hyppe skrev:ÅsaM skrev:
Just nu funderar jag på om det går att fålla med overlocken och hur gör man då med kniven isådantfall eftersom den alltid klipper. Jag vet att det finns med en universalpressarfot till overlocken så jag funderar på om det är den man använder då? eller tar man fram den gamla symaskinen och fållar upp med den
?? Jag känner mig ganska dum som inte vet sådant här innan och tjejen som hade maskinen förre mig kan jag inte fråga för hon använde den aldrig mer än en gång. 
Overlocken funkar inte så bra att fålla med. Jag vet att det ska gå att få till en flatlocksöm, där man liksom drar isär tyget, men jag har aldrig testat det och har ingen aning om ifall det ens går på min maskin.
Om man ska fålla något är det bättre att plocka fram den gamla symaskinen och sy med tvillingnålen.
Kolla lite här för att se skillnaden mellan olika maskintyper och sömmar.
http://kokalal.blogspot.com/2008/01/lit ... ngeln.html
Tack för länken den var bra
Nu har jag sytt klart tröjan med luva. Den blev faktiskt ganska bra om jag får säga så

Dock blev det ingen fållning eftersom jag satt dit muddar istället både i ärmarna och ner till. Halsen sydde jag dock med min vanliga maskin istället.
Jag har även nu hunnit testa att fälla ner kniven och testat att sy några ståveck eller vad det nu heter. Jag har även testat att ta bort en nål och sytt med en bara så det känns som det går lite framåt här iallafall. Hoppas att det går framåt även för er andra.?