Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av brisea
Faegis skrev:Hej! Jag har fastnat helt i ett mönster, och skulle behöva hjälp.
Jag stickar ett par babysockor, och det är första gången jag stickar på flera år så jag är lite ringrostig.
Jag stickar efter det här mönstret: http://www.spudandchloe.com/blog/2010/0 ... e-pattern/ och här är biten där jag fastnat:

Heel Flap:
Divide the stitches as follows:
Needle 1: 14 sts
Needles 2 and 3: 7 sts each
Work back and forth only on needle 1 for the heel flap as follows:
Row 1: (s1, k1) repeat to the end of row.
Row 2: s1, p to the end of the row.
Repeat rows 1 and 2 four times. Repeat row 1 one more time. You
will have columns of 5 slipped stitches on the heel flap.

Turn the Heel:
Continue working on needle 1 only as follows:
Row 1: s1, p7, p2tog, p1, turn.
Row 2: s1, k3, k2tog, k1, turn.
Row 3: s1, p to 1 st before the gap, p2tog, p1, turn.
Row 4: s1, k to 1 st before the gap, k2tog, k1, turn.
Repeat rows 3 and 4 until all of the stitches have been worked.
On the last 2 rows of the repeat, you will end with a p2tog and a
k2tog. End with a row 4. (8 sts remain)

Här är problemet:
Jag har gjort färdigt "heel flap"-en och sitter då fortfarande med 14 maskor på nålen. När jag gör Row 1 i "turn the heel" får jag det bara till 11 maskor, jag har alltså tre maskor över som jag inte vet vad jag ska göra av.

Vad gör jag för fel, och hur ska ja göra för att det ska bli rätt?
Du har inte gjort fel, den delen som heter turn the heel är för att forma hälen skålformad, eller vad man ska kalla det, och stickas med sk "short rows" (rätta mig ni andra om jag har fel här). Man låter alltså bli att sticka de sista maskorna på första varvet, när man kommer dit det står "turn" låter man de sista maskorna va kvar på vänstra stickan ostickade, men vänder och stickar åt andra hållet precis som om man kommit till slutet av varvet.
Det som sedan kallas the gap i varv 3 och 4 tolkar jag som mellanrummet mellan de stickade och ostickade maskorna på varvet innan, men där är jag lite osäker. Lycka till!
Av Enid
zmurfan skrev:Tack Enid! Jag ska göra ett nytt försök idag och se om jag får rätt på det där diagrammet.

Fast de udda varven ska stickas 2 räta i början och slutet och övriga maskor aviga står det.
Få se hur det blir nu då. Dags för varv 4 här. Håll tummarna för att det går bättre idag än igår.
Haha, du läser ju bättre än jag gör! :wink: :tumup:
Jag är på varv 12 och jag tror jag förstår vad jag gör.
Måste bara vara noga och skriva upp vilket varv jag är på.
Användarens profilbild
Av Faegis
brisea skrev:
Faegis skrev:Hej! Jag har fastnat helt i ett mönster, och skulle behöva hjälp.
Jag stickar ett par babysockor, och det är första gången jag stickar på flera år så jag är lite ringrostig.
Jag stickar efter det här mönstret: http://www.spudandchloe.com/blog/2010/0 ... e-pattern/ och här är biten där jag fastnat:

Heel Flap:
Divide the stitches as follows:
Needle 1: 14 sts
Needles 2 and 3: 7 sts each
Work back and forth only on needle 1 for the heel flap as follows:
Row 1: (s1, k1) repeat to the end of row.
Row 2: s1, p to the end of the row.
Repeat rows 1 and 2 four times. Repeat row 1 one more time. You
will have columns of 5 slipped stitches on the heel flap.

Turn the Heel:
Continue working on needle 1 only as follows:
Row 1: s1, p7, p2tog, p1, turn.
Row 2: s1, k3, k2tog, k1, turn.
Row 3: s1, p to 1 st before the gap, p2tog, p1, turn.
Row 4: s1, k to 1 st before the gap, k2tog, k1, turn.
Repeat rows 3 and 4 until all of the stitches have been worked.
On the last 2 rows of the repeat, you will end with a p2tog and a
k2tog. End with a row 4. (8 sts remain)

Här är problemet:
Jag har gjort färdigt "heel flap"-en och sitter då fortfarande med 14 maskor på nålen. När jag gör Row 1 i "turn the heel" får jag det bara till 11 maskor, jag har alltså tre maskor över som jag inte vet vad jag ska göra av.

