Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna? (skala 1-5, där 5 = högst)

1
3
2%
2
3
2%
3
8
6%
4
60
44%
5
61
45%
Användarens profilbild
Av aha
Gillar!
Avlastar inte riktigt lika bra som en sjal, men för mig som har en utbrytarkung är den perfekt. Sonen sitter där han sitter och han trivs jättebra.

Funderade mellan Patapum och Ergo men är glad att det blev Ergon. En blöja, några tvättlappar och en napp i fickan sen är vi redo. Behöver ingen skötväska.
Jättebra huvudstöd som är lätt att fälla upp även när man är ensam.
En 5:a från mig.
Användarens profilbild
Av Eir
Ergon är en supersele tycker jag. Snygg och bekväm, MEN man får ju aldrig till den så där perfekt som det blir med en sjal. Ergon rekommenderar jag därför till folk som inte gillar sjal eller inte vill lära sig knyta. Om man inte får till ryggknytningar kan ju Ergon vara ett alternativ för ryggbärande.

(Jag är återförsäljare, men säljer inte på nätet...)
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Har Ergo NG. Tycker den är jättebra, ger den en 5:a. Maken vill helst bära i den, själv använder jag oftast sjalen (men om man bara skall gå en kort bit från bilen och bära på en massa andra saker så är Ergon mycket snabbare att få till).
Användarens profilbild
Av Ezereht
Nya Ergo med fjärilar får en svag 5:a av mig.

Jag bär på ryggen, fick aldrig till sjalen riktigt bra själv och man kan ju inte alltid ha hjälp. :?

Jag spänner midjebältet så att selen är på ryggsidan (men låter ryggbiten hänga ner), svingar runt Mattias upp på ryggen under armen, böjer mig lite framåt (och här behöver jag en spegel, eller fönstret på bilen att spegla mig i), fiskar upp ryggbiten och lägger den över Mattias rygg, och kollar så axelremmarna inte är snodda (det är det jag behöver spegeln till) stoppar i ärmarna, ställer mig upp, humpar till lite så allting sitter bra och spänner spännet mitt fram.

Det fungerar bra, och Mattias sitter jättebra. :) Den är högre i ryggen än sutemin, och även om Sutemins korslagda axelband är sköna när man bär på magen ser det lite skumt ut när man bär på ryggen (och dom korsas över brösten) så jag gillar Ergo bättre (men maken gillar Sutemi bättre). Fickan som barnet sitter i Ergon är lite mer djup än i Patapumen, så Mattias kan ha sin tjocka overall på sig och ändå komma ner ordentligt (i Patapumen var han tvungen bara ha sin fleeceoverall, för annars fick jag inte upp ryggstödet ordentligt, men han är ganska lång Mattias).

Han somnar gärna i selen, och då är det jättebra med huvudstödet. Jag gillar inte att det är skålat i formen för huvudet, men den fungerar ju, alltså ger stöd. Det där med att gilla formen verkar vara olika från person till person, en del gillar det andra inte. Jag trodde det var för kort men sen hittade jag spännet som man kunde förlänga det med :oops: och då var det ju inte för kort längre.

Jag gillade att ha knäppet på mitten av magen som Patapum. Ergo har spännet på höger sida. Jag får alltid leta lite efter det. Minimalt, men ändå ittybitty störande. Tror jag ska köpa bältesförlängaren så jag kan ha det mer på mitten, och också för att jag får ha på yttersta nu, för jag har breda höfter.

Men totalt: en lätt smidig sele, avlastar jättebra :D :D :D (för jag har svag rygg) och den röda "cranberry" färgen är ju bara sååååååååå fin :lol: och ganska lätt att ta på själv efter lite övning.

Någon som vet om man kan få tag i fjärilstyget på metervara?
Senast redigerad av Ezereht den sön okt 23, 2005 15:44, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av Miamamman
Ezereht skrev:Han somnar gärna i selen, och då är det jättebra med huvudstödet. Jag gillar inte att det är skålat i formen för huvudet, men den fungerar ju, alltså ger stöd. Det där med att gilla formen verkar vara olika från person till person, en del gillar det andra inte. Jag trodde det var för kort men sen hittade jag spännet som man kunde förlänga det med :oops: och då var det ju inte för kort längre.
Vad bra att du fick det att funka nu då. Tyckte det lät mystiskt att det skulle vara för kort, även om Mattias är en stor kille nu.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Jag ger ERGOn en 5a. Jag har bara burit stort barn i den, köpte den när mellanbarnet var nästan 2 år! Alltså har jag gamla modellen, inte NG. Jag gillar utseendet, fin röd färg, fin ficka.

