Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ernamalin
Känner mig redo att börja försöka med ryggknyt.
Hur rekomenderar ni att börja? Med vilken knytning?
Vad är lättast att lära sig? Vad bör man tänka på?

All hjälp/tips mottages tacksamt!
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag började med omslutet kryss, vilket iofs är knöligt att få till vad det gäller att breda ut krysset, men det känns som det säkraste för barnet när man väl knutit klart. Och i början är man ju lite osäker så det säkraste känns som ett bra alternativ. Men som sagt, det är nog kanske lättare att få till en ryggsäck, så du kanske ska prova båda och se vilken som känns bäst?

Vad det gäller HUR man börjar så rekommenderar jag knästående i sängen (särskilt ifall man inte har någon till hjälp som står och passar bakom ryggen) för då blir eventuella fall varken höga eller med hård landning.

Lycka till! Det brukar krävas lite övning, så ge inte upp i första taget - för det är värt det när man väl fått in snitsen.
Användarens profilbild
Av annalys
Vad man ska börja med tror jag beror på hur samarbetsvillig bebisen är. Jag hade ingen chans att få till något annat än ryggsäck i början. Fortfarande tycker jag det är snabbast/smidigast, för jag kan använda båda händerna och korsa under Davids rumpa. Har jag väl gjort det kan jag gå runt och lugna honom om det behövs (fast numera behövs inte det), och knyta färdigt i midjan eller avsluta tibetanskt.

Sedan är det väl bara att kolla in knytinstruktioner, det finns på sjalbarns hemsida men också hos många sjalförsäljare (du har ju annonser till höger). Det ska visst finnas filmer någonstans på nätet också, men jag har tyvärr ingen länk.

Och det oslagbara tipset är förstås live-hjälp, på en sjalträff eller så!
Användarens profilbild
Av blackbelt
OmslutetX har njag börjat med. Jag fick bra knythjälp på en sjalträff före jul och i dag var det utomhuspremiär! Min tjej är 4 månader. Tyvärr har jag inga bilder.
Användarens profilbild
Av ernamalin
Frida med Mea skrev:Och förstår du inte, kom på sjalträff så visar jag dig hur du ska vrida armarna ur le.
Tack, det gör jag gärna oavsett om jag får kläm på knytningen. Har haft det i tankarna länge men får aldrig tummen ur...

Har inte fått testa någon gång idag för dottern har haft en riktig grindag och nu äntligen sover hon, men förhoppningsvis är hon pigg på att testa sen :D
Användarens profilbild
Av ernamalin
Jag fick gjort ett försök igår kväll, blev inte perfekt men det är ju alltid en början...
Bild finns under sjalar och sjalbarn (heter det va?).
Användarens profilbild
Av annalys
Frida med Mea skrev:...-korsa andra sidan av sjalen över bröstet (om vänster axel den ska över) ta höger hand och håll överkanten av sjalen spänd, medan du vrir vänster arm/hand, mot kroppen och bakåt och ta tag i övre tygkanten.

-få nu tyget över axeln och bre ut tyget över barnets rygg (håller du rätt så är det lätt).
Jamen det var bra, det ska jag testa. Tycker det är trixigt att bre ut tyget bra.
Användarens profilbild
Av annalys
Frida med Mea skrev:
annalys skrev:
Frida med Mea skrev:...-korsa andra sidan av sjalen över bröstet (om vänster axel den ska över) ta höger hand och håll överkanten av sjalen spänd, medan du vrir vänster arm/hand, mot kroppen och bakåt och ta tag i övre tygkanten.

-få nu tyget över axeln och bre ut tyget över barnets rygg (håller du rätt så är det lätt).
Jamen det var bra, det ska jag testa. Tycker det är trixigt att bre ut tyget bra.
Ja det är jätteknepigt.
Men menar du på fullaste alvar att du fattade min beskrivning :shock:
Javisst, men jag vet ju hur man gör redan :wink: Det var det där med vilken hand man tar tag i tyget som jag aldrig hade tänkt på, men eftersom du skrev ut vilken det skulle vara började jag fundera på det.

Men jag är inte säker på att jag kommer ihåg det tills jag kan testa :hmm: :wink:
Användarens profilbild
Av blackbelt
Frida med Mea skrev:
blackbelt skrev:OmslutetX har jag börjat med. Jag fick bra knythjälp på en sjalträff före jul och i dag var det utomhuspremiär! Min tjej är 4 månader. Tyvärr har jag inga bilder.
Fungerar det bra nu?
Det går bra tycker jag men jag tror att jag skulle behöva en kortare sjal. Jag kan nästan nåla ihop ändarna på längden nedanför knuten och ha det som kjol samtidigt.
Och jag vet vilken jag vill ha... en så där underbar eld... :twisted:

*maken suckar och himlar med ögonen*
Användarens profilbild
Av LillaG
Frida med Mea skrev:Ok, här kommer det jag alltid skriver.
Omslut är bekvämast och med korsat tyg fram (enligt mig iaf).

-Svinga med tyg över ryggen på bebisen elelr lägg bebisen på tyget och hiva över axeln

-Se till att ha barnet långt ner, för annars stannar inte tyget över ryggen utan åker ner på rumpan (dina armhålor kommer ivägen)

-spänn hårt i båda ändarna och i alla fyra kanterna på tyget. Ställ dig på ena änden eller stoppa in den mellan benen.

-korsa andra sidan av sjalen över bröstet (om vänster axel den ska över) ta höger hand och håll överkanten av sjalen spänd, medan du vrir vänster arm/hand, mot kroppen och bakåt och ta tag i övre tygkanten.

Ta tyget under barnets ben och fram, stoppa mellan benen/foten och gör samma sak med andra ändan.

Var det något förståligt?
Jag tror jag fattar!!! :D
Jag satt här framför datorn och vred armar med en låtsassjal. Får öva live imorn!! :app: Tror att mitt största fel är att Isac har suttit för långt upp, som du säger så hamnar massa tyg på rumpan & inte på ryggen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?