Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Finns det lättstickade tumvantar för små barn (1-2 år)? Jag har gott om garn, men börjar få ont om pengar och ungarna saknar tumvantar... Åsså är jag ju fortfarande rätt inkompetent när det gäller att följa stickbeskrivningar, så jag behöver något enkelt. Eller tips på någon pedagogisk youtube-film som kan hjälpa mig.
Användarens profilbild
Av MuuM
BaraSara skrev:Finns det lättstickade tumvantar för små barn (1-2 år)? Jag har gott om garn, men börjar få ont om pengar och ungarna saknar tumvantar... Åsså är jag ju fortfarande rätt inkompetent när det gäller att följa stickbeskrivningar, så jag behöver något enkelt. Eller tips på någon pedagogisk youtube-film som kan hjälpa mig.
Absolut!

Lägg upp lagom antal maskor och sticka runt. Dvs du måste veta på ett ungefär hur många maskor du har på tio cm, och räkna ut hur många maskor det blir på barnets hands omkrets.

Sticka resår tills det räcker, dvs tills du tycker att barnet är varmt om handleden. Börja sticka slätstickning tills ungefär tummen börjar. Där tar du några maskor och sätter på en tråd... Nä, det här börjar bli löjligt. :-)

http://www.jarbo.se/stickskola-tumvantar/ Här, mycket bättre! :app:
Amaltea skrev:Så många projekt, så lite tid :dansar:

Jag har börjat bokföra inköp av garn respektive färdiga alster.
Vikt till att börja med, orkar inte räkna meter. Målet är att ligga minus på årsbasis :roll:

Hitintills 592 g ut, 350 g in så det ser lovande ut :lol:
Det börjar spåra ur redan :roll:

Köpte tunt garn med små paljetter i på rea, någon som har tips på hur man stickar med sådant utan att det hakar upp sig på stickorna? Jag klarar inte ens av att lägga upp ..... Är det större stickor som gäller :hmm:
BaraSara skrev:Finns det lättstickade tumvantar för små barn (1-2 år)? Jag har gott om garn, men börjar få ont om pengar och ungarna saknar tumvantar... Åsså är jag ju fortfarande rätt inkompetent när det gäller att följa stickbeskrivningar, så jag behöver något enkelt. Eller tips på någon pedagogisk youtube-film som kan hjälpa mig.
Jag tyckte dessa var lätta att följa och satt väldigt bra på vår Tös. http://hekle-strikke.blogspot.se/2012/1 ... otter.html
CAKirre skrev: Jag tyckte dessa var lätta att följa och satt väldigt bra på vår Tös. http://hekle-strikke.blogspot.se/2012/1 ... otter.html
Jättefin modell! Har sett någon snarlik tidigare, men glömt bort var. Sedan är ju frågan om jag klarar av att följa en beskrivning på norska när jag inte ens klarar svenska, men jag tror det är värt ett försök. Nästa fråga är om jag får ta med mig vantstickningen på flyget...
Användarens profilbild
Av isbl
Någon som har stickat i lin? Jag har för mig att jag hört att det lätt snor sig, och att det därför inte är ultimat att sticka linplagg i ett stycke, runt runt. Nu har jag dock hittat ett mönster designat för lingarn, som stickas just runt runt, uppifrån och ner. Jag gillar ju den konstruktionen pga lat, men kommer jag ångra mig sen när plagget eventuellt börjar sno sig efter några tvättar? :roll:
Användarens profilbild
Av Fryle
isbl skrev:Någon som har stickat i lin? Jag har för mig att jag hört att det lätt snor sig, och att det därför inte är ultimat att sticka linplagg i ett stycke, runt runt. Nu har jag dock hittat ett mönster designat för lingarn, som stickas just runt runt, uppifrån och ner. Jag gillar ju den konstruktionen pga lat, men kommer jag ångra mig sen när plagget eventuellt börjar sno sig efter några tvättar? :roll:
Jag trodde det mer handlade om hur garnet är spunnet än om materialet om det snor sig. Slätstickat i entrådigt garn blir ofta snett och snott. Jag har inte stickat runt i lin, så jag vet inte hur det uppför sig då.
Av Ponyo
isbl skrev:Någon som har stickat i lin? Jag har för mig att jag hört att det lätt snor sig, och att det därför inte är ultimat att sticka linplagg i ett stycke, runt runt. Nu har jag dock hittat ett mönster designat för lingarn, som stickas just runt runt, uppifrån och ner. Jag gillar ju den konstruktionen pga lat, men kommer jag ångra mig sen när plagget eventuellt börjar sno sig efter några tvättar? :roll:
Det ska visst bero på linet.
100lin från Magasin duett snor sig inte. Och inte heller det från quince & co. (Det är de två jag stickat med)
Smyger in i tråden! Ni var ju flera som hjälpte mig med mina benvärmare, tack igen! :vågen: De är flitigt använda.

Nu håller jag på med en kofta.. och det går faktiskt bra! Hakade på ett initiativ på facebook där alla i en grupp stickar samma mönster som är väldigt enkelt och bra beskrivet och så får man se alla andras olika versioner av vad som i grunden är samma mönster. Superskoj!

Sen tänkte jag försöka mig på att göra matchande byxor också.. med långa muddar i midja och ben för längre användningstid men gärna lite lösare passform i övrigt och plats för tygrumpa. Tips? :)

(Om någon blir nyfiken så är mönstret vi stickar i gruppen http://knittingfriend.com/index.php?rou ... duct_id=87 och länk till gruppen är https://www.facebook.com/groups/104724183386375/ )
  • 1
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?