Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Wickz
Vi har en elastisk långsjal, en gammal bb sele, en skogsnäs och en rngsaj (+ en bärstol).

Inget fungerar tillfredsställande för mig så jag är ute efter en bärsele som är ergonomisk för oss båda (min rygg och mage har massa problem och jag vil kunna bära jämt). Tösen är snart 1 år och väger väl lite över 10 kg.
Jag behöver något som är billigt (ja begagnat går super bra såklart), vad ska jag kolla efter?
Tösen vill helst sitta utåt så det vore ett storyt + om det gick med (inåt måste ju gå)
Användarens profilbild
Av Lydia
vill du ha en billig så sy en egen mei tai! :D
Användarens profilbild
Av magdape
Lydia skrev:vill du ha en billig så sy en egen mei tai! :D
Ja, faktiskt - den är toppen! (och själv kan jag typ bara sy raksöm... och det var faktiskt inte så svårt att få till en MT) Jag fick aldrig till det där med ryggknyt med sjalen men med mei taien fungerar det super så det kan jag också rekommendera. Jag bär dagligen i den nu! Lycka till!!!
Användarens profilbild
Av Wickz
Nej det vill jag helst inte ha, det känns inte alls nog ergonomiskt. Dessutom tror jg itne alls tösen skulle trivas i en...och inte heller tycker ajg de känns å smidiga... eller vackra för den delen. Tror inte maken skulle använda en sådan alls.... och har inte tillgång till symaskin heller. Så många orsaker :)
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Ergonomin är det inget fel på i en MT, bebisen sitter i en bra grodposition i en sån. Ergonomin blir dock väldigt lidande om du ska ha ditt barn utåtvänt, både för dig och henne :roll: Därför finns heller ingen ergonomisk sele där du kan ha barnet på det viset. I en Ergo och en Beco kan man dock ha barnet på höften, om nu det känns som ett bra alternativ. Annars ser de ju ganska mycket mer när de sitter på ryggen.
Den billigaste selen är annars Patapum, men den kan man inte ha på höften (väl?), tror jag inte i alla fall. Och ännu billigare blir det som sagt begagnat :wink:
Användarens profilbild
Av Lydia
Wickz skrev:Nej det vill jag helst inte ha, det känns inte alls nog ergonomiskt. Dessutom tror jg itne alls tösen skulle trivas i en...och inte heller tycker ajg de känns å smidiga... eller vackra för den delen. Tror inte maken skulle använda en sådan alls.... och har inte tillgång till symaskin heller. Så många orsaker :)
Om man har en MT med breda axelband så är det minst lika skönt för både barn och bärare som med en sele
Av Gummi
Jepp, MT med breda axelband och vacker kan den bli, du kan ju välja vilket tyg du vill, i vilken färg som helst med vilket mönster som helst... :lol: Kan du inte sy kan säkert någon här sy en åt dig, du kan ju komma med önskemål om tyg och mått och allt då. Smidiga är de, tar ingen plats alls och superlätta att knyta.
Jag har en Ergo också och tycker faktiskt Mei Tai:en är smidigare än Ergon.. :wink:
Användarens profilbild
Av Wickz
Jag vill ha möjlighet att välja om barnet ska sitta på ryggen eller magen... Visst ser barnet en del på ryggen vilket är trevligt, men jag vill inte ha henne där när jag är ute utan då vill jag ha henne på min mage, dels för at tkunna ha koll (vantar som ramlar av och liknade, vilket sker hela tiden), men även bara för att kunna ha kontakt med henne. Det känns helt enkelt tryggare för mig.

Jo ergonomin bör troligen lidande av att tösen sitter utåt, me det gör henne mycket nöjdare. Frågan är om det inte finns någon smart sele som är super ergonomisk när barnet sitter inåt och sedan tar man bara v något och så kan barnet sitta utåt?

Gällande utseendet så visst kan man välja färg och tyg, men jag tycker hela konstruktionen är rätt gräslig. Den känns inte alls ergonomisk vid det jag sett, även med bra axelband. jag behöver något som avlastar mycket mer än på mina axlar.
min elastiska långsjal är inte nog ergonomisk (å andra sidan vägrar jag ha tyget helt utbrett samt att tösen sitter utåt).

Vill helst ha just en bärsele, inte fler sjalar. Eller jo jag har funderat över en vävd långsjal, men inte istället för dock utan isåfall senare och extra.
Användarens profilbild
Av Wickz
funderade snarare på en Patapum. Är de bra? Gissar att toddlern är för stor för min lilla sötnos ännu, men vilken skillnad är de på de två?
Vart kan man kika efter dom och vad är ett rimligt pris?
Användarens profilbild
Av Panakeia
Wickz skrev:Jag vill ha möjlighet att välja om barnet ska sitta på ryggen eller magen... Visst ser barnet en del på ryggen vilket är trevligt, men jag vill inte ha henne där när jag är ute utan då vill jag ha henne på min mage, dels för at tkunna ha koll (vantar som ramlar av och liknade, vilket sker hela tiden), men även bara för att kunna ha kontakt med henne. Det känns helt enkelt tryggare för mig.

