Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tuula
Hej alla! Jag är ny här på forumet. Har suttit hela kvällen och läst gamla trådar nu, så ögonen blir väl fyrkantiga snart. :lol:

Jag väntar mitt första barn som är beräknat i början av april, och har verkligen fastnat för det här med sjal. Det verkar både mysigt och praktiskt.

Nåja, till frågan:
Vilken sjal ska jag välja?
Med tanke på årstiden, ska man satsa på en tunnare, som funkar även när det är varmt ute? Jag har hundar och är så klart ute och promenerar ganska mycket i och med det, så om barnet bara trivs med att bli buren i sjal kommer den ju att användas flitigt, både inomhus och utomhus. Kan man använda sjal till en nyfödd utomhus i april? Blir det tillräckligt varmt?

Trikåsjal kanske är det bästa? En ringsjal har jag förstått passar bättre för korta stunder, och en vävd sjal känns lite för dyrt att köpa om det nu skulle bli så att barnet inte trivs i sjal.

Hm, det blev väl lite mer än en fråga det där! *skrattar* Hoppas på många bra svar från er som kan det här nu!
:)
Användarens profilbild
Av Helen
hej,
Om jag skulle få barn i dag så skulle jag köpa en trikåsjal. Det tycker jag är mysigt.
Vilken du väljer är en smaksak. Vill du vara ute och du tycker att det är lite "tveksamt" väder fungerar bärskyddet jättebra. Det är inte så tjockt,men värmer lite och tar framförallt blåsten. ( Viktigt här nere i Skåne)

Lycka till!
Du hittar säkert en sjal du faller för.
Användarens profilbild
Av Anso
Trikåsjal är väl ändå favoriten att börja med.
När du bär utomhus med den så behöver barnet nästan bara innerkläderna på sig, en mössa, kanske tossor på fötterna och en fuskpolo och så har du din egen jacka knäppt över dig och barnet. Då blir det varmt och gott och du behöver ingen extra tröja själv kan jag lova. :wink:

Enbart sjalen som ytterplagg till barnet i april skulle jag nog avråda ifrån för det blir lite kallt och blåsigt.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Om jag fick barn igen så skulle jag köpa en trikåsjal. Det verkar så mysigt, och praktiskt att man inte behöver knyta av sjalen för att amma. I början blir det ju mycket i och ur för amning och blöjbyten osv.

I april måste det vara perfekt att bära i en sjal, bara att slänga på sig en jacka utanpå när man vill gå ut. Kanske en liten mössa också på barnet :wink: Sen är det lika lätt när man kommer in igen, bara låta barnet sitta kvar i sjalen om det sover gott (eller bara myser).
Användarens profilbild
Av Mia
Börja med en trikåsjal och ett bärskydd!
Då kan du lätt gå ut och in utan att behöva ta på eller av kläder på bebisen!
Du kommer inte att ångra det!
Nu gäller det bara att välja trikkåsjal... :wink:
Användarens profilbild
Av Tuula
Tack för de snabba svaren!

Än så länge är det enhälligt: det är trikåsjal som gäller. :-)

Var kan jag hitta bilder på bärskydd, har aldrig sett sådana. Och var kan man köpa dem?
Användarens profilbild
Av Mia
Tuula skrev:Tack för de snabba svaren!

Än så länge är det enhälligt: det är trikåsjal som gäller. :-)

Var kan jag hitta bilder på bärskydd, har aldrig sett sådana. Och var kan man köpa dem?
http://www.mammabarn.se/varor/barskydd.htm
http://www.babydesign.se har vinter och sommarbärskydd.
http://www.babyboden.nu säljer dem också det var de ställen jag kunde komma på :wink:

Det är som en halvåkpåse som man knyter fast enkelt med tunna banu om ryggen. Värmer lite lagom, kalla vinterdagar behöver man mer kläder under men inte för varm regninga sommardagar.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag skulle nog vänta med att köpa bärskydd tills jag provat med att ha bäbisen under bara jackan, ifall jag var som du. Om du har en jacka du kan knäppa om dig som höggravid så borde den gå att knäppa även när du har bäbisen på utsidan av magen.
Användarens profilbild
Av Elin G
Jag har bebis innanför jackan. Jag köpte en herrjacka i storlek large och jag tror jag och Nemo kommer få plats i den hela vintern (han är född i oktober). Vill du ha en tunn trikåsjal är PikkuRuu den tunnaste jag kännt på, men jag har inte burit i den, så jag vet inte om den är bekväm. Annars skulle jag nog satsa på en Moby Wrap, för den är mjuk och inte så himla mycket tyg.
Användarens profilbild
Av Tuula
Tack så mycket! Hittade till och med en återförsäljare av bärskydd här i Umeå -eller rättare sagt så hittade hon mig här på forumet. :-)

Kaffemoster- ja, bärskydd väntar jag med tills jag för det första vet att barnet gillar att bli buren i sjal.

Efter att ha läst ännu mer på forumet så lutar det nog åt en Moby Wrap. Många verkar vara nöjda med den som första sjal, och den kostar inte så mycket så det känns inte som världens förlust om det inte skulle funka med den.
Användarens profilbild
Av Alven
Jag har en Moby wrap som jag köpte när David var 4 månader. Perfekt förstasjal, du kommer inte att bli besviken! Jag nvände den i 4 månader innan jag uppgraderade till en Stork.

Bärskydd har jag aldrig haft, jag bär under jackan. David är född den 23 april, och jag använde jackan jag hade när jag var höggravid så hade han gott om plats :D
Användarens profilbild
Av CeciliaH
Jag valde också en Moby som första sjal, och den har funkat jättebra. Däremot ångrar jag färgen jag valde (natur) för folk har trott att jag har burit Lowe i ett lakan :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?