Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av grynflingan
Hej
jag har köpt ett tyg från JYSK eftersom jag tänker ge mig på att försöka sy en långsjal.... :)

Det är förpackat i fem meter o innan jag bryter förpackningen har jag några frågor till er som är lite mer vana att sy sjal!

Tyget heter Olga, är av 100% indisk bomull, randigt med dominans av olivgrön färg. Jättefint tycker jag själv. Någon som känner till tyget? Nu undrar jag: Är det lämpligt till en långsjal? Det känns för mig som om det är diagonalvävt men jag är ju amatör o vet inte riktigt hur det ska kännas (det är inte precis jättemycket giv, bara lite). Det är inget tjock och grovt tyg, så jag undrar om jag bör dubbelvika tyget så att den färdiga sjalen sas består av två lager tyg (sjalen skall bli 65-70 bred o tyget är 140 cm brett)? :roll:

Tacksam för hjälp!
Användarens profilbild
Av Aurian
Hej!

Jag känner inte till just det tyget, men en långsjal ska helst vara ganska tunn, så gör för guds skull inte med dubbelt tyg! Att det inte är tjockt och grovt är bara positivt ;-)
Det låter som att det kan vara ett jättebra sjaltyg! Lite giv på diagonalen och fin färg, vad mer kan man begära! :wink:
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
det låter som tyget som FruLängtan har använt, det blev jättebra!
Användarens profilbild
Av grynflingan
Nu har jag sytt en långsjal på 4,6 m av det, och det blev jättebra! Är ju iofs grön på det här med sjalar o har bara mobyn att jämföra med, men det känns verkligen bra faktiskt! :D
Användarens profilbild
Av frida
Kul att det blev bra! (Om det är smalrandigt är det kanske också samma som Jenny hade sytt av och hade med sig på senaste "sjalaborg"s-träffen. Det var perfekt för sjal! )
Av Jenny L
:lol: :lol: :lol:

Mitt tyg från Jysk hette Karoline eller Karolina typ 8)
(Maken tycker det ser ut som en gardin o kallar oss för familjen Trapp :D :oops:

Men tro det eller ej jag har också precis kommit hem med en 5m bit av "Olga". Supersnyggt. Hoppas bara att det passar på oss. Halva biten lär ju bli över. Kanske blir den något annat elller kanske vill någon annan ha den.

MVH / Jenny
Användarens profilbild
Av fru bengtsson
Efter att ha läst den här tråden idag skickade jag iväg min far för att köpa tyg, så här ska också sys sjal av Olga! :D
Vad tänker ni göra med tyget som blir över? Sy en till långsjal? Ringsjal?
Är ju rätt ny på det här, så alla tips mottages tacksamt...
Användarens profilbild
Av frida
o kallar oss för familjen Trapp
ASG! :lol:
Den halva bit som blir över ska du självklart sy en sjal till mannen av så tar en av er M och den andra ett lamm, DÅ blir ni en riktig fam Trapp!
Användarens profilbild
Av tinaw
o kallar oss för familjen Trapp
ASG! Laughing
Den halva bit som blir över ska du självklart sy en sjal till mannen av så tar en av er M och den andra ett lamm, DÅ blir ni en riktig fam Trapp!
*asg*
Användarens profilbild
Av grynflingan
ingen aning om vad jag ska göra med tyget som blev över men jag är så nöjd med långsjalen så det kanske blir en till, eller så blir det en ringsjal eller kanske något annat! Jag gav 199:- för tyget och använde hälften, så kostnaden blev ju inte mer än en hundralapp.
Användarens profilbild
Av grynflingan
ingen aning om vad jag ska göra med tyget som blev över men jag är så nöjd med långsjalen så det kanske blir en till, eller så blir det en ringsjal eller kanske något annat! Jag gav 199:- för tyget och använde hälften, så kostnaden blev ju inte mer än en hundralapp.
Användarens profilbild
Av grynflingan
oj :oops:
ursäkta det blev nåt fel
Användarens profilbild
Av Pyron
Sträcker upp handen och nickar.

Jag har oxå köpt detta tyg. Det funkar kanon. A och jag är helnöjda. Ska se om jag får in någon bild ikväll.
Användarens profilbild
Av boosten
SKit också, nu måste jag ju ta mig till Jysk.. :o
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?