Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Min pojk är strax över halvåret och väger runt 8500 kg, han vill bli buren jättemycket men inte i sjal. Men jag tänkte att det kanske är värt att prova lite olika sjalar, han kanske inte ogillar alla. Jag söker nu en sjal som det går att bära även lite tyngre barn länge i, helst timmar i sträck utan att man får ont i axlar och rygg. Jag är inte jätteförtjust i att prova att bära på ryggen utan den ska även gå att bära på magen med. Har tänkt kanske en vävd långsjal... Undrar nu om ni har tips på vilken sjal som passar bäst.
Användarens profilbild
Av mica
Jag har bara provat, men Stork och Didymos känns båda sköna. Bäst vore kanske om du kunde besöka en sjalträff?
Användarens profilbild
Av mammahappy
Men om det är så att han ogillar sjal så finns det ju jättebra ergonomiska selar oxå att prova.
Tex ergo, patapum och sutemi(eller hur det nu stavas)
Dessa ger riktigt bra avlastning men en sjal ger ännu bättre.
Men han kanske gillar bättre att sitta i en sele!
Användarens profilbild
Av jag71
jag håller med mica. Kolla under sjalträffar så hittar du dem. :lol: Det är en jungel av sjalar så det bästa mankan göra är att prova så många som möjligt (även om man inte behöver en ny sjal så för framtida bruk!) Eller så kollar du under bärsjalsambassadörer ovh hittar någon där som har en drös av olika sjalar som kan visa dig lite.
Användarens profilbild
Av Nova
Jag skulle testa en ergonomisk sele om du tror
att det är tveksamt om sjal fungerar.

Eller kanske en fyrkantssjal, dvs ABC-sele/Meitai :roll:
som blir lite mer sjallikt men smidigare och snabbare att ta på sig.
Tveksamt bara om den avlastar tillräckligt bra? :?
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Jag bär i Stork (kortare knytningar i Easy), maken i Ergon. Vi började bära vid 6 månader och då gillade Emil inte att bli fastspänd i en sjal på magen. Knöt då mest Tibetan på ryggen, när han kom upp och fick utsikt gick det bra. Sedan har han vant sig, och nu blir det mest omslut-X-2 på magen när vi är ute (om vi inte skall handla). Emil väger idag runt 8,5 kg.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Har du provat att bära i känguruknytning? Då blir barnet inte så inbyltat som i omslutet (men man vill gärna ha en hand som stöd också tycker jag). Kan vara bra om man tycker att det blir för tungt att bära "för hand" (typ på kvällen hemma när barnet börjar bli trött).

Höft-X är också en bra "börja-med" knytning för barn som inte är sjalvana.
Användarens profilbild
Av amöba
Jag började bära tösen när hon var 6 månader och det var i en Hoppediz. Nu vill inte hon bli buren jättemycket utan jag köpte den mest för att kunna bära henne i skogen. I början bar jag lite hemma också, men nu blir det mest korta stunder i ringsjal om hon är kinkig eller så.

Vad jag ville komma till var att enligt min mening så är det väldigt mycket mer avlastande att bära ett tungt barn på ryggen (Ingrid väger ca 10,5 kg nu). När du - och barnet - väl har vant er vid sjalen kommer det nog inte vara några problem för dig att göra ryggknytningar. De flesta jag har hört säger att sjal avlastar bättre än sele, men sele går ju klart snabbare att ta på och av.
Sicali skrev:
Bissa skrev:
Sicali skrev:Min pojk är strax över halvåret och väger runt 8500 kg
:shock:
Det var en stor bjässe :lol: (kunde inte låta bli, förlåt :oops: )
Nej, han är inte speciellt stor för sin ålder, alldeles medel enligt FL...

Vad tror ni om en Ella Roo Wrap? Är dom bra?
tror hon menar att du skrivit att han väger 8,5 ton och inte 8,5 kg :wink:

jag tycker att diagonalvävda sjalar är bättre. fast tunna är de, ella roo.
Sicali skrev:Jag söker nu en sjal som det går att bära även lite tyngre barn länge i, helst timmar i sträck utan att man får ont i axlar och rygg. Har tänkt kanske en vävd långsjal... Undrar nu om ni har tips på vilken sjal som passar bäst.
Vill du ha en enda sjal som räcker hela bärperioden, från nyfödd till 3 år+, så är en lång diagonalvävd sjal det bästa valet! Storchenwiege och Didymos är båda av mycket hög kvalitet och avlastar bra :)

Håller med de som rekommenderar dig att gå på sjaltäff eller besöka en bärsjalsambassadör i din närhet. Då kan du prova i lugn och ro :wink:
Bissa skrev:
diddeldi skrev:
Sicali skrev:
Bissa skrev:
Sicali skrev:Min pojk är strax över halvåret och väger runt 8500 kg
:shock:
Det var en stor bjässe :lol: (kunde inte låta bli, förlåt :oops: )
Nej, han är inte speciellt stor för sin ålder, alldeles medel enligt FL...

Vad tror ni om en Ella Roo Wrap? Är dom bra?
tror hon menar att du skrivit att han väger 8,5 ton och inte 8,5 kg :wink:
Diddeldi tror helt rätt :oops: Hoppas du inte misstolkade :oops:
:lol: Nejdå, märkte det inte själv alls så jag tänkte mest "men han är väl inte ovanligt stor?" Men jag kan lova att han inte väger 8500 kg :-D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?