Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MuuM
keah skrev:
MuuM skrev:
keah skrev:
MuuM skrev:
keah skrev:Är också periodare, gillar både stickning och virkning. Just nu håller jag på med en vågfilt till Knytet och inser att jag varit för generös på bredden. Garnet kommer inte att räcka till att virka en kant som jag hade tänkt. Nu behöver jag hitta mer kabeltvinnat garn som funkar att göra kanten av. Någon som har tips på bra butiker för virkgarn i Stockholm? Har kollat på Ljungqvist och inte hittat något annat än helvitt och benvitt som inte matchar med färgerna i filten.
Vad behöver du för färg, jag har en del.
:vågen: Tja, det måste matcha/helt bryta av från det jag har; ofärgat, grönt, vinrött, mörkt petrolblått. Köpte garnen som härvor och har banderoller eller sånt. Lite bökigt, måste nog ses.
Det är fredagsträff här hos mig den här veckan... 8)
Joo, och jag skulle jättegärna komma, men jag måste jobba. :thumbdown:
Jobba? :hmm: :tummenner:
Användarens profilbild
Av linafelicia
Mandragora skrev: Jag hittade mönstret här:
http://www.amiamour.com/2010/05/gromit- ... i-pattern/
Tack. Han är ju jättesöt!

Fast här, http://www.metrobloggen.se/jsp/public/p ... 9.14820617, finns det på svenska. Det kan ju underlätta (åtminstone för en nybörjare som jag). :D
Tack! Han är ju jättesöt!
Av Sofie
Tass!
Jag vill kunna ett handarbete som passar på spårvagn och föreläsningar osv, men jag tycker stickning är så utrymmeskrävande.
Nu ska jag lära mig virka ordentligt!
Av Abunai
Hej, söker lite hjälp bara. Jag är inte helt hundra på virkning, men tycker att den här filten är så vacker (http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 21&lang=se) och skulle vilja göra en till min syster som ska ha bebis i vinter. Någon som kan förklara för mig, och säga om jag har förstått rätt:

-När det står 2st i 6:e maskan från nålen, är det verkligen det som menas då? Inte hoppa över något och inga extra luftmaskor som man aldrig ändå fattar?

-Och sen då bara hoppa över 2, och i tredje göra två stolpar till?

-Hela altet ska bli 19 1/2 st-grupper - var gör man halvan? Alltså de tre luftmaskorna? I slutet? För sen ska man ju avsluta i luftmaskorna? Då måste det alltså vara i början som man ska göra dem? :hmm:

-Hur virkar man i maskan och inte runt när första varvet är gjort? Om man inte ska virka runt den - ska man bara virka i ena bågen då?

Eller borde jag helt enkelt ge upp och sticka något istället...?
Användarens profilbild
Av Zai
Hej, söker lite hjälp bara. Jag är inte helt hundra på virkning, men tycker att den här filten är så vacker (http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 21&lang=se) och skulle vilja göra en till min syster som ska ha bebis i vinter. Någon som kan förklara för mig, och säga om jag har förstått rätt:

-När det står 2st i 6:e maskan från nålen, är det verkligen det som menas då? Inte hoppa över något och inga extra luftmaskor som man aldrig ändå fattar?
Japp, så fattar jag det också. 2 stolpar i 6:e maskan från nålen (och man räknar ju aldrig den som sitter på virknålen)

-Och sen då bara hoppa över 2, och i tredje göra två stolpar till?
Yes!

-Hela altet ska bli 19 1/2 st-grupper - var gör man halvan? Alltså de tre luftmaskorna? I slutet? För sen ska man ju avsluta i luftmaskorna? Då måste det alltså vara i början som man ska göra dem? :hmm:
Här tycker jag också att mönstret är oklart, jag brukar virka på och så uppenbarar sig sanningen under tiden. Eller så kanske någon annan förstår... Edit: nu fattar jag!!! I början när du hoppar så där många maskor på en gång (2 st i 6:e luftmaskan) så bildas ju en halv stolpgrupp, eller fler eg :hmm:

-Hur virkar man i maskan och inte runt när första varvet är gjort? Om man inte ska virka runt den - ska man bara virka i ena bågen då?
Jag förstår inte din fråga riktigt men om jag förstår den rätt så tror jag du fattat rätt, tror jag...

Eller borde jag helt enkelt ge upp och sticka något istället...?
Absolut inte. Verkar vara en hyfsat enkel och fin filt :tumup:
Av ädl
Här vill jag också vara! Håller på med en kofta där delarna ska sys ihop och armarna virkas. Sen står en kofta till på tur, det var rea i garnaffären :tumup:
Användarens profilbild
Av Bowzee
Tass :roll:
Jag vill så gärna kunna virka, men det tar sån tid att lära sig. (Speciellt när man vill kunna med en gång utan att träna 8) )
Sticka kan jag någotsånär, men jag tycker virkade saker är så fina :loving:
Användarens profilbild
Av Fryle
Sofie skrev:Tass!
Jag vill kunna ett handarbete som passar på spårvagn och föreläsningar osv, men jag tycker stickning är så utrymmeskrävande.
En annan fördel är att virkning till skillnad från stickning är helt tyst, vilket gör att man inte stör tex på en föreläsning.
Användarens profilbild
Av lotti
Hallå! Här vill jag vara ju!!!! :vågen: Tycker sticka är det tråkigaste som finns men älskar att virka...är ingen proffs på det men sitter gärna i tv soffan med ett projekt!!

Just nu virkar jag en pläd i mormorsrutor, stora sådana....tar en evinnerlig tid var ruta men känns så skönt varje gång en är färdig...
virkar även på en mössa till T i ett läckert lila garn...

Bild
Användarens profilbild
Av mjau-mjau
lotti skrev:Hallå! Här vill jag vara ju!!!! :vågen: Tycker sticka är det tråkigaste som finns men älskar att virka...är ingen proffs på det men sitter gärna i tv soffan med ett projekt!!

Just nu virkar jag en pläd i mormorsrutor, stora sådana....tar en evinnerlig tid var ruta men känns så skönt varje gång en är färdig...
virkar även på en mössa till T i ett läckert lila garn...
Mormorsrutor som är så fint! Och vilken läcker virknål du har!
Av Sofie
Fryle skrev:
Sofie skrev:Tass!
En annan fördel är att virkning till skillnad från stickning är helt tyst, vilket gör att man inte stör tex på en föreläsning.
Ja, just det! Och samma fördel har ju krokning, som jag nu kommit på att jag vill lära mig i stället :lol:
Av Nettan
Virkning verkar kul.
Kan sticka men vill lära mig detta med virkning också. Har virkat en disktrasa så lite kan jag.

Vad rekommenderar ni för ett lagom litet projekt att börja med? Tror inte att jag vill göra amigurumi (stavning?) utan något man använder. Kanske mössa, sjal eller vantar, sockar? Tips någon. :P
Användarens profilbild
Av sussry
Nu har virknålen kommit fram. Mamma hade böcker med amigurumi :D . Hittade en kaktus och en sköldpadda som bara måste göras och så kanske en kanin också och en och en och en ...... :oops:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 117

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?