Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag väntar nu mitt 3:e barn och vill verkligen bära det i sjal. Jag har inte burit mina tidigare barn, och har därför ingen erfarenhet. Nu vill jag kunna bära dels för att ge barnet närhet men dels för att kunna göra praktiska saker samtidigt som jag har barnet nära. Jag vill allts ha en sjal där barnet redan från dag 2 kan ligga och sova/vara vaken längre stunder medan jag grejar med annat. Tex, diskar, tvättar, leker med de övriga barnen, går till affären, sitter vid datorn osv. Jag vill även kunna amma i sjalen. Som jag tänkt mig det hela vill jag kunna fortsätta bära barnet länge, alltså tills det är minst 1 år gammalt.

Jag har försökt att läsa på om olika sjalar och jag tror att vad som skulle passa mig är antingen en vävd långsjal eller en elastisk långsjal. Så som jag har förstått det är elastiska sjalar lite svajiga, men även mjukare och lättare att knyta om man inte är så van, vilket jag ju inte är. Medan vävda sjalar är stabilare.

Vad jag undrar är om barnet ligger mjukare och ”bättre”, mer ergonomiskt i en elastisk sjal än i en vävd sjal? Särskilt då jag verkligen tänkt att bära barnet mycket i sjal.

Undrar även om man kan bära barnet utan att hålla i det? Ligger det tryggt och stilla utan att man behöver hålla en hand runt det?

Här kan jag även passa på att fråga er som kan detta om mina tankar om att bära barnet flera timmar per dag i sjal, är orealistiska? Orkar man bära så mycket och hur är det för barnet att bli buret så mycket? Tacksam för svar från er som vet.

Så som jag har förstått det är dessa två sjalar väldigt bra när barnen är riktigt små, men när det blir lite större och stadigare, är mer vaket, kan sitta upp längre stunder osv, alltså från typ 6 månader någon stans, så verkar det nästan smidigare med en ringsjal? Eller har jag fel? Kan man bära nyfödda barn i ringsjalar? De bilder jag sett på ringsjalar ser lite ostabila ut för nyfödda, eller?

Undrar även om det är svårt att lära sig att bära barn i sjal på ett komfortabelt sätt? Så att man trivs med, det. Jag vill verkligen så gärna lära mig det och att det ska kännas bra.

Sen undrar jag också om ni vet några bra affärer i Göteborgsområdet, där jag bor, där man kan gå in och testa flera olika sjalar. Jag skulle så gärna vilja prova ut en so jag verkligen gillar, innan jag köper en. Så att jag får rätt sjal och så att det fungerar bra. För jag kan tänka mig att även om jag får jätte bra råd här så är det till viss del även vad man personligen upplever som bra.

Tack för att du orkade läsa.
Användarens profilbild
Av Nira
Oj, det var många frågor , jag ska försöka svara utifrån min erfarenhet :D

Det mysigaste/gosigaste i början är absolut trikåsjal, det är dessutom enklast att lära sig tycker jag. Svajigt blir det först när barnet blivit större (jag bär fortfarande min 12 kg klump i trikå ibland för myset och det går bra).

Det är lite trixigare med vävd långsjal men inte alls omöjligt om man hellre vill det, jag vet att det är många som använder det från start.

Det går jättebra att bära i många timmar och ergonomin är likvärdig.

Det beror på barnet om man kan bära utan att hålla i det, alla barn gillar inte att få tyg över huvudet men om barnet tycker att det är ok så kan man bära utan att hålla.

För mig är ringsjal för korta bärningar, ex till och från bil, in en snabbis i affären och sånt, belastningen blir bara på en axel och det orkar inte jag så länge. Och jag tror att det är svårare att få till bärning av nyfödd.

Sen finns ju Mei Tai och ergonomiska selar också, bra alternativ det med.

