Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av elli
mejamy skrev:Superfina! :love:

Blir till att försöka få tag på lingarn nu då! :D Jaq måste ju såklart också göra! :wink:
De finns på vår lilla garnbutik i Falköping så de borde nog inte vara så svårt att få tag på.
Användarens profilbild
Av Fru Johansson
Superfina och smarta!
Är det dyrt med lingarn och vart kan man hitta det om man inte lyckas fynda på loppis?
Av corona
Fick precis hem en påse lingarn från Tradera :vågen:

Här skall stickas disktrasor 8)
Av TygTiger
Kan en total stickochvirkamatör (jag har lyckats virka en liten gris - som ser ut som en amorf mullvad - men det är min samlade erfarenhet) få en enkel och utförlig beskrivning av hur man virkar ELLER stickar en disktrasa?

På vilket sätt är de bättre än wettex? Vi har ett pågående disktrasekrig här hemma, maken anser att de är superäckliga HELA tiden och jag att det är ett förfärligt resursslöseri att ständigt använda hushållspapper, så jag behöver ett bra argument...
Användarens profilbild
Av sanna73
Snygga trasor och så mycket billigare än de köpta :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
Fru Johansson skrev:Superfina och smarta!
Är det dyrt med lingarn och vart kan man hitta det om man inte lyckas fynda på loppis?
Ja lingarn är ganska dyrt i garnaffärerna. Jag har stickat med vävgarn, tror att det är billigare. På många loppisar finns det en hög med lingarn och cottolingarn mycket billigt. Ofta är det garnrester som är för små för att använda till vävning, men de räcker till många disktrasor... Skåningar kan jag tipsa om att både kupan i Höör och Emmaus i Ask (nära Röstånga) har gott om billigt lingarn inne.
Användarens profilbild
Av Fryle
TygTiger skrev:Kan en total stickochvirkamatör få en enkel och utförlig beskrivning av hur man virkar ELLER stickar en disktrasa?

På vilket sätt är de bättre än wettex?
Till den virkade lägger du upp en 25 cm lång luftmaskkedja, sedan virkar du *en fastmaska, en luftmaska* och upprepar detta alla varv. Vill du ha den ännu glesare kan du virka halvstolpar eller stolpar istället. Till den stickade lägger du upp 50-60 maskor och stickar rätstickning tills den är kvadratisk eller så stor du vill ha den. Tänk på att använda en ganska grov virknål/stickor, arbetet ska bli glest och luftigt.

Eftersom trasorna blir luftiga torkar de fort vilket minskar luktrisken, dessutom verkar inte lin vara någon bra grogrund för unkluktsbakterier. De har en mycket god uppsugningsförmåga, åtminstone när de tvättats en eller ett par gånger, så det blir torrt när man har torkat. Vi kör våra ihop med ordinarie 60-graderstvätt.
Av Elna
tack fryle!
såg även ditt svar i min tråd, men nöjer mig att svara här, ok?
ha en bra dag alla! :D
Användarens profilbild
Av Asereht
Wow, coolt! 8) Ett nytt udda stickprojekt! :vågen: Skriver upp på min "att pyssla med" lista. :D
Användarens profilbild
Av Fru Johansson
Fryle skrev:
Fru Johansson skrev:Superfina och smarta!
Ja lingarn är ganska dyrt i garnaffärerna. Jag har stickat med vävgarn, tror att det är billigare. På många loppisar finns det en hög med lingarn och cottolingarn mycket billigt. Ofta är det garnrester som är för små för att använda till vävning, men de räcker till många disktrasor... Skåningar kan jag tipsa om att både kupan i Höör och Emmaus i Ask (nära Röstånga) har gott om billigt lingarn inne.
Typiskt! Vävgarn och cottonlingarn, ok :notes:
Ttack så mycket :tumsup: , nu ska här spanas på loppisar
Användarens profilbild
Av Key
Fryle skrev:Ja lingarn är ganska dyrt i garnaffärerna. Jag har stickat med vävgarn, tror att det är billigare. På många loppisar finns det en hög med lingarn och cottolingarn mycket billigt. Ofta är det garnrester som är för små för att använda till vävning, men de räcker till många disktrasor... Skåningar kan jag tipsa om att både kupan i Höör och Emmaus i Ask (nära Röstånga) har gott om billigt lingarn inne.
:shock: Är ju i Höör över påsken. Måste absolut in en runda o kolla. Tack för tips!
Användarens profilbild
Av Fryle
Uppdatering efter användning: Den virkade i cottolin har bäst struktur, men kan lukta lite efter ett tag. De stickade i lintowgarn är luftiga, luktfria och torkar fort men känns ganska lösa.
Användarens profilbild
Av doddit
Fryle skrev:Uppdatering efter användning: Den virkade i cottolin har bäst struktur, men kan lukta lite efter ett tag. De stickade i lintowgarn är luftiga, luktfria och torkar fort men känns ganska lösa.
Skulle du göra annorlunda om du gjorde nya? och hur skulle du göra då?

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?