Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Ville bara visa bärskyddet som jag sydde igår :-). Var på vippen att beställa ett häromdagen, men hejdade mig i sista stund och tänkte "nämen va, det där kan jag väl sy själv". Bärskyddet består till största delen av återbruk, förutom yttertyget som är ett vattenavstötande vindtyg som jag hittade som stuv på Ohlssons tyger för 20 kr. Fodret är en gammal fleecefilt och remmar och spännen från slaktade ryggsäckar. Det dyraste blev knapparna till luvan (ca 30 kr), så den totala summan blev ca 50 spänn.

Rätt nöjd måste jag säga!
Bild

Jag gjorde skyddet något päronformat (fast med rak överkant). För att hålla in underkanten lite och för att det inte skulle bli så plufsigt gjorde jag inprovningar i nederkanten. Överkantens är 60 cm bred, och det bredaste stället mitt på skyddet är 80 cm. Den totala längden är ca 90 cm. Jag gjorde remmarna långa för att det skall vara lätt att sätta på sig skyddet även när man bär på ryggen. Till luvan (som är avtagbar) skall jag sätta snörlås (skall bara hitta en lämplig jacka i garderoben att norpa ifrån... ;-)). Eventuellt kommer jag att sätta band med spänne att knäppa runt midjan för att hålla in sidorna (som ett förkläde ungefär, hoppas att ni förstår hur jag menar... :oops: ). Vi får se hur det fungerar utomhus.

Bild
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Annika80 skrev:Jättefint! Varför köpa ja när du kan sy ett minst lika bra själv :tumup:
Tack! Jag känner mig ungefär lika nöjd som när jag gjort ärtsoppa (jättegott och kostar nästan ingenting)!

Ja, nu har vi varit ute och testat på riktigt. Skulle jag göra om det skulle jag göra skyddet lite bredare, ca 1 meter istället för 0,8 som jag gjorde. Det blir lite tight i sidorna och kall luft kan smyga in. Jag måste nog göra en rem i sidorna som jag surrade om tidigare, då blir det tätt tror jag.
Tyget var helt torrt, trots att det var lite snöblandat i luften. Hur man däremot får på huvan när man är allena är dock en helt annan fråga...

Bild
Användarens profilbild
Av knutis
Men du :shock: vilket snyggt tyg.
Ser ut som att det tål endel vind och väta. Kanon fint!! :tumsup:
Användarens profilbild
Av äpplebus
Wow vilket fint bärskydd :tumsup:
Av Sofie
Verkligen imponerad!
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Tack för fina ord allihopa! :rodna:

Skorpan, jag tycker att längden 0,9 cm fungerar bra (då finns det plats för skor). Bredden på bredaste stället över barnets rygg bör vara minst 0,9. I överkant räcker 0,6 som jag gjorde.

Knutis, ja, jag är supernöjd med tyget. Jag vet inte hur mycket det tål, men lite snö tror jag nog det håller för!
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
marlene skrev:tjusigt

Luvan kanske går att få på med nån ergo luva lösning? med långa stroppar som hänger bakom?
Ja precis! Bra förslag! Stropparna behöver kanske inte vara så jättelånga för att det skall fungera.
Användarens profilbild
Av Bina
:app: jättefint!
Av eamane
Tjusigt!!
Användarens profilbild
Av kattta
KAnonfint!

Har dragit mig länge för att testsy ett själv...men nu kanske jag vågar mig på i allafall, tack så jättemycket för inspiration och bra beskrivning.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Jättefint bärskydd :tumsup:
Användarens profilbild
Av magdape
Håller med ovanstående!
Jättefint bärskydd! Nu blir jag ju sugen att sy ett sådant också :lol: men ska först sätta igång och sy "min" MT - typ ny på stört medan lillasyster sover en stund...
Användarens profilbild
Av Eld77
:tumup: Kalasfint! Jag gillar särskilt huvan, den var jättegullig.

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?