Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av God_cares
Jag har en Amazonas Mei Tai som jag har burit Linnea i sen hon var några dagar gammal. Jag tycker mig inte ha några problem med att förstå hur jag knyter den så att hon bärs på min mage men jag får inte till det bra ändå. Problemet är att hon sjunker ner, eller kanske snarare att Mei Taien sjunker ner. Jag har försökt att knyta på lite olika sätt och olika hårt, t.ex med axelbanden längre ut mot axlarna alternativt närmre mot nacken, och i början sitter hon jättebra i den men efter en stunds bärande hamnar ryggkrysset uppe i nacken på mig och hon hänger som en påse på magen och det blir väldigt obekvämt :?

Dessutom ger panelen (heter det så?) inte så mycket stöd för hennes huvud/nacke, är det för att den är för kort eller är det också något som jag gör fel? I början bar jag henne med fötterna innanför panelen men nu vill hon bara försöka ställa sig upp så hon har benen utanför, men problemen kvarstår.
Jag har bara erfarenhet av att bära min baby sens hon va 6 månader i Mei Tai, och det har funkat jättebra.
Men jag har en liten baby i magen som kommer i december, o jag har funderat på dedär med Mei Tai eller sjal till honom.
Och det får bli sjal.
För jag kan inte riktigt se hur man kan ge så mycket stöd med en MT som krävs för en liten plutt.
Så jag förstår om det inte riktigt funkat, även om jag själv inte testat.
Några råd kan jag inte ge, mer än att sjal är underbart :)
Hur knyter du axelbanden? Det stadigaste sättet som jag har hittat, som för mig verkligen inte glider alls, är en s.k. Lexi twist: att tvinna axelbanden runt varandra 180 grader bakom barnets rygg (långt ner, nedanför barnets midja). Så här (lånad bild):
Bild
Sen gäller det ju också att inte knyta för löst, dvs att axelbanden ska vara åtdragna och att knuten är ordentlig.

Kan du visa en bild på hur det ser ut när du bär?
herilane skrev:Hur knyter du axelbanden? Det stadigaste sättet som jag har hittat, som för mig verkligen inte glider alls, är en s.k. Lexi twist: att tvinna axelbanden runt varandra 180 grader bakom barnets rygg (långt ner, nedanför barnets midja). Så här (lånad bild):
Bild
Sen gäller det ju också att inte knyta för löst, dvs att axelbanden ska vara åtdragna och att knuten är ordentlig.

Kan du visa en bild på hur det ser ut när du bär?
Hrm, jag har axelbanden ganska högt upp för annars tycker jag inte att panelen ger tillräckligt med stöd för hennes huvud, hon är bara 6 veckor ju. Kanske just denna MT är för slapp i tyget för en nyfödd? Ska försöka fixa en bild imorgon.
Nuuuu så har jag tagit kort! Livet är lite upp och ner med en nyfödd :) Såhär ser det ut ungefär när jag gått med den ett litet tag, när jag burit en längre stund sjunker hon ner ännu mer och axelbanden åker upp högt i nacken på mig = ont i ryggen. Fattar inte hur man lägger in bilder här riktigt, så la upp dem på en blogg jag skapade lite hastigt: http://godcaresbilder.blogg.se/?tmp=17230052
Om jag förstått det rätt ska man bära högt upp när de är så här små, men hur lyckas jag med det med Mei taien? Funderar på att köpa en ny ändå, för jag tycker inte denna ger tillräckligt med stöd i nacken, ibland får jag gå och stötta nacken med handen innan hon somnat, och då är hon ändå stark i nacken för att vara så liten.
Jag tar och länkar till en av bilderna på din blogg så blir det lättare att följa tråden. Klicka "citera" på min post så kan du se hur jag gjorde.
Bild

Jag tycker den där MT:n ser alldeles för liten ut, framförallt för låg för att kunna ge henne ordentligt stöd. För att en bebis ska kunna sova gott i MT:n så bör MT:ns ryggdel gå upp hela vägen bakom huvudet - eller om ryggstödet slutar i höjd med axlarna/nacken så behövs ett huvudstöd/luva.

För att det ska vara skönt för dig, för att det inte ska glida, så skulle jag definitivt råda dig att flytta på knuten. Knyt banden under bebisens rumpa istället för mitt på ryggen, så kan knuten inte flytta sig. Räcker axelbanden så kan du korsa dem under bebisens rumpa och knyta bakom din rygg, så blir det ännu lite stadigare och dessutom inte så mycket hängande band.

Titta på knytinstruktionerna här till exempel så kan du se hur det bör se ut - film #2 är med en pyttebebis, men fotoserien längst ner visar knutens placering tydligast:
http://www.sjalbarn.se/?page_id=476
herilane skrev:Jag tar och länkar till en av bilderna på din blogg så blir det lättare att följa tråden. Klicka "citera" på min post så kan du se hur jag gjorde.
Bild

Jag tycker den där MT:n ser alldeles för liten ut, framförallt för låg för att kunna ge henne ordentligt stöd. För att en bebis ska kunna sova gott i MT:n så bör MT:ns ryggdel gå upp hela vägen bakom huvudet - eller om ryggstödet slutar i höjd med axlarna/nacken så behövs ett huvudstöd/luva.

För att det ska vara skönt för dig, för att det inte ska glida, så skulle jag definitivt råda dig att flytta på knuten. Knyt banden under bebisens rumpa istället för mitt på ryggen, så kan knuten inte flytta sig. Räcker axelbanden så kan du korsa dem under bebisens rumpa och knyta bakom din rygg, så blir det ännu lite stadigare och dessutom inte så mycket hängande band.

Titta på knytinstruktionerna här till exempel så kan du se hur det bör se ut - film #2 är med en pyttebebis, men fotoserien längst ner visar knutens placering tydligast:
http://www.sjalbarn.se/?page_id=476
Tack, nu förstår jag hur jag laddar upp bilder här :vågen:
Jag har försökt att knyta med knuten längre ner, men det känns som att hon inte får tillräckligt med stöd för nacken då, för den är rätt slapp upptill. Har dock inte testat att knyta under rumpan men ska göra det, annars tror jag helt enkelt jag ska satsa på att köpa en annan MT som ger mer stöd!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?