår jag inte heller hur man gör utan. I alla fall så funkar benmuddarna jättebra att sy med friam (på min mammas maskin) för Ms storlek i alla fall. Jag skulle nog inte överleva utan friarm...
och jag provade för några dagar sen för första gången att sy i muddar med friarm, tyckte det var skitdrygt eftersom jag aldrig gjort det utan bara sytt utan...
Användarens profilbild
Av florin
Kristina skrev:
Summer skrev:Efter att ha sytt med friarm förstår jag inte heller hur man gör utan. I alla fall så funkar benmuddarna jättebra att sy med friam (på min mammas maskin) för Ms storlek i alla fall. Jag skulle nog inte överleva utan friarm...
och jag provade för några dagar sen för första gången att sy i muddar med friarm, tyckte det var skitdrygt eftersom jag aldrig gjort det utan bara sytt utan...
Jag tror oxå att det handlar om vana helt enkelt. Själv tycker jag att det blir mer överskådligt att inte använda friarm, å utan friarm så behöver jag inte ens nåla när jag syr fast mudden :lol:
Användarens profilbild
Av Annika80
friarm så det är det det är. har alltid undrat vad sjutton alla pratar om :lol:

Har bara en vanlig maskin, men tog bort min "platta" ja vad heter den då? :roll: som sitter på annars och döljer friarmen och syr allt med bara den på.
Användarens profilbild
Av Kusmi
Apelsin skrev:
Kristina skrev:Byxan ska vara avig, sen stoppar man mudden inuti byxbenet, nålar mitt emot innerbenssömmen (så mudden blir någorlunda jämnt sträckt runtom), börjar sy mitt på innerbenssömmen, sträcker utav bara h*vete och gör så tills man är klar. Du har alltså byxan underst och mudden ovanpå och syr liksom inifrån.
Men syr du med overlock? Jag nålar aldrig med overlocken, ok det gör jag sällan annars heller, men jag skulle aldrig nåla när jag syr en mudd iaf, då kan man ju pajja kniven ju.

Tabby: du klarar dig utan det, Jag eller fru längtan kan visa dig hur man gör utan, vi gör på olika vis också, en har mudden på insidan och den andra med mudden på utsidan och just nu vet jag inte ens hur jag själv brukar ha det :hmm:
Hi hi hi ... jag brukar nog göra båda. Jag brukar också nåla lite grann, typ så att det är två nålar på en mudd och så tar jag ut den innan jag syr där igenom om någon fattar vad jag menar.
Användarens profilbild
Av Tabby
Hahaha...ok.

Men just nu lutar det åt en Brother 3034D och den har friarm. Velar mellan den och Janome, men efter att ha testat så kom jag fram till att det nog är en Brother jag vill ha. De som säljer båda märkena säger att de är likvärdiga och båda duktiga på just overlockar. Annars brukar Brother inte vara så bra på vanliga symaskiner, men just overlock så var de bra :-)

Båda ligger i samma prisklass oxå och båda dessa märken har minst strul.
Användarens profilbild
Av Kristina
Apelsin: Ja, det är på overlock jag lärt mig sy så. Och jag sätter bara en nål som jag sen tar bort när jag närmar mig.
Användarens profilbild
Av Summer
florin skrev:
Kristina skrev:
Jag tror oxå att det handlar om vana helt enkelt. Själv tycker jag att det blir mer överskådligt att inte använda friarm, å utan friarm så behöver jag inte ens nåla när jag syr fast mudden :lol:
Nålandet tror jag har mer med vanan att göra. Du syr så pass mycket så jag tror du klarar dig utan :D Jag har inte sytt så många muddbyxor, men börjar klara mig allt bättre utan nålar... Fast jag tror det har med muddens stretch och byxans vidd att göra, dra som f*n och det matchar precis ;)

Det jobbigaste tycker jag är att konstruera ett eget mönster... Inte själva syendet som man lär sig någorlunda snabbt. Just muddbyxor känns inte som en överkurs direkt.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?