Jag knuffar upp den här tråden eftersom jag fick ett symaskinsbidrag i julklapp, så nu måste jag bestämma mig för vilken symaskin jag ska ha! Jag har lite bråttom för projekten hopar sig.
Jag är tämligen syinkompetent och har bara lånat min mammas gamla Husqvarna någon gång per år (eller vartannat år, snarare). Jag vill ha en maskin som är robust och lätt att förstå sig på. Jag kommer aldrig att sy några avancerade grejer, utan det är mest gardiner, kuddar, påsar, stolsöverdrag, enklare lagningsarbeten och liknande som gäller. Den ska klara tjocka tyger och vara hyggligt bra på trikå. (Och helst vara så trevlig att jag blir lite sybiten

)
Jag har varit in hos en återförsäljare av Janome och Brother, men deras symaskinsansvarige var julledig, så jag kunde inte få så mycket hjälp just då. De visade iaf en Janome Easy Jeans för 3995 kr och en Brother Innov-is 15 för 3795 kr som exempel i min prisklass. Brother-maskinen säljer de många av till skolor, vilket verkar lovande. Klarar den klåfingriga skolbarn kanske den klarar mig? Easy Jeans är å andra sidan mekanisk, jag tänker att det är bra om man inte är ute efter en massa finesser, men jag kanske tänker fel?
Kan man få be om lite tips och råd?