Jo ergonomin bör troligen lidande av att tösen sitter utåt, me det gör henne mycket nöjdare. Frågan är om det inte finns någon smart sele som är super ergonomisk när barnet sitter inåt och sedan tar man bara v något och så kan barnet sitta utåt?

Gällande utseendet så visst kan man välja färg och tyg, men jag tycker hela konstruktionen är rätt gräslig. Den känns inte alls ergonomisk vid det jag sett, även med bra axelband. jag behöver något som avlastar mycket mer än på mina axlar.
min elastiska långsjal är inte nog ergonomisk (å andra sidan vägrar jag ha tyget helt utbrett samt att tösen sitter utåt).

Vill helst ha just en bärsele, inte fler sjalar. Eller jo jag har funderat över en vävd långsjal, men inte istället för dock utan isåfall senare och extra.
jag tror inte du kan hitta det du söker här.
sätta ett barn frammåt i en ergo/beco/pratapum etc GÅR inte...kan aldrig tänka mig det...(nån som vill överbevisa mig)

I en MT däremot KAN det gå...jag hajjar inte riktigt VAD du inte gillar med MTn? den har ju också ett avbärarbälte på höften precis som andra selar och är mky mer flexibel - det som gör den stora skillanden är atr det är mkt billigare, plus att jag nog tror att det skulle kunna gå att sätta barnet frammåt i den - iom att man ofta har ett mjukare avbärarbälte och det då är lättare att ev kunna få till det...

det är nog lättare att få till det på ett bra sätt med en vävd sjal faktiskt....

hurm...*funderar*

bondolino kanske vore nått annas? ka nden funka frammåt kankse?
Användarens profilbild
Av Wickz
Det är inte helt nödvändigt att ha barnet framåt, däremot att kunna bära både på rygg och mage. Det är en ätte fördel däremot om man kan bära barnet utåt, men inget måste. Jo en vävd sjal fungerar det ju i och det är ett av själen att jag vill ha en... Men tösen orkar inte vänta på att jag knytit och jag känner att en sele vore trevligare.

Jag kanske har förutfattade meningar om MT funderar på att bege mig itll någon sjalträff och testa en MT och lite selar om någon vill hjälpa. Eller övertala någon att komma över på en fika :D
Nåväl så är jag inte förtjust i designen och jag är rätt tveksam om att maken skulle gilla dom, men jag kan ah fel. Hur mycket kostar en MT ungefär?

den här var iofs snygg:
http://www.mammabarn.se/butik/visa_produkt.asp?id=1101

och alla Hoppediz Bondolino ju!
Användarens profilbild
Av Lydia
Klart du ska komma på sjalträff! Hojta till innan vad du vill prova så brukar det lösa sig ;)
Användarens profilbild
Av Ullegulle
Wickz skrev:
Jag kanske har förutfattade meningar om MT funderar på att bege mig itll någon sjalträff och testa en MT och lite selar om någon vill hjälpa. Eller övertala någon att komma över på en fika :D
Nåväl så är jag inte förtjust i designen och jag är rätt tveksam om att maken skulle gilla dom, men jag kan ah fel. Hur mycket kostar en MT ungefär?

den här var iofs snygg:
http://www.mammabarn.se/butik/visa_produkt.asp?id=1101

och alla Hoppediz Bondolino ju!
Kolla i mitt galeri... Där finns bilder på en rad olika MTs
Bland annat:
Bild
och:
Bild

Tycker du inte de är snygga är du förtappad... ;) ;)
I Beco kan man ha beben utåtvänt, det är dock grymt obekvämt för bäraren (och gissar jag; barnet. Sonja ville ner efter 15 minuter..) och inget att rekomendera.
Om du har dålig rygg får du bita i det sura äpplet och skippa utåtbärandet.
Höften eller ryggen är prima enligt min dotter.. :D
Lycka till med jakten på den perfekta bärmojängen!
Användarens profilbild
Av thanisa
En väl knuten långsjal är svårt att överträffa ergonomiskt både för bärare och för barn. Dock kan det kräva en del för att få till det men jag har svårt att tro att man kan få en sele som blir lika bra...

Om du nu vill ha sele så kanske du kan titta på de lite mindre kända märkena så blir priset inte så högt.

En tjeckisk Alpino är fin och kostar inte alls lika mycket som beco 700 för en ny sele http://www.medley.cz/alpino.htm

eller en svensk close 2 you
http://www.close2you.se/
Användarens profilbild
Av Ullegulle
thanisa skrev:En väl knuten långsjal är svårt att överträffa ergonomiskt både för bärare och för barn. Dock kan det kräva en del för att få till det men jag har svårt att tro att man kan få en sele som blir lika bra...

Om du nu vill ha sele så kanske du kan titta på de lite mindre kända märkena så blir priset inte så högt.

En tjeckisk Alpino är fin och kostar inte alls lika mycket som beco 700 för en ny sele http://www.medley.cz/alpino.htm

eller en svensk close 2 you
http://www.close2you.se/
Ja Close2you är himla snygga... :D
Och vad skådar mitt norra öga: En tjekisk beco?? :shock: En Tjeco.. :lol: (var tvungen, förlåt.. :lol: )
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?