- mån apr 23, 2012 15:19
Det som sedan kallas the gap i varv 3 och 4 tolkar jag som mellanrummet mellan de stickade och ostickade maskorna på varvet innan, men där är jag lite osäker. Lycka till!
Faegis skrev:Hej! Jag har fastnat helt i ett mönster, och skulle behöva hjälp.Du har inte gjort fel, den delen som heter turn the heel är för att forma hälen skålformad, eller vad man ska kalla det, och stickas med sk "short rows" (rätta mig ni andra om jag har fel här). Man låter alltså bli att sticka de sista maskorna på första varvet, när man kommer dit det står "turn" låter man de sista maskorna va kvar på vänstra stickan ostickade, men vänder och stickar åt andra hållet precis som om man kommit till slutet av varvet.
Jag stickar ett par babysockor, och det är första gången jag stickar på flera år så jag är lite ringrostig.
Jag stickar efter det här mönstret: http://www.spudandchloe.com/blog/2010/0 ... e-pattern/ och här är biten där jag fastnat:
Heel Flap:
Divide the stitches as follows:
Needle 1: 14 sts
Needles 2 and 3: 7 sts each
Work back and forth only on needle 1 for the heel flap as follows:
Row 1: (s1, k1) repeat to the end of row.
Row 2: s1, p to the end of the row.
Repeat rows 1 and 2 four times. Repeat row 1 one more time. You
will have columns of 5 slipped stitches on the heel flap.
Turn the Heel:
Continue working on needle 1 only as follows:
Row 1: s1, p7, p2tog, p1, turn.
Row 2: s1, k3, k2tog, k1, turn.
Row 3: s1, p to 1 st before the gap, p2tog, p1, turn.
Row 4: s1, k to 1 st before the gap, k2tog, k1, turn.
Repeat rows 3 and 4 until all of the stitches have been worked.
On the last 2 rows of the repeat, you will end with a p2tog and a
k2tog. End with a row 4. (8 sts remain)
Här är problemet:
Jag har gjort färdigt "heel flap"-en och sitter då fortfarande med 14 maskor på nålen. När jag gör Row 1 i "turn the heel" får jag det bara till 11 maskor, jag har alltså tre maskor över som jag inte vet vad jag ska göra av.
Vad gör jag för fel, och hur ska ja göra för att det ska bli rätt?
Det som sedan kallas the gap i varv 3 och 4 tolkar jag som mellanrummet mellan de stickade och ostickade maskorna på varvet innan, men där är jag lite osäker. Lycka till!
mamma till A (04) och E (08) och lilla A (11)