Vi har haft vår manduca i tio månader nu och den har använts flitigt från att Love var 8 mån till skrivande stund 18 mån och 11kg. Från början använde vi den mest på magen, men nu mest på ryggen.
Det bra:
Love sitter riktigt bra i den, det är jättebra med den lite skålade sitsen/ryggpanelen
eller vad det nu heter.
Den funkar bra på min man som är dryga två meter, men med vinterkläder på både honom och sonen kan han inte knäppa bröstspännet, det blir strypvarning.
Den funkar ganska bra på mej oxå, 162 cm med normal axelbredd för min längd.
Det är snabbt och lätt att få i och ur sonen. Höftbältet är stadigt och man kan ha axelremmarna i kors på ryggen.
Man kan variera rygghöjden
Det jag inte riktigt gillar är:
De bylsiga axelbanden, som gärna vill glida av axlarna då jag har jacka. Men då spänner jag ju bröstremmen men då vill remmen som bröstremmen sitter i dela sig från det vadderade och det är ju inte snyggt och det vadderade ger sig ju av utåt. Det är som att den biten som remmen inte är fastsydd på är för lång, men om den varit kortare hade det inte funkar för maken.
Vi har tvättat selen två eller tre gånger och den har tappat jättemycket färg och det vitbeiga har blivit rosaaktigt. Den ser rätt ordentligt sliten ut efter tio månader.
Jag tycker det är lite svårt att få ner sonen så att han sitter ordentligt i botten på selen med alla vinterkläder, men det går med lite skakande/hoppande.

men det beror kanske mer på vinterkläderna än selen.
Babyinsatsen som behövs ett litet tag, ska sitta fast med två gummiband i botten på sittdelen, det gör den inte, utan den hänger och slänger. Vore fint med en ficka att stoppa in den i eller att den var avtagbart.
Det nya broderade märket är mycket snyggare än det gamla tygmärket
Totalt får den en
4:a av mej
Edit: Vi blev tvugna att reklamera vår första röda manduca efter ca 11mån användning då det blivit hål i tyget på några ställen, bla axelremmen.
Vi fick en ny, Kona Coffe, och den är mycket skönare på något sätt, maken kan spänna bröstspännet med lika mycket utekläder som tidigare och tyget verkar vara mer tätt vävt än på den gamla röda. Sonen pekar på broderierna och säger "blomma"
Kanske beror den subltila komfortskillnaden på att den gamla var mjukare pga användning och att den nya är stadigare men är inte säker på analysen