Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Jag hat börjat testa så smått att virka en vågfilt, men får inte riktigt till det. Den ena sidan blir sned. Lite hål här och där också som jag nog tror jag kan rätta till genom att inte räkna utan titta var jag sätter nålen. :wink:

Virkar efter beskrivningen i Stoff och stils senaste katalog:
Mönstret är delbart med 16 maskor + 1 kantmaska + 3 vändmaskor.
Varv 1: Virka en st i alla lm, börja i 4:e lm från nålen.
Varv 2: 3 lm, 1 st i 1:a m (=uttagning), *6 st, 3 st tillsammans (=vågdal), 6 st, 3 st i nästa m (=vågtopp)* - upprepa från * till * varvet ut. Avsluta med 2 st i den översta av de 3 lm - vänd. Upprepa varv 2 tills arbetet har den önsakde längden.

Det blir alltså snett på slutet där jag ska göra 2 st i den översta av de 3 lm. Har någon något bra tips på hur jag ska göra här? Har också lite svårt att se exakt var den översta av dessa 3 lm är. Troligen ligger felet där.

Här är det jag har virkat i sin helhet med den sneda sidan där virknålen är, som om det inte märktes... :wink:
Bild

Den sneda sidan
Bild

Den raka sidan
Bild

Mittenpartiet. Detta ser väl okej ut, eller?
Bild
Senast redigerad av Mamma Eli den ons apr 01, 2009 10:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Asereht
Jag gör så här http://stickig.blogspot.com/2009/03/bes ... -filt.html. Det är ett jätteenkelt mönster som Bina postade här på Sb för evigheter sedan. Om man följer den här beskrivning så får man raka fina ändar/sidor.

I det här mönstret så slutar man med en topp, jag gör då mina lm och så tar jag ned i mitten av toppen så att min ökning/topp hamnar mitt på den förra. Då blir det rätt hela varvet. Jag är inte så bra på att förklara tyvärr. :roll:
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Asereht skrev:Jag gör så här http://stickig.blogspot.com/2009/03/bes ... -filt.html. Det är ett jätteenkelt mönster som Bina postade här på Sb för evigheter sedan. Om man följer den här beskrivning så får man raka fina ändar/sidor.

I det här mönstret så slutar man med en topp, jag gör då mina lm och så tar jag ned i mitten av toppen så att min ökning/topp hamnar mitt på den förra. Då blir det rätt hela varvet. Jag är inte så bra på att förklara tyvärr. :roll:
Hur många maskor gör du i slutet av varvet? Tar du i samma maska på föregående varv då?
Menar du de 3 lm när du skriver "jag gör då mina lm och så tar jag ned i mitten av toppen/.../"?
Användarens profilbild
Av Asereht
I det mönster jag har så är ju varje topp 3 stolpar i samma maska. Så min sista topp blir tre stolpar i samma maska sedan gör jag tre lm och vänder. Tar ned i mitten på den sista virkade toppen (så att de tre stolparna hamnar precis mitt över det förra varvets) och virkar ytterligare två stolpar då de tre luftmaskorna räknas som en stolpe när man vänder (fuskstolpe).

Man kan också låta de tre luftmaskorna bara bilda en kant och göra tre stolpar i slutet/början men jag har lärt mig att göra min variant från början så jag håller fast vid den vanan.

Jag är som sagt inte speciellt bra på att förklara, virkning är inte det jag är bäst på men just den här varianten av filt har jag gjort 7 stycken av vid det här laget så jag känner mig rätt bekväm med den. :)

This summer is really exciting. World of Warcraft:[…]

When I saw the World of Warcraft: Mists of Pandari[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?