Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Bubbi skrev:
visslan skrev:
IED skrev:
Tror att nästa projekt får nog bli att testa att sticka ullbyxor men sedan blev det tvärstopp för nu måste jag hitta det ultimata garnet. Kan man använda alpacagarner eller hur är det? Det måste vara garn i starka färger för jag tänkte sticka dem som kortbyxa så min som slipper ha andra byxer utanpå. Så då vill jag inte ha några tråkiga färger.
Hej och välkommen! :D
Jag tror inte man kan använda alpacka. Det ska finnas gott om lanolin i ullen för att den ska funka bra som byxa. Du kan färga själv med KoolAid för att få coola färger.
Kolla med Asheret (eller hur hennes nick stavas) hon har nog gjort blöjbyxor i alla färger som går
Ska nog förtydliga mig också. Om man vill ha en byxa som funkar bra för blöjor och är "vattentät" så bör man ha rent ullgarn med mycket lanolin. Däremot går det ju utmärkt att sticka byxorna i vilket garn som helst, men man kanske inte får korrekt funktion. Personligen tycker jag att just alpacka lätt blir sladdrigt och inte håller formen, samt att det är väldigt varmt. :D
Av IEDN
Okej inga alpacagarner, har aldrig ens tänkt tanken på att sticka egna ullbyxor så vad som fungerar eller inte har jag ingen aning om så tack för all hjälp.

Så då är det med andra ord 100% ull som gäller, gäller det även ny ull? Surfade runt lite och hittade freedom spriri och fritidsgarn. De borde fungera eller?

Ursäkta alla frågor :hide:
visslan skrev:Jag stickade en pytteliten version av February Sweater (Zimmermann)...
Bild
Den var ruggigt söt. :love:

Mitt stickande står lite still just nu, trädgården och växterna tar all min tid (men jag har 10 omogna tomater på plantan i köket). Men, för att komma tillbaks till garn så såg jag fasligt läckra färgade garner hos Svenska Örtsällskapet under Lisebergs trädgårdsdagar. Är det någon som har testat att färga med örter? Är det svårt?
IED skrev:Okej inga alpacagarner, har aldrig ens tänkt tanken på att sticka egna ullbyxor så vad som fungerar eller inte har jag ingen aning om så tack för all hjälp.

Så då är det med andra ord 100% ull som gäller, gäller det även ny ull? Surfade runt lite och hittade freedom spriri och fritidsgarn. De borde fungera eller?

Ja, de verkar ju vara bra ullgarner, helt obehandlade. :tumup:
Av Enid
visslan skrev:
IED skrev:Okej inga alpacagarner, har aldrig ens tänkt tanken på att sticka egna ullbyxor så vad som fungerar eller inte har jag ingen aning om så tack för all hjälp.

Ja, de verkar ju vara bra ullgarner, helt obehandlade. :tumup:
Annars kan jag rekomendera Lima, i det har jag stickat fina ullbyxor som blivit täta snabbt. Det finns i många fina fäger också! Just testar jag att sticka i Järbos obehandlade ullgarn (finns som en-, två- och tretrådigt) så om en vecka kommer förhoppningsvis första recentionen. Garnstudio har också ett mjukt obehandlat ullgarn som jag inte minns vad det heter just nu. PinkGreen har också ett obehandlat ullgarn som är väldigt mjukt och gosigt och finns i flera färger.
Av Ponyo

Fråga på :D
Användarens profilbild
Av melon

Så länge det inte står superwash på dem. Mitt tips är att försöka köpa i butik, det är väldigt stor skillnad på mjukhet på olika ullgarner. En av de mjukaste garnerna tycker jag är eskimo, men det är väldigt tjockt och du får ett par grova byxor, å andra sidan grå det snabbt att sticka :wink:
Av IEDN
Tack alla för snabba svar, nu ska det beställas garn och stickas ullbyxor. Får väl dock vänta till barnbidraget kommer :roll:

Jag bor alldeles för knasigt till för att jag ska kunna åka till butik och köpa garner så för min del får det bli internet och köra lite vind för våg och hoppas garnet är tillräckligt mjukt.

Tänkte sticka ullbyxor till min son nu och sedan vet jag vilket garn jag föredrar när det är dags att sticka till bebisen i sommar.
IED skrev:Tack alla för snabba svar, nu ska det beställas garn och stickas ullbyxor. Får väl dock vänta till barnbidraget kommer :roll:

Jag bor alldeles för knasigt till för att jag ska kunna åka till butik och köpa garner så för min del får det bli internet och köra lite vind för våg och hoppas garnet är tillräckligt mjukt.

Tänkte sticka ullbyxor till min son nu och sedan vet jag vilket garn jag föredrar när det är dags att sticka till bebisen i sommar.
Har själv stickat i Freedom Spirit och det garnet är perfekt för ändamålet. Har inte känt på ett mjukare ullgarn och de blir snabbt täta.
Av IEDN
Nettan skrev:
IED skrev:Tack alla för snabba svar, nu ska det beställas garn och stickas ullbyxor. Får väl dock vänta till barnbidraget kommer :roll:

Har själv stickat i Freedom Spirit och det garnet är perfekt för ändamålet. Har inte känt på ett mjukare ullgarn och de blir snabbt täta.
Okej låter väldigt bra. Då blir det troligtvis det denna gången. Känner jag mig själv rätt kommer jag antagligen sticka fler ullbyxor än vad han behöver bara för att jag hittar massa fina garner som jag bara inte kan låta bli :mrgreen:
  • 1
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?