Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

sofin skrev:
linafelicia skrev:
melon skrev:
husmodern skrev:
linafelicia skrev:Jag hade velat ha den mycket större och hängigare, mer som på bilden på mönstret.
Ånej, nu blev jag orolig att jag oxå har tagit för tjockt garn! Jag har köpt debbie bliss tweedgarn, man ska ha stickor 5 till det.. är det för tjockt månne?

Och tack melon för förklaringen, nu fattar jag!
Topp! :tumup:

Ang storleken så tror jag ni ska plocka upp fler maskor än vad hon anger, eller öka fler, för jag gjorde enligt mönstret och fick en ganska tajt mössa.
Jo, jag tänkte att om jag skulle sticka en till hade jag ökat mer på andra varvet efter upplockningen.
Jag stickade min i Lovisa och jag tror att jag hade stickor 5. När jag plockat upp :siishah: maskor hade jag 55 st tror jag och det är ju inte mycket för en mössa.
Jag plockade upp 77 maskor!!! Och sen ska man ju öka typ 50% så nu har jag 115, det är asmycket, jag stickar och stickar och stickar :D Hoppas garnet räcker bara.
Vad är det för garn du kör med då?
Jag har redan börjat ångra mitt garnval, har hittat ett nytt i silke och merino som skulle vara MYCKET finare såklart :Hahaa:

edit: jäkla mobilskrälle som inte citerar rätt..
Användarens profilbild
Av sofin
husmodern skrev:
sofin skrev:
linafelicia skrev:
melon skrev:
husmodern skrev:
linafelicia skrev:Jag hade velat ha den mycket större och hängigare, mer som på bilden på mönstret.
Ånej, nu blev jag orolig att jag oxå har tagit för tjockt garn! Jag har köpt debbie bliss tweedgarn, man ska ha stickor 5 till det.. är det för tjockt månne?

Och tack melon för förklaringen, nu fattar jag!
Topp! :tumup:

Ang storleken så tror jag ni ska plocka upp fler maskor än vad hon anger, eller öka fler, för jag gjorde enligt mönstret och fick en ganska tajt mössa.
Jo, jag tänkte att om jag skulle sticka en till hade jag ökat mer på andra varvet efter upplockningen.
Jag stickade min i Lovisa och jag tror att jag hade stickor 5. När jag plockat upp :siishah: maskor hade jag 55 st tror jag och det är ju inte mycket för en mössa.
Jag plockade upp 77 maskor!!! Och sen ska man ju öka typ 50% så nu har jag 115, det är asmycket, jag stickar och stickar och stickar :D Hoppas garnet räcker bara.
Vad är det för garn du kör med då?
Jag har redan börjat ångra mitt garnval, har hittat ett nytt i silke och merino som skulle vara MYCKET finare såklart :Hahaa:

edit: jäkla mobilskrälle som inte citerar rätt..
Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för garn, hehe.. nåt loppisfynd, ull och typ akrylblandning tror jag? Det är liksom ett akrylnät som ullen är uppspunnen på. Man tager vad man haver :P
Sjalette skrev:Någon som har ett stickrecept till en Bamsetröja typ a la nedan?
Bild
Det är enkelt att göra själv. Leta upp ett mönster till en vanlig tröja som passar till garnet du tänkt använda och sen ritar du bara upp bamsebilden på ett rutat papper precis som när man ritar mönster till korsstygn och läser mönstret som att en ruta = 1 maska. Det gäller att göra ett litet stickprov först bara så att du ser om maskorna blir rektangulära eller kvadratiska. Om dom blir som en rektangel får man kompensera det på mönstret så att man inte råkar få en utdragen bild. Går det att förstå hur jag menar? :hmm:
Med tanke på diskussionen om Reginamössan som blir tight och utan häng måste jag bara få visa mössan jag började på igårkväll när barnen lagt sig och nyss stickat färdigt.
Den fick ett fint häng tyckte jag.
Stickad som en cylinder på rundsticka med några avigvarv som mönster.
Jag har använt ett ullgarn som vi har på jobbet för jag tänkte ha med den i skolan och visa barnen en enkel mösskonstruktion.
Skägget skulle från början sitta fast i mössan men jag fick det inte att funka så det är löst och sitter ned två gummisnoddar runt nacken :D
Bild
På denna bilden har jag min fläta inne i mössan, det är därför den är så stor där bak.
Bild
Framifrån :Hahaa:
Användarens profilbild
Av sofin
Nu har jag stickat färdigt min Regina-mössa och den blev så fin :D Men jag fick göra om avslutet tre gånger och improvisera lite på slutet för det blev liksom inte bra om jag följde beskrivningen.

