Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Limpo
Detta vill jag också veta :-)
Av Emma-Lisa
Jag skulle göra det för hand med varmt vatten och såpa då har du koll så du inte bara får en liten konstig ullboll.
Av Emma-Lisa
Aborre skrev:
Emma-Lisa skrev:Jag skulle göra det för hand med varmt vatten och såpa då har du koll så du inte bara får en liten konstig ullboll.
Gnuggar man bara då? Jag har för mig att jag kan ha fått göra eller titta på när någon tovade något i mellanstadiet men det var ju några år sedan. Typ gnugg gnugg i vatten eller vatten, såpa och sen gnugg för sig?
Japp. Men det var länge sen jag tovade så det finns säkert dem som är bättre på det än mig.
Användarens profilbild
Av Fryle
Aborre skrev:Men om man väljer att tumla, ska man blöta ner verket innan då?
Ja, annars tror jag inte att det krymper.
Användarens profilbild
Av ellla
Tumla är bra, då kan man avbryta ofta och kolla.

Det funkar så att när det väl tovar går det fort. Om man tovar för hand krymper det i den riktning man gnuggar. Tänk på att vrida så det gnuggas jämnt.

Man brukar räkna med att det minskar med ca 20-25% i storlek, men du kan välja själv hur hårt du tovar.

Om det blir för litet kan man använda våld tills det blir lagom stort. Behöver det töjas mycket kan man använda lite balsam med :)

Lycka till!!
Användarens profilbild
Av melon
Aborre skrev:Hur funkar hundkarda till tovning av exempelvis vantar? Är det bara att blöta ner, såpa in och karda på?
En karda gör nog bara att det ruggar upp ytan, det kommer nog inte att filta då.

Tre saker behövs ju när man tovar: värme, fukt och rörelse. Såpa måste man inte ha men det går fortare då. Jag brukar blöta ner i varm vatten och gul såpa och sedan gnuggar jag och löddrar upp såpan. Sedan slänger jag in saken i torktumlaren i ett par minuter (med en handduk eller ett par jeans) och tar ut och gnuggar lite själv. Behövs det slänger jag in det en sväng i tumlaren igen. Det går såklart att tova helt för hand men det tar längre tid och kan vara tungt om det är en stor sak.

Se till att skölja ut såpan ordentligt annars kan det bilda fläckar.
Användarens profilbild
Av Fryle
melon skrev: Tre saker behövs ju när man tovar: värme, fukt och rörelse. Såpa måste man inte ha men det går fortare då.
Värme är faktiskt inte nödvändigt vid tovning. Jag gick en tovningskurs för textilkonstnären Yvonne Bävman (som tyvärr inte lever längre). Då använde vi bara kallvatten och såpa.

Exempel på Yvonnes konst:
Bild
Användarens profilbild
Av melon
Fryle skrev:
melon skrev: Tre saker behövs ju när man tovar: värme, fukt och rörelse. Såpa måste man inte ha men det går fortare då.
Värme är faktiskt inte nödvändigt vid tovning. Jag gick en tovningskurs för textilkonstnären Yvonne Bävman (som tyvärr inte lever längre). Då använde vi bara kallvatten och såpa.

Exempel på Yvonnes konst:
Bild
Intressant! Och så himla snygga djur :love:

Jag vet att det inte måste till alla tre, men jag har fått för mig att det går fortare? :hmm: Nåltovning är ju ett exempel på det.
Användarens profilbild
Av Fryle
melon skrev:
Fryle skrev:
Intressant! Och så himla snygga djur :love:

Jag vet att det inte måste till alla tre, men jag har fått för mig att det går fortare? :hmm: Nåltovning är ju ett exempel på det.
Jo, det går säkert fortare med värme.
Av skogsviol
Jag brukar rugga upp ytan lite med en borste, på plagget jag vill tova. Sen blanda mycket såpa i förhållande till vatten i en liten bunke och dränka in plagget med det. Åsså kramar jag ur det lite innan jag tovar med händerna. Brukar använa tvättbräda om jag vill få det att krympa mer. Det krymper i den ledd man gnuggar
Jag har full koll på formandet på detta vis.
Användarens profilbild
Av SCSI
Värmen står väl för krympningen vid tovning? Om man nålfiltar eller kalltovar hakar fibrerna i varandra men krymper inte på samma sätt. Så har jag uppfattat det iaf? Under goda omständigheter filtar t.ex mina raggsockar ihop sig lite i sulan så att de håller lite längre (under andra omständigheter går det direkt hål i dem istället. :( ) men de är fortfarande lika stora. Det är bara att garnet luddar lite lagom och friktionen när jag går ger en "filtsula". Skulle jag slänga dem i tvättmaskinen skulle de bli dockstora...
Användarens profilbild
Av Fryle
SCSI skrev:Värmen står väl för krympningen vid tovning? Om man nålfiltar eller kalltovar hakar fibrerna i varandra men krymper inte på samma sätt. Så har jag uppfattat det iaf? Under goda omständigheter filtar t.ex mina raggsockar ihop sig lite i sulan så att de håller lite längre (under andra omständigheter går det direkt hål i dem istället. :( ) men de är fortfarande lika stora. Det är bara att garnet luddar lite lagom och friktionen när jag går ger en "filtsula". Skulle jag slänga dem i tvättmaskinen skulle de bli dockstora...
Som sagt gick jag en tovningskurs där vi bara använde kallvatten och det krympte ändå.
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag har virkat sittunderlägg ett ullgarn (toppull heter det, billigt i min garnbutik) och jag virkade en provlapp, mätte den och stoppade den sen i tvättmaskinen i min vanliga tvätt och sen i torktumlaren med det som skulle torkas. Sen mätte jag och räknade ut hur mycket jag måste virka för att det skulle bli rätt. Det fungerade jättebra!
Av Sofie
SCSI skrev:Värmen står väl för krympningen vid tovning? Om man nålfiltar eller kalltovar hakar fibrerna i varandra men krymper inte på samma sätt. Så har jag uppfattat det iaf? Under goda omständigheter filtar t.ex mina raggsockar ihop sig lite i sulan så att de håller lite längre (under andra omständigheter går det direkt hål i dem istället. :( ) men de är fortfarande lika stora. Det är bara att garnet luddar lite lagom och friktionen när jag går ger en "filtsula". Skulle jag slänga dem i tvättmaskinen skulle de bli dockstora...
Sockfenomenet tror jag beror på att de tovas med fast fyllning inuti (fötter) så de töjs och tovas ihop samtidigt.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?