barskydd.jpg
Axelremmarna är 90cm långa. remflärparna är 4 cm.
Ok, nu gör vi ett försök.

Luvan är en ihopsydd fyrkant, den kan man göra så stor eller liten man vill ha den. Den är inte avtagbar, utan är fastsydd i fodret.
Klipp till tygerna, ca 1x1 m. Vik upp fickan och fin klipp tex rundade hörn och axlarna.
Sedan ta fleece tyget och sy ihop kanterna på fickan räta mot räta. Samma på bävernylonen fast aviga mot aviga. Stoppa ner fleecen i bävern och sy ihop toppen på fickan. Här kanske man ska använda en dragsko eller liknande för fickan blir bred och jag måste stoppa den under sjalen för att den ska stanna uppe. Klipp till två små öglor att trä remmarna i när man knyter och endera nåla fast nu eller pilla i när man vänt tyget. Vänd tyget ut och in och sy från fickan och upp till axlarna. Glöm inte de små remmarna!! De satte jag precis över fickan. Vräng rätt tyget och vik in och nåla. Sy ihop en av kanterna på luvan. Fleecen räta mot räta och bävern aviga mot aviga. Sy ihop dem i framkant. Nederdelen av luvan kan vara öppen för den syns ändå inte. Mät vart luvan ska sitta och nåla in den mellan tygerna. Nåla även in axelremmarna. Sy rakt över. Klart! Sätt i ev spänne, men det går lika bra att knyta!
Fördelen med bärskyddet är att det sitter runt halva en själv så det är ingen risk att det blåser in någonstans. Nackdelen är fickan men det funkar eftersom jag stoppar den under sjalen. Men hade jag gjort det igen hade det nog blivit någon dragsko funktion på toppen av fickan.
Hoppas jag gjort mig förstådd, inte van att skriva beskrivningar. Men fråga gärna om jag är oklar!

blandat 500.jpg
blandat 501.jpg