rithelo skrev:Humleblomstern skrev:Du menar fram? Det är inte svårt, men hur skall jag förklara... 
Jag vill också veta! 
(så slipper jag klura och göra misstagen själv...
)
Ok, då gör jag ett försök. Såhär gör jag, jag vet inte om det är rätta eller lätta sättet:
1. Klipp ut ficköppningen på benets framstycke. Skall man sätta mudd eller annan linning måste man göra den lite djupare än man först tror, mudden stjäl nämligen lite av höjden.
2. Klipp ut en rektangel i ficktyget där långsidan dubbelvikt är ca 2-3 cm bredare än ficköppningen och kortsidan lika lång som man vill ha fickan djup... Hänger ni med?
3. Lägg rektangeln räta mot räta mot benstycket över ficköppningen. Kortsidan på rektangeln skall ligga längs sidsömmen. Nåla.
4. klipp bort ficktyget (som sticker upp) längs frambenets ficköppningskant (om ni förstår vad jag menar blir jag imponerad

). Sy ihop de två styckena.
5. Vänd och pressa, gör en snygg stickning.
6. Vik rektangeln så att även den andra kortsidan ligger mot sidsömmen. Sy ihop botten på fickan.
7. Sy ihop sidsömmen...
8. Sy på mudden upptill. Ficktyget skall liksom vara fastsytt och invikt i linningen (känn efter i brallorna ni har på er så förstår ni hur jag menar)
Oj vad mycket lättare det hade gått med en bildserie!