Sjalträff är det bästa, det är inte så många affärer som har sjalar och på en sjalträff får du också chansen att se många olika sjalar och knytningar och träffa trevliga människor. Ja konstigt nog så är alla jag träffat genom Sjalbarn precis hur trevliga som helst. :D

Hmm, kanske blev det lite klarare, vet inte ens om jag svarat på allt men fråga vidare om nåt låter konstigt eller om jag missade nåt! :D
Av Abunai
Hej och välkommen hit! :hello:

Svarar efter vad jag kan och vet. :D

Jag använde trikåsjal när min kille var liten och det kunde gott vara flera timmar varje dag. I en sådan sjal, som du har läst, är det inte idealiskt att bära ett tyngre barn, då avancerar man till en vävd långsjal :P

I båda dessa är barnets position ergonomisk och likadan, det spelar ingen roll om den är elastisk eller vävd.

Man behöver inte hålla runt barnet! Det är det som är det praktiska :) Ibland är det dock så, när bebisen är vaken, att den inte vill vara fast under ena axelbandet att man kanske måste hålla en hand bakom nacken för lite stöd. Men sover den, eller tycker om att ligga lite fast, så ger sjalen fullgott stöd för en nyfödd bebis huvud.

Man orkar bära så mycket! (Orkar man inte, så tränas man att orka :)) I början tycker jag att Aksel inte riktigt ville vara uppe för långa stunder i sträck, men när han var någon vecka så kunde han nog gott vara där hela dagen om han fick.

Jag personligen tycker inte att det är så mycket smidigare med ringsjal, det är många som har svårt för att ta till sig tekniken. Det är rätt bra att slänga på sig snabbt, men det är inte skönt att bära längre stunder (speciellt inte om barnet är tungt, som min kille är!). I en vävd långsjal bär man bäst äldre och tyngre barn, blir det otympligt så flyttar man barnet från mage till rygg! Man kan bära nyfödd i ringsjal, i så kallad vagga.

Det tar ett tag att lära sig att knyta "perfekt". Rådet är ju som sagt att gå på en sjalträff i området, för att titta på olika sjalar och för att få råd och tips om olika knytningar mm. Det finns många här på forumet som bor i göteborg och som säkert gärna hjälper till!
Användarens profilbild
Av Nira
Ja det är klart, Välkommen vill jag ju också säga! :oops: :D
Kul att du hittat hit!
Användarens profilbild
Av annemi
Välkommen!

Du har fått svar på det flesta av dina frågor. Jag vill egentligen bara tillägga en sak ang ringsjal. Den är lite bökigare att få till utan hjälp, men när man väl kommit på trixet så är den väldigt bra. MEN för kortare stunder. Jag använde ringsjalen rätt mycket när min tjej var liten (upp till ca 4-5 mån) Bar henne i vagga och hon kunde då lätt amma/sova och jag hade båda händer fria och kunde fixa med allt möjligt, även laga mat. :D (lade bara "svansen" från sjalen över henne så hon inte skulle få nåt på sig)

Vävd sjal är min favorit. Jag började bära med vävd när hon var runt 3 månader. Idag är hon nästan 1,5 och jag kan bära henne flera timmar utan att det är jobbigt.

Det bästa är nog, som de andra skrivit att försöka gå på en sjalträff och prova lite olika sjalar och knytningar. Har för mig att det är rätt ofta träffar i Göteborgsområdet.

Lycka Till!
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Hej och välkommen hit :)

Vad roligt att du vill bära i sjal :D Det är underbart mysigt!

Du har ju redan fått svar men jag vill bara säga att det absolut mysigaste (och enklaste) i början är en trikåsjal. Tycker man att det är dyrt går det ju att köpa (här) begagnat, och sedan sälja vidare. Det är oslagbart i början att dessutom slippa knyta om varje gång man ska amma/byta blöja/in och ut ut bil osv...
Sedan är en vävd sjal bättre ur avlastningssynpunkt, men det är liiiite bökigare att lära sig och liiiiite meckigare att få till bra.

