Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Candela
-
Senast redigerad av Candela den ons nov 28, 2012 21:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av mojsan
..så långt ner, så får du spänna mer. När barnet är på ryggen, brukar jag ta en liten stund på mig för att få ordning på kanterna, så de känns lagom spända. Men vänta någon dag, så isac hinner med en massa kul emellan. Och, nej, det ska inte vara tungt, jag tycker bella är tyngre på magen än i ryggsäcksknytning på ryggen, tyngdpunkten hamnar bättre på ryggen tycker jag.
Användarens profilbild
Av Alven
Det lättaste om man vill få upp barnet högt är att svinga det i sjalen. Det finns en jättebra filmsnutt om hur man svingar på babyidea, men jag hittar den inte nu... nån som har länken sparad?
Användarens profilbild
Av Louise
Frågan är hur du gör när du får upp honom på ryggen? Jag tycker att det är nyckeln till att få det tight och bra. Har man barnet sittande i en soffa och därifrån dra upp barnet så blir det lätt för mycket slack och obekvämt.

Ett alternativ för att få det bra är som Alven sa att svinga. Det låter mer avancerat än det verkligen är. Man kan ta det försiktigt och ha någon som står brevid i början så brukar det inte vara något problem.

Ett annat alternativ är att först "kasta" upp barnet på ryggen. Jag brukar hålla under armarna och lyfta Amanda över axeln och placera henne på ryggen. Därefter tar jag sjalen, kliver över den och brer ut den över hela barnet så att tyget går ända upp till nacken på barnet. Då blir det automatiskt så att allt övrigt tyg hamnar under barnets stjärt när man samlar ihop det och det är bra med mycket tyg under stjärten när man knyter ryggsäck.

När du sedan tar upp tyget över axlarna så se till att dra ordentligt i alla kanter, framförallt överkanten.

Slutligen; träna, träna, träna... det ger resultat. Snart är du mästare på ryggknytningar :)
Användarens profilbild
Av tinaw
Det är inte så våldsamt som det låter (mer som att lägga upp barnet på axeln), så en 15 kg skulle jag gissa att man kan klara.
Användarens profilbild
Av nimbus
Jag sätter Vanna på höften och för henne sen längre bak på ryggen och sen tar jag och "bumpar" upp henne lite samtidigt som jag lutar mig framåt. Sen får jag trixa med sjalen för att få den på plats vilket går sisådär. Men ibland blir det bra, men oftast "bara ok".

Det är trixit...
Användarens profilbild
Av Helena
Hur gammal är Isac? Det tar nog lite tid innan de vänjer sig vid att sitta på ryggen. Har du burit honom på ryggen i någon sele eller så tidigare eller är det helt nytt för honom?
Jag knyter alltid x-omslut på ryggen, tycker att det är lättare än ryggsäck, men det finns en del som tycker tvärtom.

Nu läste jag att din son är ett år, om han aldrig blivit buren i sjal tidigare är det säkert ovant, kanske det är bäst att du låter honom vänja sig vid att sitta på din mage ett tag, innan du börjar med ryggknytningar.
Senast redigerad av Helena den mån mar 07, 2005 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Suskiv
Vitsippa skrev:Hur tunga barn orkar man svinga? Jag tycker att det verkar tungt och svårt, och brukar själv köra med någon variant av sofftricket.
Jag svingar 13 kg Tova och skulle nog kunna svinga ett ännu tyngre barn.
Användarens profilbild
Av Helena
tinaw skrev:Det är inte så våldsamt som det låter (mer som att lägga upp barnet på axeln), så en 15 kg skulle jag gissa att man kan klara.
Kan ju säga att Marek som väger sisådär sexton kilo orkar jag inte svinga, provade en gång, då var det mer att jag liksom segade upp honom. Känns ju lite onödigt att svinga så stora barn, det är ju bättre att be dem att sätta sig på ens rygg istället.
Användarens profilbild
Av Helena
Louise skrev:Frågan är hur du gör när du får upp honom på ryggen? Jag tycker att det är nyckeln till att få det tight och bra. Har man barnet sittande i en soffa och därifrån dra upp barnet så blir det lätt för mycket slack och obekvämt.

Ett alternativ för att få det bra är som Alven sa att svinga. Det låter mer avancerat än det verkligen är. Man kan ta det försiktigt och ha någon som står brevid i början så brukar det inte vara något problem.

Ett annat alternativ är att först "kasta" upp barnet på ryggen. Jag brukar hålla under armarna och lyfta Amanda över axeln och placera henne på ryggen. Därefter tar jag sjalen, kliver över den och brer ut den över hela barnet så att tyget går ända upp till nacken på barnet. Då blir det automatiskt så att allt övrigt tyg hamnar under barnets stjärt när man samlar ihop det och det är bra med mycket tyg under stjärten när man knyter ryggsäck.

När du sedan tar upp tyget över axlarna så se till att dra ordentligt i alla kanter, framförallt överkanten.
Louise! Hur gör du sedan, har du knut över bröstet, korsar du eller för du sjalen bak som på en vanlig ryggsäck?

Är det en kort Babylonia du har på bilden? Är den kortare än andra korta sjalar, ser inte ut som om det blir så mycket tyg över vid knuten, eller är det jag som ser fel?
Användarens profilbild
Av Louise
[quote="Helena
Louise! Hur gör du sedan, har du knut över bröstet, korsar du eller för du sjalen bak som på en vanlig ryggsäck?

Är det en kort Babylonia du har på bilden? Är den kortare än andra korta sjalar, ser inte ut som om det blir så mycket tyg över vid knuten, eller är det jag som ser fel?[/quote]

Jag tycker det är bekvämast att korsa över bröstet, alltså inte knut utan bara i kors och sedan bak. Det tycker jag blir mycket stabilare än "vanlig" ryggsäck. Men det där med kors över bröstet är ju en smaksak :)

Ja, det är en kort Babylonia. Den är 2,60 vid leverans och krymper sedan lite. Jag kontrollmätte min nu och den är 2,52 m efter en 60 graders tvätt, inklusive de snedskurna kanterna. Jag vet faktiskt inte exakt hur långa andra korta sjalar är så jag kan inte riktigt jämföra. Till mig räcker den till enklaste varianten av ryggsäck med knut under barnets stjärt.
Användarens profilbild
Av Alven
silhuett skrev:Oj, det såg lite läskigt ut :shock:
Man får väl sitta i sängen och testa eller nått :wink:
Eh ja, jag har faktiskt tappat David en gång. Men jag lyckades bromsa fallet så han slog sig inte. Men min man, sjalhataren, såg det och fick vatten på sin kvarn... :( Men Nu är jag expert på att svinga och tappar aldrig David längre, och han älskar att bli svingad. Skrattar högt varje gång! :lol:
Användarens profilbild
Av Candela
Alven skrev: Eh ja, jag har faktiskt tappat David en gång. Men jag lyckades bromsa fallet så han slog sig inte.
Oj, vad läskigt!! :shock: :(
Tur att det gick bra!

Undrar, angående ryggsäcken;
Istället för att föra sjalen bakåt på en gång och korsa under barnets rumpa, kan man istället först korsa tyget över sitt eget bröst, och sen föra det bakåt? Känns som om det verkar mer bekvämt.

Tänker på min misslyckade ryggsäck, fick så ont i axlarna.. Men det berodde kanske bara på att jag gjorde fel :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?