Det minus jag skulle kunna tänka mig är att den var på gränsen till för liten runt höfterna. :oops: :oops: :oops: *skäms*

Det var också helt omöjligt att använda huvudskyddet för oss. Ett stort barn och en stor mamma var kanske ingen bra kombination.

Bärstol (som vi också hade/har) kommer inte i närheten i klass när det gäller komfort, avlastning, smidighet, enkelhet, utseende och mysfaktor...

Längtar lite efter att lillplutten ska bli stor nog att sitta i ERGOn. Fast för tillfället är den utlånad...
Användarens profilbild
Av Eld77
Jag har en äldre Ergo och den får en fyra av mig. Det är suveränt bra att den går så snabbt och smidigt att sätta på sig, men är inte lika bekvämt som en långsjal. Kortare turer som till bilen eller som backup till vagn på stan är den perfekt. Den är också lite svalare än sjal.
Användarens profilbild
Av MrsR
Jätteskön bärsele som avlastar bra även med tung bebis. Enkel att använda. Bra med blixtlåsficka för att ha småprylar i.
Mjuka sköna vadderade remmar.
En 5:a!
Användarens profilbild
Av Nova
Jag har en Ergo NG och använder den mest till ryggbärning.

Den är lätt att få på och avlastar riktigt bra.
Barnet sitter verkligen kanonfint i selen!

Men det jag inte gillar med denna är att den känns så stel och
otymplig för mig som bärare. Har svårt att få axelbandet att
sitta så taight som jag behöver. Kanske beror på att jag är
rätt mager om axlarna. :roll:

Inte lika mysig att bära i som en sjal.
Men som sele är den mer än ok.
Har testat en annan sele tidigare med mitt första barn,
den var helt oergonomisk både för bärare och barn.
Barnet skrek efter ett par minuter och mina nackmuskler ännu fortare...
Med tanke på vad jag testat innan, så är denna är helt enastående.

Från mig får den en fyra!
Användarens profilbild
Av Tinalqua
Jag ger Ergon en 4 den hade fått en 5:a om den suttit lite bättre på mig men den sitter inte jättebra på axlarna och jag får den inte riktigt så tajt som jag vill ha den men den avlastar jättebra men är inte like skön som en långsjal
Användarens profilbild
Av lotte
Använder den än och dottern älskar ergon till och med mer än jag ...
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Ergon passade inte så bra på varken mig eller sambon.
Jag fick aldrig till midjebältet så att det blev skönt. Spännet tryckte mot höftknölen och gav mig blåmärken :cry: Till sambon var den för liten, den vadderade delen av axelbanden var för kort så det skavde under armhålan. I övrigt gillade jag den jättemycket. Albert satt jättebra i den och den skålformade sitsen gjorde att det fanns bra plats för ytterkläder. Gillade huvudstödet också, att det var formsytt gjorde att huvudet hölls bra på plats, i Patapumen tenderar det att glida ut på sidan ibland.

Jag sätter inget betyg då jag tyckte den var en 5:a om man ser till komforten för Albert, men en 2:a för mig och sambon.
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
ERGOn får en 4:a av mej, den är så snygg och smidig, men passar inte min kropp så bra.
Användarens profilbild
Av vanja77
Har nyss fått min Ergo NG Demin och jag gillar den starkt *ler* den kan vara lite bökig men annars får den en stark 4:a av mig
Användarens profilbild
Av mallinpallin
Jag har provat både "mellanmodellen" och NG och jag gillar NG bäst för komforten.

NGs band till huvudstödet (knappar) gillar jag inte alls, det var svårt att korta in det tillräkligt.

Båda får dock en 4:a av mig bekväma enkla och toppen för ryggbärning.
För mage väljer jag sjal
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?