Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kaja
Det finns en uppsjö av mönsterböcker för barn under 3 år, dvs upp till 98/104 i storlek och sedan "dör" det bara. Det finns förstås att hitta i tidningar, men jag tycker att det är smidigt att ha ett enkelt grundmönster och sedan bygga på och göra ändringar utifrån det. Jag har älskat Meedom&Meedoms bok (även om jag inte alltid tycker att kläderna är snygga och storlekarna är ju lite diskutabla), för grundtanken att ha fyra vidder på byxor och ett grundmönster för tröja i tre vidder och sedan jobba med att bygga ihop och dra ifrån tycker jag är toppen. I brist på bättre så har jag numera ritat om flera av mönstren för att funka både till pyttisstorlekar (44 och 50) och större storlekar (104 och 110), men vad gör jag sedan då?? Det går inte att öka storlekar HUR mycket som helst innan själva grundmönstret börjar bli knepigt.

//Kaja
Av tumbler
Biblioteket har! :D
Användarens profilbild
Av äpplebus
Elmberg, Lisen och Lidbeck, Lena
Sy enkla barnkläder - Mönsterark medföljer 0-6 år

Denna bok finns på bokbörsen för 90 kr :D
Användarens profilbild
Av Hello
"Sy till småbarnen" av Anita Gunnars från ICA-förlaget går upp till strl 122. Inte riktigt lika bra uppbyggd som Meedoms, vissa mönster finns bara i vissa storlekar, men helt ok. Bygger på samma grundidé: basmönster med instruktioner om hur man förändrar dem till det plagg man vill ha.

Finns bla här:
http://www.slojdmagasinet.nu/forsaljning_bok_somnad.htm (en liten bit ner i listan)
Användarens profilbild
Av Kaja
Hello skrev:"Sy till småbarnen" av Anita Gunnars från ICA-förlaget går upp till strl 122. Inte riktigt lika bra uppbyggd som Meedoms, vissa mönster finns bara i vissa storlekar, men helt ok. Bygger på samma grundidé: basmönster med instruktioner om hur man förändrar dem till det plagg man vill ha.

Finns bla här:
http://www.slojdmagasinet.nu/forsaljning_bok_somnad.htm (en liten bit ner i listan)
Tack för tipset. Det fanns även en bok som hade storlek 110-156 och det var ju precis vad jag behövde, så jag passade på att beställa båda två. Annars blir det väl till att börja modifiera mönster ur Ottbre, men det är ju alltid lite klurigare...

//Kaja
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Jag har inte tittat så mkt i den men Lättsydda barnkläder av Inger Bäversten innehåller mönster från....120-160 cl tror jag. Och det är mönsterdelar som kan kombineras ganska valfritt.
Användarens profilbild
Av florin
Kaja skrev:
Hello skrev:"Sy till småbarnen" av Anita Gunnars från ICA-förlaget går upp till strl 122. Inte riktigt lika bra uppbyggd som Meedoms, vissa mönster finns bara i vissa storlekar, men helt ok. Bygger på samma grundidé: basmönster med instruktioner om hur man förändrar dem till det plagg man vill ha.

Finns bla här:
Tack för tipset. Det fanns även en bok som hade storlek 110-156 och det var ju precis vad jag behövde, så jag passade på att beställa båda två. Annars blir det väl till att börja modifiera mönster ur Ottbre, men det är ju alltid lite klurigare...

//Kaja
fast gar inte Ottobre oxå större stolekar på kläder??? I alla fall ibland, eller är jag helt vimmsig :roll:
Användarens profilbild
Av Kaja
florin skrev:
Kaja skrev:

Finns bla här:

//Kaja
fast gar inte Ottobre oxå större stolekar på kläder??? I alla fall ibland, eller är jag helt vimmsig :roll:
Jodå. Jag kör Ottobre parallellt, men ibland så vill jag ha ett vanligt basmönster för att kunna mixtra lite och då är det så bra med sådana böcker. Dessutom så tycker jag att vissa lösningar som Ottobre har inte visar sig vara så himla fiffiga i verkligheten. Minns särskilt en hängselbyxa med hyska på framstycket och lååååånga axelremmar som fästes med kardborre efter man trätt igenom hyskan. När de väl satt någorlunda bra över bålen så var de så korta att jag tror aldrig att Jakob hade på sig dem EN enda gång. Och då var det ändå rätt så mycket jobb med dem.

//Kaja
Av suv
Det finns en, förvisso dansk, "fortsättning på Meedoms Barnkläder 0-3 år som heter "Børnetøj 4-7 år" som kom ut i Danmark strax före jul. Sen finns det också ännu en dansk bok av Ulla Welinder som heter "Sy og strik børnetøj 4-10 år", från 2006 (tror jag). Meedoms nya bok tror jag är uppbyggd på samma sätt som den äldre för yngre barn. Welinders bok har jag själv och använder när jag syr till en 4-åring och en 7-åring. Precis om Meedoms utgår den ifrån basmönster i tre varianter (tajt, normal och lös passform) i varje storlek, och den innehåller övervägande syprojekt, och cirka 10 stickningsmönster. Bägge böckerna kan köpas från Bokus eller Adlibris!
Användarens profilbild
Av Kaja
Tackar. Bokus hade inte Meedoms bok, men det hade AdLibris. 303 kronor. Då kan jag fortsätta att sy ett tag till då!

//Kaja
Användarens profilbild
Av Gekko
Kom hit för sent. Hade tänkt tipsa dig om Meedoms bok för större barn! :D
Jag har själv beställt den för 0-3 år idag och hoppas att jag gillar den minst lika bra som förra utgåvan. Det skulle vara jättetrevligt om du kunde recensera 4-7 årsboken sen när den kommer?
Användarens profilbild
Av Kaja
Gekko skrev:Kom hit för sent. Hade tänkt tipsa dig om Meedoms bok för större barn! :D
Jag har själv beställt den för 0-3 år idag och hoppas att jag gillar den minst lika bra som förra utgåvan. Det skulle vara jättetrevligt om du kunde recensera 4-7 årsboken sen när den kommer?
Jajjamensan! Det ska bli kul att se om den har lite mer inspiration. 0-3 är inte så himla fantasifull egentligen, men som sagt, för att få en ram att hålla sig inom så passar den perfekt. Fantasi har jag oftast så att det räcker och blir över själv!

//Kaja
Användarens profilbild
Av Kaja
Elina skrev:fattar man meedoms bok även om man inte kan danska :hmm: :roll:

Vill oxå beställa :D
Alltså. Jag har läst en del andra grejer och det har inte varit SÅ krångligt. Dessutom så är det mest mönstren jag vill åt. Sömnadstekniska beskrivningar kan man ju alltid kolla i en svensk bok om det är så. Fast, är man helt rookie på att sy och usel på danska så är det kanske inte någon höjdar-kombo. Ska kolla språket och återkomma. 5-7 dagar stod det från adlibris i torsdags. Med lite tur så får jag det denna veckan i alla fall!

//Kaja
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?