- mån jan 08, 2007 13:07
Mitt tips är sånt som går runt, runt, runt....
Tröjor som stickas i flera stycken och sedan sys ihop är ju faktiskt ganska så överkurs i stickning egentligen, när det stickades för att alla skulle ha kläder på kroppen så var det ju rundstickning som gällde, och därmed rätstickning. Aviga-räta är väl mer för att "ta ut" spänningar i garnet så att plagget inte vrider sig i färdigt skick, något som man inte brydde sig om/ kunde reglera under spinning/tvinning förr i tiden......
När jag kom igång med stickandet på allvar var det med vantar. Såna stickar man runt, runt, och behöver då aldrig växla mellan räta och aviga, som är svåra att få lika tjockt stickade. När jag inte längre var road av vantar (läs: hade tappat alldeles för många, svettigt framställda vantar) så flyttade jag till Island och behövde där tjocka sockor. Sockor stickar man runt, runt,runt (och på Island är det många som fortfarande stickar till husbehovs, så antingen lämpar man öer till någon som kan sticka hälar, eller så tar man till sig av alla små tips och tricks som husbehovsstickarna sitter på). Och är man på Island måste man ju ha en Islandströja, och de stickar man också runt, runt i all oändlighet (bara två sömmar! På vardera åtta maskor! Dessutom under armarna, där det inte syns hur dålig man är på att sy ihop stickat!). Efter allt det här runt, runt, runt stickade vågar jag mig numera på även mer avancerade saker, sånt som kräver aviga maskor. Och under den här runt,runt,bara runt-tiden har jag lärt mig att reglera fastheten i det stickade, så att jag kan tänka, "äsch, några 2 1/2 har jag inte hemma, jag kör på 2 och stickar lösare istället". Så det tar inte så där himla lång tid egentligen. Ett kilo grovstickad tröja på rundstickor, så tror jag att du kan hantera fastheten på ett bra sätt. Jag tror också på att sticka grova saker, där är det lättare att lära sig reglera fastheten. Alltså ca stickor fem, sen kanske det blir svårhanterligt för att det är för grovt. Nackdelen är ju att det är svårt att sticka babysaker på så grova stickor, det blir lätt för klumpigt. Man får sticka till sig själv i början.
Och en annan sak: jag tycker det gör jätteskillnad beroende på vad man har för stickor! Jag gillar rundstickor, för att de inte tynger lika mycket på handlederna. Och bambustickor tycker jag jättemycket om. Stålstickor klarar jag inte riktigt av att använda, jag tycker stickningen halkar av hela tiden- Och så beror det på garnet också, en del halkigt garn kräver bokträstickor som är lite sträva, annat strävt garn kräver glatta stickor som de kan glida lätt på osv. Så man måste experimentera där också, inte bara nöja sig med några tvåkronorsstickor från Myrorna.
Så jag tror visst att du kan sticka fint ganska snabbt, men en hjälmmössa kanske inte är riktigt det lättaste valet om det ska se fint ut på en gång. Kanske sticka en väska på rundsticka löst i grovt garn och sedan tova ihop den i tvättmaskin istället?
H 04, E 08, J 13