Men, nu ska jag blocka. Hur brukar ni göra det? Jag har aldrig gjort det förut. Ska man blöta ner hela ordentligt eller bara fukta? Nåla upp på typ en strykbräda?
Användarens profilbild
Av Sara+
solängel skrev:
Sara+ skrev:Tänkte ge mig på ett par sockor, och prova tå-upp.

Hittade BArbros braiga beskrivning efter tips här, men ung hur många maskor ska man börja med? Till storlek 21/22 nånting, garnet jag har passar till stickor 4, 20 maskor /27 varv till 10 cm.

Nån som har en aning?
Det beror på hur breda du vill ha dem i tån. Lägg upp några och prova, det tar ju bara några varv innan men ser hur det blir. Jag skulle kanske prova med 12-14 med det garnet. Eller titta på något mönster som har den stickfastheten och kolla hur många maskor som är kvar på slutet.

Men när jag stickar tå-upp så brukar jag bara lägga upp tills det ser tillräckligt brett ut.
14 maskor blev bra! Vad roligt det var :D (kanske tills jag kommer till hälen...) Provade med magic loop på en gång
Tänkte mest klistar in ett bra klipp på hur man gör för den som har svårt att förstå beskrivningar... (
Tå-upp alltså, hur man lägger upp och gör första varven
http://www.youtube.com/watch?v=gkyd3nq3Yn8
Av Ponyo
melon skrev:
Ponyo skrev:Oj, jag råkade visst beställa hem tillräckligt med Malabrigo lace för en kofta till mig själv. :oops: 8) :app:
Är helt kär det garnet. :loving:
En kofta i malabrigo lace, är du helt galen? :whut: :lol:
Ja. :Hahaa:
Men jag känner att jag verkligen verkligen behöver en riktigt tunn kofta som jag kan packa ner i en micropackning om det behövs.
Tänkte dock sticka den med lite större stickor så den blir gles. Typ 3,5:or. :Hahaa:

Nu börjar jag bli sugen på att sticka en spetskofta. :hmm:
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:
melon skrev:
Ponyo skrev:Oj, jag råkade visst beställa hem tillräckligt med Malabrigo lace för en kofta till mig själv. :oops: 8) :app:
Men jag känner att jag verkligen verkligen behöver en riktigt tunn kofta som jag kan packa ner i en micropackning om det behövs.
Tänkte dock sticka den med lite större stickor så den blir gles. Typ 3,5:or. :Hahaa:

Du ÄR galen :lol: fast det låter onekligen som om det skulle bli en väldigt fin kofta.
Av Ponyo
melon skrev:
Ponyo skrev:
melon skrev:

Du ÄR galen :lol: fast det låter onekligen som om det skulle bli en väldigt fin kofta.
Billig blir den också. 200 gr garn räcker.
Efter min svartvita tröja (som jag borde visa för er) så kommer den kännas enkel och snabbstickad..
Av Ponyo
Här är bild på min svartvita tröja.
Fick lite hjälp, av en fyraåring, så bildkvaliten är som den är. :fnissa:
Bortse från min frisyr. Jag är hemma och sjuk, och luggen har nått oanade höjder.
Senast redigerad av Ponyo den ons apr 25, 2012 17:56, redigerad totalt 1 gånger.
melon skrev:Linafelicia: Du är så lik min man att jag nästan blir kär i dig :loving:

:Hahaa: :Hahaa: :Hahaa:
:oops:
Reaktionen bland eleverna när jag visade dom skägget blev precis som väntat. Till och med dom gnälligaste och mest ointresserade tyckte att det var roligt och dom roade sig med att prova det. Sedan hade jag skägget som en utgångspunkt i en diskussion om att man kan sticka och virka vad som helst och att det inte bara är gamla tanter som stickar och virkar.
Jag jobbar med garnteknik i två fyror just nu.
  • 1
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?