Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Lyckliga jag fick en Pfaff "hobbylock 4764" i kombinerad julklapp+förskotts30årspresent :vågen:

Men jag klarar bara inte av att få till rätt trådspänning...är ju numrerat 0-9 på varje "trådspännare", sömsvalstabellen står det ungefärliga siffror per "trådspännare" men jag får bara inte till det :roll:

Är det ngn här som har en likadan overlock?
OM, hur trådspänner du/ni när ni ska sy i vanliga bomullstyger?
samt för plych?

Jag får ju skavsår panikångest och eksem i hela kroppen snart...
Viiilll sssyyyyyyy...
Användarens profilbild
Av teres
Vilka trådar är det som inte stämmer, hur ser det ut? Har en helt annan sort än du, med min maskin får jag spänna nåltrådarna ett hack mer än gripartrådarna för att få det att stämma.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag har en hobbylock 4762 så det är säkert en äldre modell av din.
I min instruktionsbok har jag tydliga bilder på hur sömmen ska se ut när den är rätt. Nåltrådarna ska ligga bara på framsidan och sen ska undre och övre gripartråd mötas precis i kanten.
I instruktionsboken finns bilder på hur det ser ut om någon är fel och vad man isåfall ska justera.
Leta efter det i instruktionsboken och testa igen.
Jag var ute och kollade på min maskin och just nu står den inställd såhär från höger till vänster:
N -2 +2 -3
Då är det den fyrtrådiga vanliga sömmen jag använder med tunna overlocktrådar.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Pfaff har ganska bra info på sin hemsida. Kolla där.
Sen sa en pfaffsäljare till mig på symässan att man alltid skall ställa spänningen på 0 när den träds och så är det viktigt att kolla att tråden verkligen kommer ner i skåran där spänningen sitter liksom. Och sen är det nog lite att testa och se vad som funkar. Skriv ner vad du kommer fram till så att du har det för senare bruk.
Användarens profilbild
Av melon
Jag har en likadan och jag lämnade in min efter flera månaders av trassel med trådspänningen. Då visade det sig att mina "skåror" var lite för trånga så jag fick aldrig ner tråden där. Lätt problem för dem att fixa och nu går den finfint!!!

Kan ju vara så att du också måste ta i lite för att få i tråden i skåran...
Användarens profilbild
Av Kaja
5-2-3-3 har jag på min Pfaff 4842 (modellen större alltså) för att sy 4-trådig overlock. (från vänster) kolla att du har trätt HELT rätt, för jag hade missat en loop och då trixade jag i evigheter med trådspänningen och det såg ändå ut som häjkon bäjkon...

//Kaja
Användarens profilbild
Av kattta
Tack för alla braiga svar!

Hoppas på att ha orken att sitta å trixa i natt när "pluppas" sover.

Jag har inte trätt den helt själv, utan gjorde som de beskrev i bruksanvisningen "lättare sätt att byta tråd". Det satt nämligen kvar trådarna de på fabriken testkört med, så jag knöt helt sonika fast de trådrullar jag skulle använda i de bef. trådarna.
Ska kolla så att den är rätt trädd (det tog jag bara för givet :roll: )
...sen ska här rattas på alla rattar jag hitta kan....
Användarens profilbild
Av Fryle
kattta skrev:Tack för alla braiga svar!

Hoppas på att ha orken att sitta å trixa i natt när "pluppas" sover.

Jag har inte trätt den helt själv, utan gjorde som de beskrev i bruksanvisningen "lättare sätt att byta tråd". Det satt nämligen kvar trådarna de på fabriken testkört med, så jag knöt helt sonika fast de trådrullar jag skulle använda i de bef. trådarna.
Ska kolla så att den är rätt trädd (det tog jag bara för givet :roll: )
...sen ska här rattas på alla rattar jag hitta kan....
När min varit på service sydde jag med deras trädning, varpå jag genast smällde en nål. Efter att jag trätt om den fungerade det fint. Förmodligen har väl någon tråd hoppat fel under transporten. Trä om den från början, så går det kanske.
Användarens profilbild
Av teres
Om min maskin krånglar, börjar jag alltid med att trä om den och det har hitills löst problemen. Viktigt är att du trär trådarna i rätt ordning och att du nollar trådspänningen. Trär du i fel ordning kommer du troligen att dra av övre gripartråden hela tiden.

Ett tips är att sätt och i lugn och ro, trä om overlocken 10-15 gånger på raken, så att du verkligen känner att du kan det, så blir det inte så besvärligt att göra det om det behövs sedan.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?