Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Aborre skrev:Funkar det bra att sticka sockor hela vägen med hjälp av magic loop? Blir det bra med hälen?
Japp. Jag ar inte den stora strumstickaren, men de (2) vuxenpar jag har stickat har jag stickat med magic loop.
ylleflickan skrev:
Aborre skrev:Funkar det bra att sticka sockor hela vägen med hjälp av magic loop? Blir det bra med hälen?
Japp. Jag ar inte den stora strumstickaren, men de (2) vuxenpar jag har stickat har jag stickat med magic loop.
Ja! Stickar alltid sockor på ML numer, då kan jag sticka båda samtidigt. Det ökar mina chanser till att få ett helt par... :wink: Man stickar fram och tillbaka över hälen bara.
Faegis skrev:
tuviluvis skrev:Jag är ju ganska mycket nybörjare på stickning, men jag funderar på att sticka mig en sådanhär: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 21&lang=se

Men jag vet inte riktigt om det garn jag har räcker? Mitt garn stickas 19 m/10 cm, och är 165 m/nystan, o jag har 4 nystan, mao har jag ca 660 m. På ravley står det att det behövs 997 meter, alltså har jag för lite. Men maskantalet/10 cm är 23 m/10 cm, vad gör det för skillnad? Kommer jag längre med mitt garn eftersom jag bara har 19 m/10 cm, eller är det ingen skillnad?

Annars har jag ett likadant garn som jag har fast en annan färg, så har någon tips på hur jag snyggast kan göra tröjan tvåfärgad?
Randigt är visserligen också snyggt, men färgblock är också roligt. Så här t ex:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Snygga :love:
solängel skrev:
ylleflickan skrev:
Ja! Stickar alltid sockor på ML numer, då kan jag sticka båda samtidigt. Det ökar mina chanser till att få ett helt par... :wink: Man stickar fram och tillbaka över hälen bara.
Håller fullkomligt med ovanstående! Jag gör precis likadant! Sedan tycker jag det är väldigt smidigt om jag skulle vilja göra färgbyten, för då vet jag att jag får dem på samma ställe på sockarna. :wink:
Aborre skrev:
CAKirre skrev:
solängel skrev:
ylleflickan skrev:
Håller fullkomligt med ovanstående! Jag gör precis likadant! Sedan tycker jag det är väldigt smidigt om jag skulle vilja göra färgbyten, för då vet jag att jag får dem på samma ställe på sockarna. :wink:
Hur stor gör ni hälflärpen ungefär? Hälften?
Ja. När man stickar med strumpstickor brukar man ju sticka hälen över två stickor = hälften. Jag gör egentligen precis som när jag stickar på strumpstickor, fast med färre stickor. Förutom att i stort sett alla sockar här stickas från tån och upp numera.
En fråga; mönstret som jag har valt har 23 m/10cm och mitt garn 19 m/10 cm. I mönstret står att jag ska lägga upp 168 m. Hur räknar jag fram hur många maskor jag ska lägga upp? Ska jag göra såhär: 168/23=7,3*19=138,7, mao lägga upp 139 maskor?
Av Luva
tuviluvis skrev:En fråga; mönstret som jag har valt har 23 m/10cm och mitt garn 19 m/10 cm. I mönstret står att jag ska lägga upp 168 m. Hur räknar jag fram hur många maskor jag ska lägga upp? Ska jag göra såhär: 168/23=7,3*19=138,7, mao lägga upp 139 maskor?
Ser ut att stämma.
Luva skrev:
tuviluvis skrev:En fråga; mönstret som jag har valt har 23 m/10cm och mitt garn 19 m/10 cm. I mönstret står att jag ska lägga upp 168 m. Hur räknar jag fram hur många maskor jag ska lägga upp? Ska jag göra såhär: 168/23=7,3*19=138,7, mao lägga upp 139 maskor?
Ser ut att stämma.
kanon, tack :tumup:
Aborre skrev:Nu har jag stickat klart mina första sockor.. det tog bara 5-6 år :roll: och dom blev gräsliga med sina ojämnheter och.. jag vet inte vad jag höll på med när jag gjorde den första.. Tådelen är tokig. men.. det gick snabbt att sticka klart nummer två idag. Och sockreceptet. Undrar vad jag hittat det, ack så omständigt. Men jag ska sticka ett par till tänkte jag. Frågan är om jag ska göra dom på strumpisar eller magic lopa. Förresten, hur lång kabel behövs om man ska göra två på en gång? 60 räcker inte va?
Jag har för mig att jag brukar använda 60cm.
glis skrev:
Snurrfian skrev::lol: Blandade givar angående ML ;) Jag har just läst om det men trott att det där klarar jag aldrig av, så här omdagen bestämde jag mig för att ta mitt kaffe framför youtube och det var ju hur simpelt sóm helst! Jag får inte något flyt med strumstickor så för mig passade det alldeles utmärkt, och strumstickorna har jag nu använt som flätsticka och det var ju oxå roligt! :D Så på ett par dagar har jag lärt mig flera nya metoder! :app:
Då har jag förslag på en till ny teknik: Flätstickning utan hjälpsticka! Melon lärde mig i våras och jag är så himla nöjd med det!
För övrigt tillhör jag ML-fantasterna, dels för att jag inte fick till "hörnen" när jag stickade på strumpstickor, dels för att jag tycker att det är skönt att alltid har ordning på stickorna när jag kan ta min knitpro.

