Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vilken fin kofta :tumup:

Jag skulle behöva hjälp med att förstå hur man stickar motiv, jag vill göra det här motivet:

Bild

Jag har aldrig stickat motiv förut och hittade den här beskrivningen:
A chart is a graph paper with the picture or the design on it. Each square represents a stitch, and each line represents a row. It is a way to transfer a picture into a knitting design. The main thing to remember is:
1. When knitting, read the chart from right to left (<-k) .
2. While purling, read the chart from left to right (p->).

Det jag inte förstår är varför man ska läsa diagrammet från olika håll beroende på om man stickar räta eller aviga? Kan någon förklara så att jag förstår principen?

Och har jag rätt för mig att knit är rät och purl avig?

Sen när man byter färg, är det bara att börja sticka med den nya färgen då utan att göra något speciellt, och sen fästa i efterhand?

Hoppas att det är okej att jag frågar i den här tråden :roll:
ellla skrev:Åh, jag ska plocka fram min Sylvi. fast först ska jag bli klar med en liten mössa åt Arvid och en liten barnkofta. Sen ska sylvi dammas av. Om inte nbågot annat hinner emellan såklart1
:nono: inte börja med nåt annat! Mössan till koftan är ju klar, ju! :wink:

Jag vill sticka Annas axelvärmare, men jag vet inte i vad. :roll: (i-lansproblem, eller? ) Mönstret är för Heavens Hand, men om det är stickigt vill jag inte ha det. Klämde länge på eco-alpackan idag när jag var hos Pernilla på 3 stickor, men det är bara den svarta som är snygg och eg är det lite för tjockt... Någon som har bra tips på mjukt, gosigt garn, 50 g/100 m? :help:

Jag har iaf ett mysigt rött nystan Baby-silk från Du store alpacka som ska bli pulsvärmare. Och U håller på att få uggle-pulsvärmare. Och jag måste ta mig i kragen och sticka andra ärmen på Martinas uppifrån-och-nerkofta. Blev bara så less när jag gjorde ett varv för mycket på en rand och fick ta upp flera varv. Nu märkte jag dessutom att ärmen blev för kort, trots att jag ptovade flera, flera gånger. Så jag måste ta upp den också och sticka någon rand till.
Ketronya skrev:
Det jag inte förstår är varför man ska läsa diagrammet från olika håll beroende på om man stickar räta eller aviga? Kan någon förklara så att jag förstår principen?
Stickar du fram-och-tillbakastickning så måste du ju läsa mönstret baklänges när du stickar på baksidan!
Japp!
MittNyaJag skrev:
Ketronya skrev:
Stickar du fram-och-tillbakastickning så måste du ju läsa mönstret baklänges när du stickar på baksidan!
Japp!
Okej, det har du rätt i, då är jag med :D Med fram-och-tillbakastickning menar du slätstickning? Är baksidan när man stickar räta eller aviga maskor? Och vad ska man sticka första varvet? :hmm:
Ketronya skrev:
MittNyaJag skrev:
Ketronya skrev:
Japp!
Okej, det har du rätt i, då är jag med :D Med fram-och-tillbakastickning menar du slätstickning? Är baksidan när man stickar räta eller aviga maskor? Och vad ska man sticka första varvet? :hmm:
Jag brukar alltid sticka första varvet med räta maskor, men jag tror egentligen inte att det finns något rätt eller fel, man gör som man vill, men resultatet blir ju lite olika.

