Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av aneeha
Jag har värsta beslutsångesten! Min (mormors) gamla trotjänare Husqkvarna Automatic börjar ha tjänat ut. Trots oljad och skött åtmionstone nästan enligt boken i alla år så är den påtagligt fladdrig i gången och nu klarar den inte mitt frottéblöjsprojekt öht. Plus att jag börjar bli sugen på att sy kläder till Tyra och bebben som kommer i stretchigare tyger, och sånt klarar den ju knappt alls (ja den har trestegssicksack, men det tycker jag inte räcker)

Men vad ska jag välja? Jag vill ha en basmaskin med 12-20+ sömmar och gärna knapphålsautomatik. Inget broderitjafs och jag har knappt behov av några dekorsömmar alls, men jag vill som sagt ha stretch-sömmar. Jag vill helst inte betala mer är 5000, gärna mindre om det räcker.
Jag har ingen aning om hur olika märken är och hittar inte några tester på nätet på maskiner i mitt intresseområde. Har ni några tips?

Ska man ha en mekanisk eller en elektronisk?

Jag hittade en Hugin på Coop Forum för 1500 med de funktioner jag vill ha, men den verkade lite plastig och vek, kan de göra symaskiner alls kan man ju undra??? *** kollade upp lite och det verkar vara Janome som gör dem...***
Användarens profilbild
Av He.ma
Jag köpte en ny symaskin för snart 2 månader sen. Jag var som du ute efter en bas maskin med krav på automastisk knapphål och att den fixa fina sömmar på college/trikå osv. Det blev en Husqvarna Viking med 16 sömmar för ca 3000:- Jag har använt maskinen nästintill dagligen och är SUPER nöjd! :D
Min mamma gav mig rådet att kika på vad symaskinen står på i affärn :shock: och oj då vissa hade de en tjock matta mellan maskin o bord :? (kan vara ett tecken på att maskinen låter ganska mkt...) Lycka till!! :D
Användarens profilbild
Av florin
Köp en enkel mäkesmaskin, Pfaff, Janome, Husqvarna, Elna eller Bernina...

Till märkesmaskiner kan du lätte hitta reservdelar och utföra service på maskinen. Du köper enkelt tillbehör och får råd och så är försäljaren kunnig inom sömnad!

De finns enkla bas-modeller som räcker gott och väl och har stretch-sömmar. Vat att Pfaff har några maskiner som heter nått istil med Hobbyline eller liknande, de har jag hört jätte mycket bra om och de kostar väl ca 3000-4000:-.

Jga gjorde ett STORT misstag när jag köpte mi, det blev en Husgvarna Viking Platinim 770 som är total överkurs och kostade nästan 10 000:-, idag suktar jag enfter en enkel Pfaff eller Janome med övermatare! Däremot är försäljaren av Husqvarana här istan värd en bra peng bara hon :-) Får alltid bra hjälp och hon minns mig när jag kikar in i butiken, god service gojorde att jag valde Husqvarna :-)

Å glöm inte att PRUTA!!!! I butik kan du ALLTID få ner priset om du bara är självsäker och står på dig :-) Annars går du rtill en annan butik!

Å så ska du provsy! Ta med de tyger du vill kunna sy i och gå runt i de olika buikerna en hel dag :D :wink: :D
Lycka till!!!!!
Användarens profilbild
Av aneeha
Tack för tipsen!!

Ja ljudet har jag redan fattat att det kan vara olika. Tyvärr fanns det bara försäljare i en av tre butiker i Skövde igår., så jag kunde provsy. Han visade Janome och Brother och hua vad Brother bullrade jämfört med Janomemaskinerna. Så blir det köp där blir det nog en Janome 525 tror jag att den hette för 4000 sa han, men jag får väl försöka pruta som du sa, Florin! (jobbigt att pruta tycker köp-blygisen :oops: :oops:)

Jag är mkt nyfiken på Pfaff efter lovord från tinaw (vill jag minnas att det var) men det verkar inte finnas någon återföräljare härikring.
Användarens profilbild
Av aneeha
florin: skulle du kunna avslöja för en relativ sy-novis vad övermatning är förnågot... :oops: :oops:
Av FiaLisa
Jag håller med Florin om att det är rätt enkelt att pruta på symaskiner. Fråga vad de kan göra på priset så går de säkert ner 10% på en gång. De har ju rabatt när de står på mässor och det brukar inte vara något problem att få liknande pris även när det inte är mässa. Om man inte får ner priset så kan man alltid försöka få med något tillbehör.
Användarens profilbild
Av florin
Tyget matas ju fram av en undermatare och en övermatare är alltså en extra matare som sitter ovanför tyget, ihop med pressarfoten. Den gör att tyget matas jämnare i maskinen oavsett tygkvalité.

En övermatare är något som kan finnas inbyggt eller som ett tillbehör. Som tillbehör är de inte lika bra och de är ganska stora. Inbyggde syns eg inte alls.

Eg ttycker inte jag att man behöver ha det men det kan vara en fördel särskilt då man syr i flera tyglager samtidigt. Jag har en som tillbehör nu men använder den sällan så jag tror eg inte jag behöver någon...

Janome är jätte mycket maskin för pengarna!!! Tycker du ska satsa på en janome, jag valde mellan janome och husqvarna när jag köpte och janome föll pga av servicen i butiken.

Janome har väldigt bra matare i sina maskiner, de är bredare och matar därmed bättre än vad tex min gör...

När du prutar så fråga inte OM du kan få ett bättre pris för då är de nog snåla med rabbatten. Säg istället "Vad får jag den här för då?" med lite självsäkerhet i röseten. Det kan ju hända att de säger "ja, den kostar 3000:-" då skulle jag sagt typ " ja,jag ser det men vad får jag köpa den för?"

Jag prutar alltid på dyra saker, visst det är lite pinsamt ibörjan men jag får faktiskt alltid igenom mina prutningar på möbler, maskiner, vitvaror, mobiler etc :lol:

Varför betala mer än man behöver liksaom? 8)
Användarens profilbild
Av aneeha
Tack Florin för all hjälp!! Nu har jag mer kött på benen och det blir nog en 525S om jag får ner priset lite (annars får jag väl nöja mig med den lånade tills i början av maj när jag ska till Gävle så kan jag köpa den på Pastellen...)
Användarens profilbild
Av Monia
Jag köpte min här: http://www.sewingmachines.co.uk/ Tog ett par dagar att få hem den men det funkar jättebra! Och blir billigare.....
Lycka till med köpet!!! :D
Användarens profilbild
Av aneeha
Monia skrev:Jag köpte min här: http://www.sewingmachines.co.uk/ Tog ett par dagar att få hem den men det funkar jättebra! Och blir billigare.....
Lycka till med köpet!!! :D

:shock: :shock: det var ju väldigt billigt jämfört med svenskt butikspris. Vad menar du med "ett par dagar" (beställde båttransport från USA en gång som tog 2,5 månader... vet inte om jag orkar vänta så länge...)
Användarens profilbild
Av Monia
Jag tror att det tog fem lååååånga dagar :wink:
Användarens profilbild
Av aneeha
Jag beställde maskinen från hemsidan igår och fick meddelande om att den gått iväg med godsfirman samma dag. Snabba puckar!! Tackar tusen för tipset Monia! (även om jag har liiite dåligt samvete för att jag inte använde min dyre lokale handlare, man vill ju inte att servicen ska försvinna från trakten liksom...) Nu är det spännande att gå i väntans tider. Kanske hinner den komma redan nästa vecka då!!

Tack alla för hjälp och råd. Vad vore livet utan SB? Mkt svårare!!!

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?