Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Nira
...jag kommer inte överens med min önskesjal och jag behöver lite support!

Jag ville, ville, ville ha en Wellen Silver och fick också en i julklapp (i oktober :shock: så jag har ju använt den ett tag) :D

Men jag trivs inte med den, jag får den inte att sitta bra och jag tycker inte att den avlastar så bra :(

Vad gör jag för fel, jag har ju burit ett tag (läs 10 månader) och ellaroon funkar jättebra att knyta så jag trodde i min enfald att jag kunde det här :oops:

Beror det på att den är fållad, eller tjockleken eller är det jag som behöver öva mer?

Jag vill verkligen inte göra mig av med den, det är fortfarande den snyggaste sjalen jag vet men jag kan ju inte ha en snygg sjal som inte är skön att bära med, eller?
:help:
Användarens profilbild
Av zandrama
Hur bär du, vilken knytning, längd på sjalen och vad är det som inte funkar?
Användarens profilbild
Av jag71
jag började ju med en amazonas och när jag första gången knöt en hoppis var det stor skillnad. I mitt fall var det övning och åter övning som gjorde att det funkade. Har faktiskt inte kommit överens med alla sjalar jag provat och då har jag insett att det inte var en sjal för mig helt enkelt.
Användarens profilbild
Av Nira
zandrama skrev:Hur bär du, vilken knytning, längd på sjalen och vad är det som inte funkar?
Mest på mage i omslutet kryss, sjalen är 5,2 lång och det som inte funkar är... jag har stora problem att få det tajt, alltså kanterna liksom fladdrar och jag drar och drar men får ändå inte till det.
Ganska ofta knyter jag en lös knut och sen drar jag i kanterna tills jag tror att det är ok och sen knyter jag fast ordentligt.

Sen får jag ont mitt på ryggen ganska fort, det beror kanske på att jag inte får till det?

Jag gillar att den är lång, så det känns inte som ett problem, fast kanske blir det lite svårare eftersom det är rätt mycket tyg.

Jag vill lära mig, det vore för trist om jag måste göra mig av med den :cry:
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Det bästa vore nog om du kunde gå på sjalträff eller träffa en bärsjalsambassadör på tu man hand och få lite tips "live". Ofta kan det vara bara nån liten grej som sen gör jättestor skillnad. Det är ju lite svårt att ta det såhär, med text.
Användarens profilbild
Av Kusmi
Mitt tips är också att träffa ett proffs och få ordning på det här. Ge inte upp förens du träffat någon som har lyckats få till det med den här typen av sjal.
Användarens profilbild
Av Nira
Ok, skulle ändå dra ihop en sjalträff så... jag vill verkligen ha den kvar och tycka att den är skönast i världen! :D
*går genast över till sjalträffar* :hello:
Användarens profilbild
Av Kusmi
Nira skrev:Ok, skulle ändå dra ihop en sjalträff så... jag vill verkligen ha den kvar och tycka att den är skönast i världen! :D
*går genast över till sjalträffar* :hello:
Låter som ett bra val! :wink:
Användarens profilbild
Av solanna
Jag har ett hett tips! Vik sjalen dubbel på längden. När du sätter på dig den ser du till att öppningen är uppåt på smokingbältet fram så att det blir som en ficka. Bara där vecklar du sedan ut sjalen till sin fulla bredd innan du sätter i bebisen. Låt sedan resten av sjalen vara dubbel över axlarna och i krysset och när du knyter. Problem med för mycket tyg som veckar och korvar sig och kanter som inte blir tajta brukar vara som bortblåsta med denna metod.

Jag lärde mig den av Looma-Marika och tycker verkligen att den fungerat superbra. Det enda minuset är att det blir mindre lätt att dra fram tyg som huvudstöd om bebisen somnar, men det går dte med om man trixar lite.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Nira
Fiffigt! Han brukar inte sova i sjalen så ofta längre (för tung) så det är inget problem, ska provas! :D
Användarens profilbild
Av solanna
Nira skrev:Fiffigt! Han brukar inte sova i sjalen så ofta längre (för tung) så det är inget problem, ska provas! :D
Kul, hoppas att det har gått bra! Berätta gärna om du tyckte att det fungerade så att jag vet om det är något att rekommendera vidare.
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Jag vet inte hur Wellen är, för jag har aldrig provat den men själv gillar jag tunna sjalar bäst. Min absoluta favorit är min skrynliga olivgås! Gillar också Amazonas Carry Sling bra, men gåsen är superlätt att knyta och helt okej i stabilitet också fast den är så tunn och inte diagonalvävd.

Kan ju berätta att det är min 22-månaders som bärs i den, runt 12 kg, så det är ingen liten plutt jag bär på. :wink: Vi bär inte så värst mycket nuförtiden, för han vill helst gå själv, men han sjalas till sömns några gånger i veckan och bärs då i sjalen i en halvtimme eller mer. Nästan alltid i gåsen för den är så lätt att knyta och att knyta upp. Mjuk och följsam och alldeles toppen tycker jag/vi! :D
Av sjaltokan
Glömde ju fråga idag hur det har gått med knytandet...

:oops:

:duh:
Användarens profilbild
Av Nira
Mjaaa, det blir väl ofta så att MT:n används när det är sovdags och vi har inte varit ute så mycket på andra äventyr så jag har faktiskt inte övat så mycket :oops:
Men det kändes ju mycket bättre när jag vek den och sen knöt på magen så jag kommer att köra så i fortsättningen. Tack för tipsen!

Och jag bytte ju bort gåsen, har ju ellaroon som också är tunn och skön och dessutom lite färggladare (hade naturgås). Men ellaroon funkar super! :D

Och det där med storlek... min "lilla" bebis väger nästan 12 kg också... och är snart 11 månader :shock: så visst har det betydelse hur man knyter och hur man får till det, det är några kilo att fördela över kroppen!
Av Lotten
Jag tror att man inte kommer överens med alla sjalar. Jag kom i alla fall aldrig överens med min blå Easy (men den var så vacker!). Min Stork Leo marin tycker jag är bra men min Hoppe Kapstadt är super. :loving:

Om det inte blir bättre så sälj och hitta en ny drömsjal, tycker jag. :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?