Vad det gäller din fråga om de olika färgerna, så skulle jag när det är så där korta fält med annan färg låta den färg man inte använder hänga på baksidan. Men det är lite lurigt så att man drar lagom hårt i den färg man inte använder så det inte blir bubbligt - eller att den oanvända färgen hänger för löst.
Ketronya skrev:
MittNyaJag skrev:
Ketronya skrev:
Japp!
Jag menade när man inte stickar rundstickning.. ;) Men jag tror mönster blir finare om man stickar slätstickning (vilket det ju "automatiskt blir vid rundstickor...) och att mönstret då är där man stickar räta maskor.
Jaf brikar oxå sticka första varvet rät, men det är kanske smaksak?
Nu är ena ärmen nästan klar på Agnes tröja, men jag glömde bort att minska från början så den är lite för vid. Jag vägrar repa upp. Hur mycket mindre blir en mudd? Går det att minska flera maskor i början på mudden eller kommer det se dumt ut? Eller ska jag repa upp hela ärmen. Det känns som att risken är överhängande att den aldrig blir färdig då...
:help:
Användarens profilbild
Av Fryle
Knyttet & K skrev:Nu är ena ärmen nästan klar på Agnes tröja, men jag glömde bort att minska från början så den är lite för vid. Jag vägrar repa upp. Hur mycket mindre blir en mudd? Går det att minska flera maskor i början på mudden eller kommer det se dumt ut? Eller ska jag repa upp hela ärmen. Det känns som att risken är överhängande att den aldrig blir färdig då...
Min mamma stickar ofta mudden, sedan ökar hon ganska många maskor på nästa varv för att sedan sticka rakt med få eller inga ökningar. Det går bra, blir lite puffärmsutseende. (Fast jag är uppvuxen med sådana tröjor och har tröttnat på den modellen.)
Fryle skrev:
Knyttet & K skrev:Nu är ena ärmen nästan klar på Agnes tröja, men jag glömde bort att minska från början så den är lite för vid. Jag vägrar repa upp. Hur mycket mindre blir en mudd? Går det att minska flera maskor i början på mudden eller kommer det se dumt ut? Eller ska jag repa upp hela ärmen. Det känns som att risken är överhängande att den aldrig blir färdig då...
Min mamma stickar ofta mudden, sedan ökar hon ganska många maskor på nästa varv för att sedan sticka rakt med få eller inga ökningar. Det går bra, blir lite puffärmsutseende. (Fast jag är uppvuxen med sådana tröjor och har tröttnat på den modellen.)
Då stickar hon från mudden och upp alltså?
Jag ska lägga in en bild så får ni se hur det ser ut. Kanske passar det inte så bra med puffig ärm när tröjan är ganska smal i övrigt. Passformen på resten av tröjan är jag iaf väldigt nöjd med :vågen: Det lutar åt att jag stickar om ärmen faktiskt.

Hur mycket ska man minska då för att det ska bli bra? Jag vill ju inte ha den tight heller.
Användarens profilbild
Av MuuM
Men :gaah:

Jag har bara ca 30 varv kvar på min spetssjal och tog med den nu när jag ska till mvc för att ha nåt att göra. Tar nöjt upp den på tbanan och börjar sticka. Upptäcker först att jag glömt att ta med mig ett extra nystan - den här sjalen slukar garn med ca 400 maskor per varv - men tänker att jag kan ju sticka 100 maskor iallafall. Stickar nöjt en rapport och upptäcker ÅTERIGEN att jag gjort fel några varv ned och det kan jag inte rätta till i en handvändning!

:gaah: mutter och morr!!!
Kaffemoster skrev: Jag brukar alltid sticka första varvet med räta maskor, men jag tror egentligen inte att det finns något rätt eller fel, man gör som man vill, men resultatet blir ju lite olika.

Vad det gäller din fråga om de olika färgerna, så skulle jag när det är så där korta fält med annan färg låta den färg man inte använder hänga på baksidan. Men det är lite lurigt så att man drar lagom hårt i den färg man inte använder så det inte blir bubbligt - eller att den oanvända färgen hänger för löst.
Det låter bra, det kör jag på!
MittNyaJag skrev:
Jag menade när man inte stickar rundstickning.. ;) Men jag tror mönster blir finare om man stickar slätstickning (vilket det ju "automatiskt blir vid rundstickor...) och att mönstret då är där man stickar räta maskor.
Just det, men rundstickning kan jag väl bara sticka om jag vill ha det runt, eller kan jag använda rundsticka även om jag bara vill ha ett framtsycke?
Användarens profilbild
Av Elflin
Ketronya skrev:
MittNyaJag skrev:
Just det, men rundstickning kan jag väl bara sticka om jag vill ha det runt, eller kan jag använda rundsticka även om jag bara vill ha ett framtsycke?
Jag stickar allt på rundstickor, tycker bäst om dem. (Men då får man ju sticka fram och tillbaka med räta och aviga om man vill ha slätstickning :wink: )
  • 1
  • 257
  • 258
  • 259
  • 260
  • 261
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?