Ringsjal skulle jag faktiskt inte rekommendera som end sjal, inte till lite större bebisar heller. Det blir snabbt ganska tungt att bära bara på ena axeln liksom.. Men det är bra när man har ett barn som ska upp-ner-upp-ner hela tiden :lol:

Och så vill jag bara peppa dig lite till att inte ge upp om det inte skulle gå bra allra först. Det krävs lite övning och envishet, men lönen är väl värt mödan!

Lycka till!
Användarens profilbild
Av svas
Eden baby (se annons till höger... =>) ligger väl i Mölndal om jag inte minns fel. Enligt hemsidan får man komma dit och prova sjal om man vill.

Lycka till!
Av MissQwerty
Tusen tack för alla era jätte bra svar och för all uppmuntran!

Nn ska jag bara hitta ett sjalgäng här i Göteborg, för precis som ni säger är nog det det allra bästa för att få se mer av oliak sjalar, känna på tyger och lära sig knyta, viulket nog är bra för att kunna välja en passande sjal :) men det låter som att det nog blir en lång tråkåsjal :)
Av MissQwerty
Om jag får ställa en till fråga då :) Om vi säger att det är en lång trikåsjal jag skall ha. Vilket märke rekomenderar ni? Och vilka mått bör den ha?
Av Abunai
Jag köpte en tricot slen för att det var det enda jag fick tag i, när jag inte visste om internetbutiker och sjalbarn. 8)

Den trivdes jag jättebra med, men kanske var den lite väl varm då Aksel är född på sommaren. Det finns andra som är svalare. Annars rekommenderar jag att du köper en sjal som du tycker är snygg och trivs med. Måtten på trikåsjal spelar egentligen inte så stor roll, de flesta är långa nog, endel lite för långa - men då bara virar man lite mer. :)
Användarens profilbild
Av Nira
Jag gillar min Moby Wrap jättemycket men jag vet att en del inte alls tycker om den, så svårt att råda, ta den du tycker är snyggast! :D
Bali Baby Stretch skulle nog ligga bra till för mig om jag skulle köpa en nu... Men smaken är ju som bekant väldigt olika...
Användarens profilbild
Av annalys
Som sagt, sjalträff är ju bra, och du har fått en del svar på dina frågor.

Måste bara säga att jag tycker delvis lite annorlunda än några ovan, till pyttisen använder ja mest bara trikåsjal nu, och det är jättemysigt och funkar bra, men jag tycker inte att det är lättare än en vävd sjal. Egentligen beror det nog på erfarenheten, när jag började med långsjal med förra barnet var han mycket större, och jag har ju lärt mig knyta vävd på stadigare barn. Övning ger färdighet, men än så länge tycker jag nog vävd är lättare att knyta.
Användarens profilbild
Av Scharlott
:hello: Välkommen hit och grattis till barnet i magen!

Härligt att du vill bära i bärsjal. Min egen erfarenhet är att bärsjal till yngre syskon är suveränt, allra helst om man har flera barn som man samtidigt vill kunna ägna sig åt. Den lilla får då "hänga med" och bli delaktig i familjelivet på ett naturligt sätt.

Mina egna favoriter har varit trikåsjal, microfleecesjal samt vävd långsjal de första månaderna. Senare har mei tai blivit en favorit och även vår Ergo bärsele (som var makens favorit redan från start liksom bärpåse). Av de olika bärsjalar jag använt har jag upplevt den vävda som lättast att amma i. Ringsjal har även funkat toppenbra vid amning liksom Ergo.

Eftersom vilken bärsjal som är "bäst" är en smakfråga låter det väl toppenbra att titta på lite olika bärsjalar, prova och sedan välja den som passar just dig allra bäst. Du kan prova antingen på sjalträff, hos någon bärsjalsambassadör (kolla under den rubriken), eller hos någon sjalförsäljare (gärna någon med egen erfarenhet av att bära i bärsjal :wink:). Jättebra att få hjälp med knytningarna av någon erfaren person i början 8)

Lycka till i valet av bärsjal :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?