Hur gör man det då? ;) Jag är ju ofta ute på vift och stickar vid fotbollsplanen, innebandyträningen osv och det är skönt att ha så lite som möjligt med sig...
Användarens profilbild
Av glis
Snurrfian skrev:
glis skrev:
Snurrfian skrev::lol: Blandade givar angående ML ;) Jag har just läst om det men trott att det där klarar jag aldrig av, så här omdagen bestämde jag mig för att ta mitt kaffe framför youtube och det var ju hur simpelt sóm helst! Jag får inte något flyt med strumstickor så för mig passade det alldeles utmärkt, och strumstickorna har jag nu använt som flätsticka och det var ju oxå roligt! :D Så på ett par dagar har jag lärt mig flera nya metoder! :app:
Då har jag förslag på en till ny teknik: Flätstickning utan hjälpsticka! Melon lärde mig i våras och jag är så himla nöjd med det!
För övrigt tillhör jag ML-fantasterna, dels för att jag inte fick till "hörnen" när jag stickade på strumpstickor, dels för att jag tycker att det är skönt att alltid har ordning på stickorna när jag kan ta min knitpro.

Hur gör man det då? ;) Jag är ju ofta ute på vift och stickar vid fotbollsplanen, innebandyträningen osv och det är skönt att ha så lite som möjligt med sig...
Jo, när man väl kommit på det så är det som allt annat lätt. Funkar inte när man skall lyfta massor av maskor, men 2-3 stycken går bra:
Om du skall flytta från höger till vänster framför: Istället för att sätta maskorna på hjälpsticka och hålla den framför arbetet medans du stickar "bakommaskorna" så flyttar du bara över "framförmaskorna" på höger sticka och ser till att garnet kommer bakom dem. Sticka "bakommaskorna". Nu det läskiga: släpp "bakommaskorna" och för över "framförmaskorna" på vänster sticka, fånga upp "bakommaskorna" på höger sticka igen så att de hamnar bakom framförmaskorna. Sticka framförmaskorna.

Lätt som en plätt? Måste ju finnas på youtube?
glis skrev:
Snurrfian skrev:
glis skrev:

Jo, när man väl kommit på det så är det som allt annat lätt. Funkar inte när man skall lyfta massor av maskor, men 2-3 stycken går bra:
Om du skall flytta från höger till vänster framför: Istället för att sätta maskorna på hjälpsticka och hålla den framför arbetet medans du stickar "bakommaskorna" så flyttar du bara över "framförmaskorna" på höger sticka och ser till att garnet kommer bakom dem. Sticka "bakommaskorna". Nu det läskiga: släpp "bakommaskorna" och för över "framförmaskorna" på vänster sticka, fånga upp "bakommaskorna" på höger sticka igen så att de hamnar bakom framförmaskorna. Sticka framförmaskorna.

Lätt som en plätt? Måste ju finnas på youtube?
Finns absolut pa youtube. Sok pa "cable without cable needle". Det var sa jag larde mig.
:whut: Det låter ju jätteläskigt! :siishah: Jag kommer ju att tappa bort maskorna fullständigt! ;) Men jag får nog lov att testa ialla fall! ;)
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?