Vad gör jag för fel, och hur ska ja göra för att det ska bli rätt?
Du har inte gjort fel, den delen som heter turn the heel är för att forma hälen skålformad, eller vad man ska kalla det, och stickas med sk "short rows" (rätta mig ni andra om jag har fel här). Man låter alltså bli att sticka de sista maskorna på första varvet, när man kommer dit det står "turn" låter man de sista maskorna va kvar på vänstra stickan ostickade, men vänder och stickar åt andra hållet precis som om man kommit till slutet av varvet.
Det som sedan kallas the gap i varv 3 och 4 tolkar jag som mellanrummet mellan de stickade och ostickade maskorna på varvet innan, men där är jag lite osäker. Lycka till!
Tack så jättemycket! Då Kan jag kanske komma igång igen (fast hu, vad svårt det låter!)
zmurfan skrev:Jag är på varv 12 och jag tror jag förstår vad jag gör.
Måste bara vara noga och skriva upp vilket varv jag är på.
Jag brukar skriva av mönstret på ett rutat papper och varje gång jag gjort ett varv sätter jag ett streck vid det varvet så ser jag alltid exakt hur många upprepningar jag har gjort av rapporten och var jag är i mönstret :)
Användarens profilbild
Av glis
Jag har tagit tag i min äldsta surdeg, en kofta ur "Vikingamönster i stickat". Koftan är kanontjusig med knutar som slingrar sig i ett ok men ärmarna är otäcka med puff och liiite för korta. Nu har jag repat upp ärmkullen och tänker sticka några varv för att få ärmen längre, men hur skall jag minska för att få en rakare ärm? Beskrivningen säger:

Maska av 4 maskor på var sida, sedan 1 m i varje sida vartannat varv till 25 m återstår. Maska av 2 m i början av varje varv 6 ggr. maska av de återstående 13 m.

Jag tänker att jag börjar maska av 2 m några varv tidigare, vad tror ni?
Av Ponyo
Ponyo skrev:
solängel skrev:
Ponyo skrev:Åh, vilken bra idé. Det vill jag också göra.
Detta är ganska tjockt och färgskiftande. Men ack så dyrt.
http://www.knitrowan.com/yarns/colourscape-chunky
Jag fick en härva av ellla i födelsedagspresent. Den vägde 150 g, så man kan få lite mer för pengarna än man tror iaf :tumup: Det finns på hemflit i Umeå, det går att beställa från dem.
Jag har stickat en halskrage i det till mig själv (i just näverstickning).
Och visst räckte det långt. Men till en filt. Då kommer det gå åt en del härvor.

Stickade den bara för stickandes skull. Sydde ihop kortändarna, och vips hade jag en lyxig halskrage.
Användarens profilbild
Av glis
Det finns ju ett stickcafé på FB, jag är "där" ibland och i igår kväll var en av gångerna. Det var en tjej som postade en länk som jag måste dela med mig av, en generator för islandströjor: http://prjonamunstur.is/
Synd bara att jag aldrig sliter ut den jag har...

Apropå islandströjor, vad blev det av "förgarns KAL:en" som det pratades om?
Av mly
glis skrev:Det finns ju ett stickcafé på FB, jag är "där" ibland och i igår kväll var en av gångerna. Det var en tjej som postade en länk som jag måste dela med mig av, en generator för islandströjor: http://prjonamunstur.is/

Så häftigt, jag drömmer om en sådan tröja, kommer aldrig ha tålamod att sticka en bara...
Användarens profilbild
Av glis
mly skrev:
glis skrev:Det finns ju ett stickcafé på FB, jag är "där" ibland och i igår kväll var en av gångerna. Det var en tjej som postade en länk som jag måste dela med mig av, en generator för islandströjor: http://prjonamunstur.is/

Så häftigt, jag drömmer om en sådan tröja, kommer aldrig ha tålamod att sticka en bara...
Betydligt enklare och nästan lika snabbt gjort som ett par sockor! Och när du är färdig med den första är den klar, du behöver inte börja på en till!
Av mly
glis skrev:
mly skrev:

Betydligt enklare och nästan lika snabbt gjort som ett par sockor! Och när du är färdig med den första är den klar, du behöver inte börja på en till!
:Hahaa: Jag stickar ett par sockar på en kväll det skulle jag inte göra med en sådan tröja
Användarens profilbild
Av SaraLj
Råkade köpa lite nytt ölandsgarn och sticka en revulti (eller hur det nu stavas) istället för att sticka upp garnlagret som jag borde. (och så har jag äntligen fattat hur jag ska få in bilder här på forumet på ett enkelt sätt så nu kanske jag kommer att kunna visa lite av mina alster)
Bild
Av mly
SaraLj skrev:Råkade köpa lite nytt ölandsgarn och sticka en revulti (eller hur det nu stavas) istället för att sticka upp garnlagret som jag borde. (och så har jag äntligen fattat hur jag ska få in bilder här på forumet på ett enkelt sätt så nu kanske jag kommer att kunna visa lite av mina alster)
Bild
Oj vad fin, jag har länge funderat på en sådan men har inte rätt garn...
Jag stickar en tröja som jag ska ha framför allt när jag cyklar - jag vill alltså att den helst ska vara längre bak än fram. Men jag stickar på rundsticka.

Hur löser jag det bäst? Särskilt om jag vill ha en enhetlig kant nertill, som inte rullar sig...

Jag har funderat på korta varv, men skulle det funka för att göra den längre bak, och sen ha en resårkant längst ner runt hela? Blir inte det konstigt - för då har jag väl ursprungligt antal maskor fastän kanten egentligen är längre än om jag gjort den lika lång fram som bak?

Går min fundering ens att förstå.....
:hmm:
  • 1
  • 258
  • 259
  • 260
  • 261
  • 262
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?