Fryle skrev:tussilago skrev: Är det annars någon som har något bra tips på present till killar runt sisådär 20 som ännu inte flyttat hemifrån?
En fräck hemvirkad mössa?
det skulle nog kunna funka till någon av dem

gjorde vantar och strumpor förra året till några och halsduk är så låååååångtråååååååkigt

men mössa var en bra idé
mimpen skrev:Men hur tänker ni med hemsydda/hemgjorda julklappar? Är det som att folk tycker man är snål då? Eller uppskattar det kraften och energin man lagt ner? Jag är lite kluven till det faktiskt. Själv vet jag ju, JAG uppskattar hantverket och mödan. Men mina ickepysslande släktingar kanske tycker jag har blivit snål och dum
Ett år gjorde jag hemgjorda praliner för att ge bort. Det var jättemycket jobb med (och fula blev de, så det slutade med att jag åt upp alla själva
) men ändå kände jag att det var en för liten present och planerade att köpa tillhörande typ alkoholhaltig dryck också. Men då blir det plötsligt två presenter 
jag vet inte, jag känner lite att om de tycker det så ligger "problemet" hos dem. jag har inte råd att köpa till alla (har ca 20 som jag vill ge presenter till) och jag tycker dessutom att det är resursslöseri att handla nytt bara för att man "ska" (jag försöker även att så mycket som möjligt använda saker jag redan har hemma till det jag tillverkar). och så har jag nog vant mina nära och kära att av mig får man hemmagjort.
men visst får man tänka till lite extra, jag kan också hamna i det där dilemmat med att något kan kännas för litet även om jag lägger massa jobb på det, så man får fundera igenom innan. ätbart tex tycker jag är svårt, där får jag också lätt känslan av att det inte "räcker".
sedan tycker jag också att ju mer van man blir vid att tänka i att göra saker själv ju bättre blir man på att komma på saker som är rätt till de olika och då känns det inte längre för litet utan bara så himla rätt. i början när man inte kommer på så mycket är det lättare att känna sig snål tycker jag...