Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zmurfan
Hjälp mig spåna lite.

Jag köpte en trikåsjal av tinaw som är lindgrön och 4,5 meter lång. Vilket i praktiken egentligen är för kort för mig om jag ska knyta något omslutet.
Men planen har hela tiden varit att jag ska skarva den. Tanken var att dela den precis på mitten och sy in en mönstrad bit trikå mellan ändarna. Nu har jag inhandlat tyget och tråd. Men sen då?
Hur syr jag ihop det?
Jag har bara en vanlig symaskin som klarar raksöm och zig-zag.
Så hur syr jag bäst ihop tygerna?

En sak till, det mönstrade tyget är bara mönstrat på ena sidan, men det är en aning tunnare än det andra tyget. Ska jag ha det mönstrade dubbelt då? Så gör det inget hur man vrider och vänder sjalen?

Kan försöka fota tygerna ihop så ni får se vad jag valt för något.
Av Emmiez
Jag hade sytt en raksöm ca 0,5-1 cm in, utanför raksömmen hade sytt zigzag och sen hade jag vikit sömen och sytt från utsidan genom tygerna över den vikta zigzagade delen..
förstår du hur jag menar?
om det är bäst eller inte vet jag inte, men jag tycker det känns som att det håller bäst då.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag hade nog satsat på en nedsydd vändsömeller en ... flat felled seam på engelska... hittar inte svenska ordet :? (jag har hjärnskakning, cyklade omkull med cykeln imorse på väg till jobbet och har precis blivit släppt från akuten efter skiktröntgen)

Du behöver inte sicksacka några kanter på trikå, och i synnerhet inte på den trikån. Däremot är det bättre att använda en väldigt smal sicksack i stället för ren raksöm, det gör sömmen lite mer elastisk och förhindrar trådbrott bättre. Du får testa dig fram, men längd 2.5 och bredd ca 1 borde kunna funka. Det ska se ut som en raksöm nästan.

Mönstrad trikå har i regel en baksida, tänkte du använda den enkel eller dubbel? För om du tar den dubbel så kan du sy ihop den till en tub i trikåsjalens bredd och sedan sy fast sjalsidorna i öppningarna på tuben, och sist sticka ner sömmen, antagligen är det snyggast att sticka på det mönstrade. Den ena sidan går det lätt med, den andra sidan får du sy fast i framsidan, vända ut rätorna och sticka samtidigt som du syr fast baksidan. Om du inte gör den mönstrade delen som en påse, då är det bara att sy och sticka, för då har du ju redan en öppning att vända genom. Hoppas det där gick att förstå!
Användarens profilbild
Av zmurfan
Tack för era svar Emmiez och tinaw!

Jag ska fundera lite på saken och läsa texten igen fler gånger och se om jag förstår det bättre lite senare. För tillfället med migrän förstår jag inte ett skvatt. :)

Jag har fortfarande inte haft tid att fota tygerna och nu verkar det som minneskortet i kameran gått sönder på något mystiskt sätt.
Jag ska se om jag lyckas lösa det på något annat sätt med bild rätt snart.
Användarens profilbild
Av zmurfan
Jag har fortfarande inte fått tummen ur och sytt ihop tygerna. Men jag har lyckats med att fota tygerna. Visserligen bara med mobilkameran men det är väl bättre än inget antar jag.
Det mönstrade trikåtyget jag köpte som är snäppet tunnare än det gröna jag köpte av tinaw.
Bild

Och så här ser tygerna ut om man lägger de bredvid varandra.
Bild

Vad tror ni? Kan de färgerna funka ihop? Jag har alltid älskat det där stjärntyget och velat ha det till något.
En trikåsjal blir ju i vilket fall använd ett tag framöver. ;)
Av IEDN
Jag tycker det ser ut att bli jättebra ihop, håller med om att stjärntyget verkligen jättefint :love:

Du får inte glömma att :kamera: sen när du är klar :mrgreen:
Användarens profilbild
Av zmurfan
Så här blev det.
Jag delade det gröna på mitten. Sydde fast 1 meter av stjärntyget dubbelvikt mellan de gröna bitarna och sydde en grön ... vad heter det... kant (?) på den sidan som var klippt. Så det inte skulle synas hur ojämt klippt det var. :)

Bild
Bild
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?