Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har bestämt mig för att köpa en ny symaskin efter det att min 40 år gamla Singer bara bråkade med mig nu innan jul och jag är ganska säker på att det är gängorna i den som är utslitna .... och det görs väl knappas likadana nu ... :(

Jag syr ganska mycket. Både bommull, trikå, velour, silkiga tyger m.m. En hel del barnkläder men även annat till hemmet. Är van vid en ganska stark maskin.

Men vad ska jag köpa? En overlock, kan man använda det till all typ av sömnad eller ska man satsa på en vanligt maskin med någon form av trikåsöm? :?:

Märken? Var köpa? Vad ska jag tänka på?

Hjälp av alla slag är mer än välkommet :hello:
Användarens profilbild
Av linafelicia
Du klarar dig inte med enbart overlock för den kan inte sy en vanlig raksöm.
Skulle jag bara köpa en maskin hade jag köpt en vanlig symaskin av något välkänt märke.
Jag gillar enkla maskiner bäst, min erfarenhet är att dom går sönder minst. En enkel mekanisk maskin med rattar eller knappar utan en massa displayer, automatiska inställningar, trådklipp och annat tjafs som bara krånglar.
Trikåsömmar tror jag nog finns på de flesta maskiner idag. Jag tycker att man behöver
-raksöm
-sick-sack
-3-steg sick-sack
-trikåsöm (gärna några olika eftersom olika trikåtyger kräver olika sömmar)
-knapphål

Personligen får jag andnöd och ont i hela kroppen bara jag tänker på att sy på en Husquarna men det är ju många som trivs med dom :wink:
Pfaff är min favorit men jag har på sistone provsytt några Janome och dom verkar också bra. Enligt min symaskinsförsäljare är det en av dom maskinerna som tillverkas flest av i världen och mycket bra kvalitet. Är det inte flera här på sidan som köpt billiga från england?
Både Janome och Pfaff är starka maskiner. Husquarna tycker jag är helt värdelösa om det råkar vara lite tjockt på något ställe

Jag tycker att det är viktigt att provsy maskinen man ska köpa ordentligt. Ta med massor med olika sorters tyger (tjocka, tunna, trikå, glansiga osv) och testa dig fram till vad du trivs med. Ta gärna med ett avklippt jeansben och vik upp en dubbel fåll så får du se om maskinen orkar ta sig över många lager tyg.
Fundera över vad du syr mest och vad du ska använda maskinen till.
Användarens profilbild
Av Fina
Det hela beror på hur mycket pengar du kan tänka dig lägga ut tycker jag. Jag har en husqvarna och är sådär nöjd med den. De första stygnen när man precis slagit på den går jättelångsamt, jag tycker dessutom att den syr ojämt, men klarar tjocka lager ganska bra.
Fast jag har ingen erfarenhet av andra märken, men pfaff, bernina och brothers ska vara bra (har jag hört)

Kan man inte ta bort så att man bara har en nål på en overlock?
Så länge du inte syr raksömmar mitt på ett plagg så klarar nog overlocken det mesta, med det var ju det där då med sömmar mitt på... :roll:

Jag hade försökt att skaffa mig två symaskiner. Jag har endast en vanlig och känner mig jättebegränsad av att inte ha en overlock. Alternativt skulle jag nog byta ut den vanliga mot en coverlock om jag ändå ska ha två symaskiner uppe.
Användarens profilbild
Av Hello
linafelicia skrev:Du klarar dig inte med enbart overlock för den kan inte sy en vanlig raksöm.
Skulle jag bara köpa en maskin hade jag köpt en vanlig symaskin av något välkänt märke.
Jag gillar enkla maskiner bäst, min erfarenhet är att dom går sönder minst. En enkel mekanisk maskin med rattar eller knappar utan en massa displayer, automatiska inställningar, trådklipp och annat tjafs som bara krånglar.
Trikåsömmar tror jag nog finns på de flesta maskiner idag. Jag tycker att man behöver
-raksöm
-sick-sack
-3-steg sick-sack
-knapphål

Personligen får jag andnöd och ont i hela kroppen bara jag tänker på att sy på en Husquarna men det är ju många som trivs med dom :wink:
Pfaff är min favorit men jag har på sistone provsytt några Janome och dom verkar också bra. Enligt min symaskinsförsäljare är det en av dom maskinerna som tillverkas flest av i världen och mycket bra kvalitet. Är det inte flera här på sidan som köpt billiga från england?
Både Janome och Pfaff är starka maskiner. Husquarna tycker jag är helt värdelösa om det råkar vara lite tjockt på något ställe

Jag tycker att det är viktigt att provsy maskinen man ska köpa ordentligt. Ta med massor med olika sorters tyger (tjocka, tunna, trikå, glansiga osv) och testa dig fram till vad du trivs med. Ta gärna med ett avklippt jeansben och vik upp en dubbel fåll så får du se om maskinen orkar ta sig över många lager tyg.
:iagree: Förutom att jag har en Husqvarna som jag har sytt på i 15 år och jag skulle aaaaaaaaldrig i livet byta ut den mot nåt annat! Den är helt suverän och har aldrig kinkat öht! :)
Av eamane
Hello skrev:
linafelicia skrev:Du klarar dig inte med enbart overlock för den kan inte sy en vanlig raksöm.
-raksöm
-sick-sack
-3-steg sick-sack
-knapphål

:iagree: Förutom att jag har en Husqvarna som jag har sytt på i 15 år och jag skulle aaaaaaaaldrig i livet byta ut den mot nåt annat! Den är helt suverän och har aldrig kinkat öht! :)
Och min Husqvarna har tjänat mej troget i säkert 10 år, helt underbar är den!
Användarens profilbild
Av Kusmi
Jag gillar också min Husqvarna.
Användarens profilbild
Av kattta
Jag har en Janome som jag lööööööv!
För ca 2 år sedan gav jag 4500:- och "fick" min älskade Janome DC 3050.
Det är en enkel variant av datasymaskin med många sömmar.
Den är stark och har inte krånglat en sekund, och jag har sytt inte varje dag...men nästan, på den sen jag köpte den. Många timmar har den surrat...

MEN jag har ej sytt i trikåtyger, så det kan jag ej utala mig om hur de elastiska sömmarna sköter sig.

När jag skulle köpa maskin hade jag dessa krav:
* ska vara stark (var van en ustark urgammal singer)
* klara tjocka lager, tex heminredning, lappa jeans mm
* kunna sy kläder (knapphål, dekorsömmar mm)
* Kunna sy lappteknik (vissa sömmar passande just detta endamål)

Tillsammans med vissa tillbehör så kan jag göra allt jag vill
Tillbehören äro sådant som är bra att ha när man quiltar, eller vill sätta kantband (kantbandspressarfot tex)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?